Béremelést tervez jövőre a cégek többsége

2022. december 14.

A 2021-ben jellemzően optimista hozzáállást követően a magyarországi vállalatok idén nagyobb arányban várnak gazdasági visszaesést jövőre, de a cégek fele még így is növekedésre számít 2023-ban. Az egyre bizonytalanabbá váló gazdasági helyzet miatt viszont gyakran ellentétes hatásokat mérlegelve kell döntéseket hozniuk az emberi erőforrás területén is. 2023-ra a megkérdezett cégek 63 százaléka tervez bérfejlesztést, amely arány 3 százalékkal marad el az előző évhez képest – mutatott rá a Profession.hu friss HR Körkép 2022 című tanulmánya.

Beko

A Profession.hu elkészítette legújabb, átfogó munkaerőpiaci helyzetképét, amely keretében a jelenlegi kihívásokat és a jövő évi munkaerőpiaci várakozásokat vizsgálta. A piaci szereplők válaszaiban az elmúlt évek folyamatos változásmenedzsmentje tükröződik a 2023-ra vonatkozó elképzelésekben is: a tavalyihoz képest némiképp pesszimistább jövőkép rajzolódik ki, ugyanakkor sokan továbbra is bizakodóak.

Az erősödő fluktuáció hatásai

A tavalyi állapotnál nehezebbé vált a kieső munkaerő pótlása, a vállalatok több idővel számolnak átlagosan egy új kolléga felvételénél ilyen esetekben. Míg 2021-ben a megkérdezett cégek fele, idén már a 60 százaléka jelezte, hogy kevesebben jelentkeznek a meghirdetett pozíciókra, mint az előző évben, 75 százalékának kifejezetten kihívást jelent a releváns jelöltek megtalálása. A jelenlegi munkaerőpiaci trendekre hatással lehet a közeljövőben a változó gazdasági helyzet alakulása is.

A fluktuáció mértéke emelkedett: a bizonytalanná váló gazdasági helyzet miatt a korábbinál is jelentősebb kihívássá vált a munkaadók számára a kollégák megtartása. A munkaerő elvándorlás a cégek háromnegyedét érinti, emellett nőtt azoknak a cégeknek az aránya is tavalyhoz képest, amelyeknél legalább 3 százalékos, vagy annál nagyobb a fluktuáció – közülük minden harmadik vállalat 10 százalék fölötti fluktuációról számolt be. A leginkább érintett területek sorrendben az élelmiszeripar, az egyéb könnyűipar, a nehézipar és gépgyártás, valamint a szállítás, posta és raktározás. A toborzás során a kiválasztási folyamatra egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a munkáltatók, viszont jelentős különbségek figyelhetők meg a különböző méretű cégeknél: a kisebb cégek esetében nincs olyan szofisztikált kiválasztási folyamat, mint a nagyobb, 100 fő feletti létszámmal működő vállalatoknál.

Tervezett bérfejlesztések a munkaerő megtartására

A megkérdezett cégek 63 százaléka tervez jövőre bérfejlesztést, amely mértékét jellemzően külső hatások befolyásolják. A legritkábban (az esetek 4 százalékában) számolnak 5 százalék alatti béremeléssel a válaszadók 2023-ra nézve, 21 százalékuk 5-9% közötti, közel felük 10-14 százalékos, míg 25 százalékuk 15 százaléknál magasabb fizetésemelést tervez.

A bérfejlesztést elsősorban a megélhetési költségek (infláció) és a teljes szervezet teljesítménye befolyásolja (65%), míg 63% esetében a munkaerő megtartása a kiemelt motiváció. A 2022-ben a fizetésemelésekre szánt keretösszeg a válaszadó vállalatok többségénél bővült az előző évihez képest. A jövőre tervezet bérfejlesztésekkel a munkaadók jelentős része a jelenlegi munkaállományának megtartását tervezi biztosítani.

2021-hez képest idén a válaszadó cégek 19 százalékánál emelték a béren kívüli juttatások keretösszegét és 5 százalékuknál történt ennek csökkentése. A béren kívüli juttatások keretösszegének idei emelése az átlagosnál magasabb a 250-500 főt foglalkoztató cégek körében (41%), illetve a szállítmányozás és az adminisztratív, valamint a szolgáltatás támogató szektorban (46-46%). A legtöbb esetben (38%) 10% alatti összeggel nőtt a béren kívüli juttatások keretösszege és közel ennyi cégnél 10-20 százalékos emelést eszközöltek, míg ritkább esetben (26%) volt az emelés mértéke több mint 20 százalékos.

Az adatfelvétel online kérdőívvel történt 2022 augusztusában és szeptemberében a Profession.hu ügyfélkörében. Az első körben 240, a második körben 345, a harmadik körben pedig 398 cég megkérdezésével.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

A kínaiak már a spájzban vannak!

A kínaiak már a spájzban vannak!

„A kínaiak már a spájzban vannak!” – Elvesztett verseny vagy alkalmazkodási kényszer?  Kínai márkák, globális dömping, európai válaszkeresés – az...

BestByte nemzetközi színtéren

BestByte nemzetközi színtéren

BestByte a nemzetközi színtéren – csatlakozott az E-Square európai beszerzési szövetséghez Jelentős mérföldkőhöz érkezett a BestByte Partner Group:...

A legendás Thomson márka visszatért

A legendás Thomson márka visszatért

A legendás Thomson márka visszatért – az európai piacra szánt televíziók Magyarországon készülnekA Thomson név sokaknak ismerősen cseng, hiszen a...

Technológia és megjelenés

Technológia és megjelenés

Fontosabb televíziós fejlesztések az elmúlt húsz évből  Ha egy mondatban kellene összefogni a televíziók elmúlt 20 évének a fejlődését, akkor az az...

Share This
rededitions
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Adatvédelmi tájékoztató