A tartozékok piaci realitásai

2023. október 05.

Az idei év nem a műszaki cikkek kereskedelmének éve.  A gazdasági környezet mellett a járvány utóhatásai sem kedveznek egyes piaci szegmensek forgalmának. De nyomot hagynak a termékkörök eredményein a fogyasztói trendek változásai is, illetve a fejlesztések alakulása is. Prohászka Ottóval, a Hama ügyvezetőjével, arról beszélgettünk miként jelenik meg mindez a tartozékok területén, illetve az egyes termékkörökre esetében milyen hatások formálják a keresletet és a kínálatot, és persze a Hama választékát.

„A járvány és egyéb keresletélénkítő hatások nélkül a piaci korrekció pedig tulajdonképpen természetes.”

A kedvezőtlen gazdasági körülmények szinte minden termékkörben jelentős forgalmi visszaesést eredményeztek. Mi a helyzet a tartozékok, kiegészítők piacával? Hogyan alakul az idei év ebben a szegmensben?

A tartozékok piacát sem hagyják érintetlenül a kedvezőtlen gazdasági körülmények, így a nyár elejétől mi is érzékeljük a visszaesést. A Hama esetében egyszámjegyű forgalom csökkenésről beszélhetünk értékben, míg darabszám tekintetében a visszaesés ennél nagyobb. Ugyanakkor véleményem szerint ezeket a számokat nem önmagukban kell értékelni. Ne felejtsük el, hogy egy rendkívül magas bázishoz mérten alakulnak így az eredmények.  A járvány és egyéb keresletélénkítő hatások nélkül a piaci korrekció pedig tulajdonképpen természetes. Másik oldalról viszont a darabszám csökkenést az áremelkedések bizonyos mértékig kompenzálják a forgalomban. A kettőt együtt tekintve az idei év nem számít jónak, de pánikra azért nincs ok. A terveket és a célokat viszont a realitásokhoz kell igazítani. Bár bízunk az idei év végében, úgy látjuk, hogy növekedésre a jövő első felétől lehet majd számítani.

A gaming az elmúlt évek egyik legdinamikusabban fejlődő területének számított. Ugyanakkor a világjárvány talán ebben a szegmensben hozta a legnagyobb felfutást. Most hogy néz ki ez a termékkör?

Valóban a járvány hatalmas növekedést hozott ebben a szegmensben, gyakorlatilag túl lett töltve. Most annak vagyunk tanúi, hogy a terület visszaáll a 2019-es szintre. Azonban nem arról van szó, hogy a szegmens kiaknázta minden potenciálját, időre van szükség, amíg a kereslet és a kínálat újra szinkronba kerül a piaci igényekkel. Mi továbbra is figyelmet fordítunk erre a szegmensre és szinte az egész szortimentünket lecseréljük. A termékek 80-85 százaléka teljesen új lesz. A termékjellemzők például olyan tulajdonságokkal bővülnek a gamer egerek és billentyűzetek tekintetében, mint a Type-C csatlakozó, vagy a cserélhető kábel. Arra pedig különösen büszkék vagyunk, hogy az anyavállalatunk a gaming választékának kialakítása során figyelembe vette a hazai piaci tapasztalatainkra épülő javaslatainkat is.

A képmegjelenítők között a televíziók szerepe folyamatosan csökken, főként a fiatalabb generációk tartalom fogyasztási szokásainak következményeként. Ez a trend pedig már a fejlesztéseken is érezhető. A kiegészítők területére is hatással van ez a jelenség?

Természetesen igen. A kiegészítők piaci dinamikáját alapvetően a készülékek kereslete határozza meg. Ha nincs új termék, nincs új vásárló, ha nincs új készülékvásárló, akkor pedig nincs új tartozékvásárló sem. A gyökeresen megváltozott tartalomfogyasztási szokások eredményeképpen ma már nem feltétlenül a televízió az alapértelmezett képmegjelenítő. A mi szempontunkból ez azt is jelenti, hogy a tartozék piac a telekommunikáció irányába mozdult el.

„A gyökeresen megváltozott tartalomfogyasztási szokások eredményeképpen ma már nem feltétlenül a televízió az alapértelmezett képmegjelenítő. A mi szempontunkból ez azt is jelenti, hogy a tartozék piac a telekommunikáció irányába mozdult el.”

Az idén 100 éves, a fotózás területéről induló Hama történetében a választékbővítés szinte folyamatos. A legújabb szegmenst a cég kínálatában a sport és fitnesz eszközök jelentik. A hazai portfolióban is megjelennek ezek a termékek?

A szóban forgó termékkör megítélésünk szerint meglehetősen kétpólusú idehaza a kereslet tekintetében. A vásárlók vagy nagyon olcsó modelleket keresnek, vagy a felső kategóriába tartozó típusok iránt érdeklődnek. A középső szegmens piaci lehetősége így nagyon behatároltak. Ezért egy-két akciós terméket leszámítva nem vagyunk jelen a területen, a termékkört tartós elemként nem integráltuk a portfoliónkba. Ellenben a kérdésben is említett fotózás vonatkozásában vannak olyan újabb termékkörök, amelyekben széles választékkal jelenünk meg. A közösségi média, illetve egyéb platformok és applikációk jelentősen megnövelték a saját készítésű videók mennyiségét. Sok felhasználó pedig igyekszik bővíteni a mobiltelefon kínálta lehetőségeket és ezekhez a tartalmakhoz egy kisebb otthoni „stúdiót” hoz létre. Az állványok, a lámpák és világítás, tükrök, vagy akár a zöld hátterek iránti megnövekedett igényekre pedig mi is reagáltunk kínálatunk bővítésével.

Augusztusban jelentették be a Hama és a Canton együttműködését. Pontosan miben áll ez a kooperáció, illetve hogyan jelenik meg a termékkínálat szintjén?

A Canton egy hangszórófejlesztésre specializálódott német vállalat, amelyet Németország elsőszámú, márkájaként tartanak számon a területen. A közelmúltban bejelentett együttműködés lényege, hogy a Canton által végzett szoftveres fejlesztés segítségével fokozzák tovább a már létező Hama Bluetooth hangszórók által nyújtott hangzásélményt. Egyelőre két modellt érint a kooperáció, de várhatóan további Hama készülékek vonatkozásban is szerep juthat a Canton szakértelmének.

Mivel készülnek az utolsó negyedévre? Mely termékkörökben látnak potenciált az év során?

Készülünk a Black Friday és karácsonyi időszakra, de nem várunk különösebben jelentős növekedést, a bázis számaink elérésével már elégedettek lennénk. A telekommunikációban, mint stabil területben bízunk leginkább, ahol a mobilkészülékekhez szinte szükségszerűen vásárolnak az emberek töltőt, gyors töltőt vagy akár vezeték nélküli töltőt. Lehetőséget látunk a TWS fülhallgatókban is. Ebben a szegmensben vannak új termékek, illetve abból kiindulva, hogy vezetékes headsetekből mennyi fogyott korábban, a vezeték nélkül fülhallgatókban még jelentős potenciál lehet.  Idén egy új márkával is bővült a választékunk. A Cudy úgynevezett „mesh” routereinek egyik legfontosabb előnye, hogy használatukkal nem jön létre új hálózat, ahogyan a jelerősítők alkalmazásakor. Ez a megoldás pedig biztosítja, hogy a jelerősség egyenletes legyen függetlenül attól, hogy a ház, iroda vagy üzlet mely pontján csatlakozunk hozzá. A termékkörhöz sok reményt fűzünk és jelentős fejlődést várunk tőle az utolsó negyedévben.

További rovatainkból:

Az ország boltja

Az ország boltja

Az Árukereső.hu 2011 óta töretlenül keresi a legkiválóbb minőségű szolgáltatást nyújtó webáruházakat a vásárlók szavazata alapján. Így idén 14....

72 másodpercenként vásárlás

72 másodpercenként vásárlás

Egyre sikeresebb a Pepita Group Zrt. az online kereskedelemben  A Pepita Group Zrt. sajtóközleménye szerint a hazai bruttó forgalma több mint 24...

IFA 2024 I. rész

IFA 2024 I. rész

Videók - IFA 2024 I. rész A fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...

IFA 2024 II. rész

IFA 2024 II. rész

Videók - IFA 2024 II. részA fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...

Share This