Álláspiac az IT szektorban

2023. március 22.

Immár ötödik alkalommal kerül kiadásra a No Fluff Jobs, az innovatív nemzetközi IT-állásportál éves álláspiaci riportja, mely az álláshirdetéseken keresztül mutatja be, hogyan reagált a szektor az elmúlt évet jellemző kihívásokra Közép- és Kelet-Európában. Összességében 2022-ben 8,2%-kal több álláshirdetés jelent meg a nofluffjobs.com-on, mint egy évvel korábban.

Beko
Növekszik a junioroknak szóló ajánlatok száma

Az informatikai szakemberek iránti megnövekedett kereslet már 2021 végétől érezhető volt, és ez a trend kitartott egészen 2022 nyaráig, azóta az ágazat veszített a lendületéből. A piaci helyzet az állásajánlatokban leggyakrabban szereplő tapasztalati szintekre is hatással van. Ebben az esetben nemcsak a munkáltatók aktivitása és az adott időszakban jelentkező munkaerőigényük befolyásolja, hogy mennyi álláshirdetés jelenik meg, hanem az állásportálok értékesítési és marketingkampányai is. A No Fluff Jobs pályakezdőknek szóló ajánlatok megszerzésére való fokozott összpontosítása azt eredményezte, hogy a junior ajánlatok aránya összességében megközelítette a 20%-ot (12 százalékponttal több, mint egy évvel azelőtt). A mideknek és a senioroknak szóló hirdetések részaránya bár csökkent, még mindig ezek teszik ki az összes ajánlat nagy részét.

Erős pozícióban a Backend

Hagyományosan a programozással kapcsolatos három fő kategória (Backend, Frontend és Fullstack) adja az IT-piacon megjelenő álláshirdetések mintegy felét. Közép- és Kelet-Európában a Backend erős pozíciót foglal el. A fő IT-kategóriák közül 2021-ben a hirdetések számának legnagyobb növekedése a Support (58%-kal több), a Big Data (39%) és az Business Analysis (17%) területén volt tapasztalható. Különösen az utóbbi két szakterület iránti kereslet növekszik az elmúlt években. Manapság a technológiai vállalatok számos területen foglalkoztatnak embereket, köztük olyanokon is, amelyek nem a “kemény” informatikához kapcsolódnak. Ezért nem meglepő, hogy 2022-ben jelentős növekedés volt tapasztalható olyan területeken, mint a HR, az értékesítés, a marketing és a back office. Ez a tendencia az elkövetkező években még hangsúlyosabbá válik.

Vezet az SQL és a Java

Az álláshirdetésekben szereplő legnépszerűbb követelmények listája évek óta nem sokat változott. A legnépszerűbb készségek univerzálisak és széles körben használatosak több kategóriában és szakterületen. Az első hely 2022-ben az SQL-hez tartozott, amely az összes hirdetés több mint 18,4%-ában szerepelt. Ezt követte a Java (17,1%) és a JavaScript (16,9%). A Python a negyedik helyet foglalta el a rangsorban, évről évre növekvő népszerűséggel (2022-ben 4%-kal több hirdetésben jelent meg).  A közép- és kelet-európai székhelyű munkáltatók elvárásai kéz a kézben járnak e technológiák globális népszerűségével. Az egyes programozási nyelvek ismerete földrajzilag független. Ugyanazok a technológiák vezetik a leggyakoribb követelmények listáját, csak az arányok változnak.

A Java évek óta a legfontosabb követelmény a Backend kategóriában, az álláshirdetések 40%-ában jelenik meg. A második leggyakoribb a Git, annak ellenére, hogy a hirdetésekben való jelenléte 11%-kal csökkent az egész év során. Három másik technológia, a .Net, az SQL és a Python iránti kereslet is nőtt. A frontend szakemberekkel szemben támasztott követelmények száma végtelen. Itt is a JavaScript és a HTML/CSS dominál, mellette pedig a React (54%) és a TypeScript (47%) kerül előtérbe. Ezeknek a követelményeknek a magas előfordulási aránya (a fent említett “ötön” kívüliek is) azt mutatja, hogy a munkáltatók a Frontend-szakembereket a könyvtárak, eszközök és keretrendszerek széles körének ismerete miatt értékelik.

Legnépszerűbb juttatás a magán-egészségügyi ellátás

Már a harmadik egymást követő évben a magán-egészségügyi ellátás a legnépszerűbb juttatás, amely a hirdetések 80%-ában is jelen van, és a munkavállalók részéről is elvárás. Ezt követi a sportolási, rekreációs lehetőségek biztosítása, 73%-os arányban. Gyakrabban kínálnak idegennyelv-órákat, életbiztosítást, csapatépítő rendezvényeket, valamint ebédjegyeket, de a fontos ösztönzők közé tartoznak a játszószobák és a munkahelyi zuhanyzók is – és persze a kávé… Ahogyan egyre több cég visszatér az irodába, úgy válik fontos juttatássá a kerékpárparkolási lehetőség vagy az ingyenes autós parkolóhelyek.

Magyarországon a nagy tapasztalat számít a legtöbbet

2022 tavaszán Magyarországon két fő tendencia érvényesült az IT-szektorban. Az ukrajnai vállalatok megnyitották magyarországi irodáikat, hogy továbbra is kielégítsék a képzett informatikai szakemberek iránti nagy keresletet. Ugyanakkor az országban az infláció kezdett elszabadulni, ami tovább nehezítette a munkaerő-felvételi folyamatokat. A munkahelyet váltók kb. 20-25%-kal magasabb bérekre számítottak, mint a jelenlegi alkalmazottaknak fizetett bérek. Általában az elvárt kereset negyedévről negyedévre 5%-kal, sőt némely kategóriában 40%-kal nőtt! Egyes vállalatok 3-6 havonta fizetésemelést vezettek be, hogy ellensúlyozzák a megélhetési költségeket, beleértve az otthonról dolgozó alkalmazottak közüzemi számláit is. Érdekes módon a kata változásai kevésbé voltak hatással a munkaerőpiacra, köszönhetően annak, hogy a magyar informatikusok leggyakrabban mellékprojektek esetében vették igénybe ezt az együttműködési formát. Magyarországon továbbra is a közepes és nagy tapasztalattal rendelkező szakemberek a legkeresettebbek (Mids, Seniors és Experts). Bár egyre több a junior, a jelenlegi piaci helyzet miatt számukra is nehéz elhelyezkedni.

A bérek tekintetében Magyarország jóval elmarad például Lengyelországhoz, Csehországhoz vagy Ukrajnához képest. Amíg például egy Backend pozícióban munkaszerződéssel alkalmazott senior Lengyelországban maximum 4607 eurót is megkeres, addig Csehországban ez az adat 4700, Ukrajnában 5100, míg Magyarországon 3960.

A távmunka és a hibrid munka egyre nagyobb szeletet hasít ki a munkamodellek “tortájából”

Az év során több mint 8 százalékkal nőtt a távmunkát kínáló hirdetések aránya, és jelenleg az összes ajánlat közel 62%-át teszik ki. A hibrid munka is népszerűbbé vált, bár csak kis mértékben. Mindkét modell megelőzte az irodai munkát a növekedésben, amely több mint 10 százalékot veszítve csak a hirdetések 27,9 százalékában jelenik meg. A magyar piac a legkisebb változásokat a hirdetésekben szereplő munkamodellek tekintetében tapasztalta. A távmunka 24%-os szinten maradt, és ugyanez az arány a hibrid munka esetében is (5 százalékos növekedés az évben). Az év során bekövetkezett enyhe csökkenés ellenére az irodai munkavégzés még mindig dominál, a hirdetések több mint felében szerepel

Forrás: No Fluff Jobs / A teljes jelentés itt olvasható.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Láthatatlan Terhelés Mutató

Láthatatlan Terhelés Mutató

A Samsung friss kutatása kimutatta, hogy az európaiak csaknem ugyanannyi időt töltenek a háztartási feladatok megoldásán való gondolkodással, mint...

Ki fizet a végén?

Ki fizet a végén?

A logisztika minden gyártó működésében számot tevő kiadásnak számít, így aztán a szállítmányozásban bekövetkező árváltozások komoly hatással vannak...

Nők a műszaki szakmában

Nők a műszaki szakmában

A vezetők kevésbé ismerik el a nők munkáját a műszaki-technológiai szektorban, és a férfi munkatársak véleménye is nehezíti előre jutásukat –...

Játékot dobott piacra a Beko

Játékot dobott piacra a Beko

November 23.-tól érhető el világszerte a Beko „Domino: The Little One” névre hallgató kalandjátéka. Bár a Beko márkától nem idegen a...

Hisense nagygépekben is

Hisense nagygépekben is

A kínai Hisense 2018-ban vásárolta fel a szlovén Gorenjét, és mint minden fúzió kapcsán az elsődleges kérdés ennél az akvizíciónál is az volt, hogy...

Share This