Ki fizet a végén?

2024. február 09.

A logisztika minden gyártó működésében számot tevő kiadásnak számít, így aztán a szállítmányozásban bekövetkező árváltozások komoly hatással vannak a termékek árára is, vagy legalább a jövedelmezőségre. Így volt ez a világjárvány alatt és így van most is, amikor ismét hirtelen szöktek az egekbe a Kínából érkező termékek szállítási költségei.

Sztupár_Andrea

A világjárvány idején is egyik pillanatról a másikra többszöröződtek meg a tengeri szállítás költségei, azonban az a helyzet merőben más volt, mint a jelenlegi, noha a konténer árak most is hirtelen emelkedtek drasztikusan. Az egyik fontos különbség, hogy a járvány alatt az áremelkedést a konténer hiány okozta, illetve az, hogy a Kínába irányuló forgalom lényegesen kisebb volt, mint a Kínából érkező áruk mennyisége, ezért aztán az árba az üres konténerek utazatása is beépült. A jelenlegi költségnövekedést viszont a megszokott tengeri útvonalakon megnövekedet biztonsági kockázat miatt szükségszerűen alkalmazott kerülő utakból eredő nagyobb költség okozza. Míg előbbi esetben a helyzet normalizálódásához a bizonytalanság és kiszámíthatatlanság okán egy lassabb folyamat vezetett, addig utóbbinál a fennálló kockázat megszűnésével azonnali változásra lehet számítani. Persze az kérdéses, hogy mikor.

Készletből megoldani

Másik fontos eltérés a mostani és a korábbi szituáció között, hogy a pandémia alatt volt kereslet, méghozzá nem is kicsi, jelenleg azonban a forgalom nem túl erős. Ez pedig azt jelenti, hogy a megnövekedett költségeket nem lehet az értékesítési volumennel kompenzálni. Másik opció lehetne a készlettekkel történő ellensúlyozás. Egy magas raktár készlettel valamelyest lehetne ugyanis ellensúlyozni az aktuálisan beérkező áruk magasabb költségeit. Azonban erre valószínűleg senkinek nincs most lehetősége. A tavalyi évet jellemző gazdasági körülmények jelentősen megnövelték a kamatszinteket, ami a készletfinanszírozás költségeinek emelkedésével járt, erre pedig a piac szereplők a készletek csökkentésével reagáltak. Ezért a logisztika mostani drágulása feltehetően profitkiesést okoz. A kérdés, hogy kinek?

Valakinek fizetnie kell

A konténer árak emelkedése a nagyobb méretű termékek esetében fajlagosan nagyobb kiadást jelent, hiszen ezekből kevesebb fér egy konténerbe, így kevesebb felé oszlik a plusz költség. Persze a kisebb gépeknél sem tűnik el a többlet kiadás, ahol több termékre kell szétosztani azt, de ott inkább arányaiban érzékletesebb a dolog. A helyzet viszont leginkább az alacsony árú termékek esetében lehet kellemetlen, ahol a megnövekedett költségek számottevően növelnék a vételárat. De a vételárat valószínűleg nem növelik, mert nem a fogyasztó fizeti ezt meg. Az ár-érzékeny magyar piacon ugyanis csak akkor emelkednek az árak, ha nagyon muszáj. Amikor a kereslet nem túl erős, akkor pedig nem muszáj, sőt a kereskedelem általában árcsökkentéssel igyekszik a kieső forgalom helyére újat találni. Vagyis a piacon nagy eséllyel nem fog megjelenni a többlet költség. A kereskedő is megfizethetné a magasabb árat, de nem fogja. Miért is tenné, hiszen nem tudja érvényesíteni a fogyasztói áraiban a plusz költséget, ráadásul valószínűleg talál is a drágább termék helyére olcsóbbat. Így hát marad a beszállító, akinek be kell nyelnie ezt. A nagy forgalmi volumennel, stabil és kedvező logisztikai kondíciókkal rendelkező gyártóknak nem is olyan nehéz, még ha örömet nekik sem okoz. A kisebb beszállítóknak viszont komoly érvágás a logisztikai költségek emelkedése és minél hosszabb ideig maradnak a magas árak, annál nehezebb helyzetbe kerülhetnek.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

A kínaiak már a spájzban vannak!

A kínaiak már a spájzban vannak!

„A kínaiak már a spájzban vannak!” – Elvesztett verseny vagy alkalmazkodási kényszer?  Kínai márkák, globális dömping, európai válaszkeresés – az...

BestByte nemzetközi színtéren

BestByte nemzetközi színtéren

BestByte a nemzetközi színtéren – csatlakozott az E-Square európai beszerzési szövetséghez Jelentős mérföldkőhöz érkezett a BestByte Partner Group:...

A legendás Thomson márka visszatért

A legendás Thomson márka visszatért

A legendás Thomson márka visszatért – az európai piacra szánt televíziók Magyarországon készülnekA Thomson név sokaknak ismerősen cseng, hiszen a...

Technológia és megjelenés

Technológia és megjelenés

Fontosabb televíziós fejlesztések az elmúlt húsz évből  Ha egy mondatban kellene összefogni a televíziók elmúlt 20 évének a fejlődését, akkor az az...

Share This
rededitions
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Adatvédelmi tájékoztató