Álláspiac az IT szektorban

2023. március 22.

Immár ötödik alkalommal kerül kiadásra a No Fluff Jobs, az innovatív nemzetközi IT-állásportál éves álláspiaci riportja, mely az álláshirdetéseken keresztül mutatja be, hogyan reagált a szektor az elmúlt évet jellemző kihívásokra Közép- és Kelet-Európában. Összességében 2022-ben 8,2%-kal több álláshirdetés jelent meg a nofluffjobs.com-on, mint egy évvel korábban.

Beko
Növekszik a junioroknak szóló ajánlatok száma

Az informatikai szakemberek iránti megnövekedett kereslet már 2021 végétől érezhető volt, és ez a trend kitartott egészen 2022 nyaráig, azóta az ágazat veszített a lendületéből. A piaci helyzet az állásajánlatokban leggyakrabban szereplő tapasztalati szintekre is hatással van. Ebben az esetben nemcsak a munkáltatók aktivitása és az adott időszakban jelentkező munkaerőigényük befolyásolja, hogy mennyi álláshirdetés jelenik meg, hanem az állásportálok értékesítési és marketingkampányai is. A No Fluff Jobs pályakezdőknek szóló ajánlatok megszerzésére való fokozott összpontosítása azt eredményezte, hogy a junior ajánlatok aránya összességében megközelítette a 20%-ot (12 százalékponttal több, mint egy évvel azelőtt). A mideknek és a senioroknak szóló hirdetések részaránya bár csökkent, még mindig ezek teszik ki az összes ajánlat nagy részét.

Erős pozícióban a Backend

Hagyományosan a programozással kapcsolatos három fő kategória (Backend, Frontend és Fullstack) adja az IT-piacon megjelenő álláshirdetések mintegy felét. Közép- és Kelet-Európában a Backend erős pozíciót foglal el. A fő IT-kategóriák közül 2021-ben a hirdetések számának legnagyobb növekedése a Support (58%-kal több), a Big Data (39%) és az Business Analysis (17%) területén volt tapasztalható. Különösen az utóbbi két szakterület iránti kereslet növekszik az elmúlt években. Manapság a technológiai vállalatok számos területen foglalkoztatnak embereket, köztük olyanokon is, amelyek nem a „kemény” informatikához kapcsolódnak. Ezért nem meglepő, hogy 2022-ben jelentős növekedés volt tapasztalható olyan területeken, mint a HR, az értékesítés, a marketing és a back office. Ez a tendencia az elkövetkező években még hangsúlyosabbá válik.

Vezet az SQL és a Java

Az álláshirdetésekben szereplő legnépszerűbb követelmények listája évek óta nem sokat változott. A legnépszerűbb készségek univerzálisak és széles körben használatosak több kategóriában és szakterületen. Az első hely 2022-ben az SQL-hez tartozott, amely az összes hirdetés több mint 18,4%-ában szerepelt. Ezt követte a Java (17,1%) és a JavaScript (16,9%). A Python a negyedik helyet foglalta el a rangsorban, évről évre növekvő népszerűséggel (2022-ben 4%-kal több hirdetésben jelent meg).  A közép- és kelet-európai székhelyű munkáltatók elvárásai kéz a kézben járnak e technológiák globális népszerűségével. Az egyes programozási nyelvek ismerete földrajzilag független. Ugyanazok a technológiák vezetik a leggyakoribb követelmények listáját, csak az arányok változnak.

A Java évek óta a legfontosabb követelmény a Backend kategóriában, az álláshirdetések 40%-ában jelenik meg. A második leggyakoribb a Git, annak ellenére, hogy a hirdetésekben való jelenléte 11%-kal csökkent az egész év során. Három másik technológia, a .Net, az SQL és a Python iránti kereslet is nőtt. A frontend szakemberekkel szemben támasztott követelmények száma végtelen. Itt is a JavaScript és a HTML/CSS dominál, mellette pedig a React (54%) és a TypeScript (47%) kerül előtérbe. Ezeknek a követelményeknek a magas előfordulási aránya (a fent említett „ötön” kívüliek is) azt mutatja, hogy a munkáltatók a Frontend-szakembereket a könyvtárak, eszközök és keretrendszerek széles körének ismerete miatt értékelik.

Legnépszerűbb juttatás a magán-egészségügyi ellátás

Már a harmadik egymást követő évben a magán-egészségügyi ellátás a legnépszerűbb juttatás, amely a hirdetések 80%-ában is jelen van, és a munkavállalók részéről is elvárás. Ezt követi a sportolási, rekreációs lehetőségek biztosítása, 73%-os arányban. Gyakrabban kínálnak idegennyelv-órákat, életbiztosítást, csapatépítő rendezvényeket, valamint ebédjegyeket, de a fontos ösztönzők közé tartoznak a játszószobák és a munkahelyi zuhanyzók is – és persze a kávé… Ahogyan egyre több cég visszatér az irodába, úgy válik fontos juttatássá a kerékpárparkolási lehetőség vagy az ingyenes autós parkolóhelyek.

Magyarországon a nagy tapasztalat számít a legtöbbet

2022 tavaszán Magyarországon két fő tendencia érvényesült az IT-szektorban. Az ukrajnai vállalatok megnyitották magyarországi irodáikat, hogy továbbra is kielégítsék a képzett informatikai szakemberek iránti nagy keresletet. Ugyanakkor az országban az infláció kezdett elszabadulni, ami tovább nehezítette a munkaerő-felvételi folyamatokat. A munkahelyet váltók kb. 20-25%-kal magasabb bérekre számítottak, mint a jelenlegi alkalmazottaknak fizetett bérek. Általában az elvárt kereset negyedévről negyedévre 5%-kal, sőt némely kategóriában 40%-kal nőtt! Egyes vállalatok 3-6 havonta fizetésemelést vezettek be, hogy ellensúlyozzák a megélhetési költségeket, beleértve az otthonról dolgozó alkalmazottak közüzemi számláit is. Érdekes módon a kata változásai kevésbé voltak hatással a munkaerőpiacra, köszönhetően annak, hogy a magyar informatikusok leggyakrabban mellékprojektek esetében vették igénybe ezt az együttműködési formát. Magyarországon továbbra is a közepes és nagy tapasztalattal rendelkező szakemberek a legkeresettebbek (Mids, Seniors és Experts). Bár egyre több a junior, a jelenlegi piaci helyzet miatt számukra is nehéz elhelyezkedni.

A bérek tekintetében Magyarország jóval elmarad például Lengyelországhoz, Csehországhoz vagy Ukrajnához képest. Amíg például egy Backend pozícióban munkaszerződéssel alkalmazott senior Lengyelországban maximum 4607 eurót is megkeres, addig Csehországban ez az adat 4700, Ukrajnában 5100, míg Magyarországon 3960.

A távmunka és a hibrid munka egyre nagyobb szeletet hasít ki a munkamodellek „tortájából”

Az év során több mint 8 százalékkal nőtt a távmunkát kínáló hirdetések aránya, és jelenleg az összes ajánlat közel 62%-át teszik ki. A hibrid munka is népszerűbbé vált, bár csak kis mértékben. Mindkét modell megelőzte az irodai munkát a növekedésben, amely több mint 10 százalékot veszítve csak a hirdetések 27,9 százalékában jelenik meg. A magyar piac a legkisebb változásokat a hirdetésekben szereplő munkamodellek tekintetében tapasztalta. A távmunka 24%-os szinten maradt, és ugyanez az arány a hibrid munka esetében is (5 százalékos növekedés az évben). Az év során bekövetkezett enyhe csökkenés ellenére az irodai munkavégzés még mindig dominál, a hirdetések több mint felében szerepel

Forrás: No Fluff Jobs / A teljes jelentés itt olvasható.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

A kínaiak már a spájzban vannak!

A kínaiak már a spájzban vannak!

„A kínaiak már a spájzban vannak!” – Elvesztett verseny vagy alkalmazkodási kényszer?  Kínai márkák, globális dömping, európai válaszkeresés – az...

BestByte nemzetközi színtéren

BestByte nemzetközi színtéren

BestByte a nemzetközi színtéren – csatlakozott az E-Square európai beszerzési szövetséghez Jelentős mérföldkőhöz érkezett a BestByte Partner Group:...

A legendás Thomson márka visszatért

A legendás Thomson márka visszatért

A legendás Thomson márka visszatért – az európai piacra szánt televíziók Magyarországon készülnekA Thomson név sokaknak ismerősen cseng, hiszen a...

Technológia és megjelenés

Technológia és megjelenés

Fontosabb televíziós fejlesztések az elmúlt húsz évből  Ha egy mondatban kellene összefogni a televíziók elmúlt 20 évének a fejlődését, akkor az az...

Share This
rededitions
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Adatvédelmi tájékoztató