Retail Media Summit

2024. november 08.
Caso vízadagoló

Retail Media Summit

A Media Markt Magyarország megtartotta első Retail Media Summit szakmai találkozóját, azzal a céllal, hogy megismertesse a piac szereplőivel a retail media lehetőségeink széles skáláját. Az előadásokon bemutatták, hogy a klasszikus megjelenések mellett mit kínálnak az új hirdetési eszközeik.

Október 16-án került sor a Media Markt Magyarország és a Criteo által szervezett Retail Media Summit 2024-re keresztelt szakmai találkozóra. Az esemény helyszíne a Larus Event Hall volt és a kiskereskedelmi szektor beszállítóin kívül médiaügynökségek, média kereskedőházak is nagy számban képviseltették magukat.

Experience Champion-ná válni

Somogyi Zoltán moderátor felvezetője után, az első előadást Szilágyi Gábor a Media Markt Magyarország ügyvezető igazgatója tartotta. Az előadása egy nemzetközi kitekintéssel kezdődött a GfK mérései alapján. A pandémiát követő két év nagyarányú növekedése után a 2024-es év lehet ismét az első olyan esztendő, amikor emelkedés várható az európai műszaki termékek piacán,  ebből az expanzióból a kelet európai országok mintegy 4%-os bővüléssel veszik ki a részüket. A magyarországi kilátások bíztatóak a következő évekre, várhatóan piacbővülésnek lehetünk szemtanúi a 2025-2027-es időszakban, így jövőre több, mint 5%-os emelkedést prognosztizálnak a teljes piacon, mind az online, mind az offline csatorna várhatóan 4 % fölötti növekedést mutat.  

Ahogy Szilágyi Gábortól megtudhattuk a Media Markt piacvezető szerepe megkérdőjelezhetetlen az omnichannel csatornában, a vállalat Európában több, mint 1000 áruházával 22 milliárd Euros forgalmat generált, melynek 20%-a online értékesítésből származik. Kontinensünkön a Media Markt 9 országban az első két legnagyobb kereskedő közé tartozik, 77%-os márkaismertség mellett. Magyarországon a vállalat piacvezető, a 175 milliárd forintos nettó árbevétel 20%-át adja az online értékesítés, 40 üzlettel rendelkezik, melyek közül 18 Express üzlet, és weboldala pedig 16 milliós havi látogatottsággal bír. A Media Markt mintegy 1450 magyarországi munkatársának 44%-a nő. 

Ahogy Szilágy Gábor kifejtette a Media Markt által meghirdetett élmény elektronika négy összetevőből áll, ezek a munkavállalói élmény, az omnichannel vásárlási élmény, a szolgáltatási portfoliót magába foglaló felhasználói élmény és a fentarthatóságot fókuszba helyező hatás élmény.  A Media Markt célja, hogy olyan új üzletágakkal bővítse az alap szolgáltatásokat, mint a többletszolgáltatások, a piactér, a saját márkás termékek, a szállítói kihelyezések és a retail media. Ez a koncepció egyedülálló Magyarországon és továbbra is megingathatatlan vezető piaci pozíciót várnak tőle. 

A kommunikáció új formája

Karczub-Lehoczky Fanni, a MediaMarkt marketing vezetője a partner marketing témájában folytatta a prezentációt. A Nielsen felmérési eredményei alapján a MediaMarkt brand Magyarországon rendkívül magas, 97%-os márkaismertséggel rendelkezik, 39%-os első említés mellett, és a 3,3 pontos Brand Equity Index (márkaérték) is kimagasló a versenytársakkal szemben. Míg a jelenleg használt marketing eszközök tömeges elérést biztosítanak, és a figyelem felkeltésére és termékbevezetések támogatására jól használhatók, addig a 2025 első negyedévétől elérhető retail media eszközök célzottan tudják a megfelelő érdekl

A siker kulcsa

A harmadik prezentációt Torsten Ahlers, a MediaMarkt Saturn Retail media marketing menedzsere tartotta, aki a retail media növekvő jelentőségéről elmondta, hogy az IAB által készített becslés szerint a jelenlegi 13 milliárd euroról 2028-ra 31 milliárd euro fölé nő a hirdetési büdzsé Európában. Ez azért kap nagy hangsúlyt, mert a retail media egy olyan hirdetési csatorna, amely lehetővé teszi a márkáknak, hogy közvetlenül a vásárlási helyszínen, a vásárlási döntések pillanatában érhessék el a célközönséget. Azért jó partner ebben az omnichannel koncepcióval rendelkező Media Markt, mert az tapasztalható, hogy a vásárlók 80%-a online kezdi a keresést, és az esetek 70%-ban a vásárlás az áruházakban realizálódik. 

A Media Markt több mint 1000 áruházzal, a webáruházainak 37 milliós havi látogatottságával és 40 milliós hűségkártyás vásárlójával, illetve éves 48 milliós applikáció használattal minden érintkezési ponton találkozik a potenciális vevőkkel. A retail media kategóriába tartozó szponzorált termékmegjelenítés rendkívül hatékony lehet, a Media Marktnál lebonyolított kampányok 500-2000% hirdetési költségek megtérülést biztosíthatnak a szponzorált termékmegjelenítések esetében. 

Retail media eszközök

Ez után Vasas Ádám, a Media Markt Magyarország retail media vezetője beszélt a részletekről. Négyféle retail media termék lesz elérhető a Media Marktnál. A Sponsored Product Ads (SPA, szponzorált termékmegjelenítés) elősegíti az adott termékek értékesítését, az Sponsored Brand Ads (SBA, szponzorált márka hirdetés) az adott márka ismertégét növeli, az A+ Content, a termékinformációkat ügyfélélménnyé alakítja, történetmeséléssel növelve a márkaismertséget és a konverziós arányt. Végül a megfontolási és cselekvési jelentés, amely információkkal segíti az adatvezérelt döntéseket az értékesítés és a piaci részesedés növelése érdekében. 

Ez után Vasas Ádám az In-store Ads lehetőségeket mutatta be. Ez az eszköz elérhető a MediaMarkt mind a 40 üzletében, ahol a kihelyezett televíziókon futó videók formájában tudnak a márkák és termékeik megjelenni. A több, mint 16 millió éves látogatószám, melynek egynegyede a november-decemberi időszakban jelenik meg lehetővé teszi a célzott megjelenést. A televízió osztályon bemutatott termékek mellett az áruházban vertikálisan kiállított képernyőkön is megjelenhet az in-store ads, illetve későbbiekben a notebookokon, illetve PC monitorok is bekerülnek ebbe a körbe.További opciók lehetnek a jövőben a 3. féltől származó termékminták, az Insrore rádió és az okostelefonok kijelzői is. A szponzorált termékmegjelenítésre (SPA) áttérve bemutatta, hogy a Media Markt weboldalán a kategórianézetben és a keresési eredmények között az első, második és ötödik pozícióba kerülnek a szponzorált termékek. Az IAB Europe kutatása alapján az e-kereskedelemben a termékértékesítések 90%-a a keresési eredmények első oldalán megjelenő termékekből realizálódik és 30%-uk kifejezetten az első 15 megjelenésből. A szponzorált márka hirdetés (SBA) a keresési eredmények tetején jelenik meg és arra szolgál, hogy az adott márkának és terméknek a legnagyobb láthatóságot adja.

A kampányeredmények maximalizálása 

Az utolsó előadó Ruben Van Middendrop a Criteo képviseletében a retail media eszközök és kampányok optimalizálásának legjobb gyakorlat mutatta be. A Criteo egy olyan több, mint 100 országban jelenlevő globális technológiai vállalat, amely a világ vezető kereskedelmi médiaplatformján keresztül segíti a marketingeseket és a médiatulajdonosokat céljaik elérésében. A MediaMarkt és a Criteo együttműködése 11 országra terjed ki. Ruben Van Middendrop felhívta a figyelmet, hogy kutatások alapján a vásárlók 77%-a webshopokon kezdi a termékkeresést, amikor digitálisan vásárol termékeket – keresőmotorok, csak 23%-ot tesznek ki -, továbbá az első oldalon elhelyezett termékek generálják a vásárlások 90%-át, ezért a webshopok keresési eredményének elején való megjelenés a siker kulcsa minden kategóriában. Ezután az ünnepi szezonra való legsikeresebb felkészülésről beszélt. A műszaki piacon az tapasztalható, hogy az érdeklődők évről-évre egyre korábban kezdődik meg a termékkeresést, már a Black Friday akciók előtt 2 héttel, a vásárlók 37%-a kattint szponzorált termékre. Saját kutatások szerint már november elején felfutnak a hirdetésekre költött összegek, hogy a korai vásárlások realizálásakor a márkák már megfelelő jelenléttel rendelkezzenek, ezért rendkívül nagy jelentőségű az előre tervezés. 

Azok a márkák, amelyek a csúcsidőszakok előtt hirdetnek, lényegesen nagyobb hatékonyságot érnek el a a forgalom tetőzésekor, mint azok, amelyek késleltetik a hirdetést. Az egy akvizícióra jutó költség (CPA) stabilabb marad azon márkák esetében, amelyek a harmadik negyedévben is folytatták a hirdetést, de nem csak az eladási csúcsokról van szó – az ünnepek több és jobb lehetőséget kínálnak az új vásárlók megnyerésére és az ismételt vásárlások ösztönzésére. Továbbá az is kimutatható, hogy minél inkább növelik a márkák az online befektetéseiket, annál inkább nőnek az offline eladásaik is. 

A prezentációk végén, az esemény zárásaként kötetlen beszélgetések keretében tudták a szakma képviselői megvitatni a bemutatott megoldásokat.  

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Made in…

Made in…

ÖNMAGÁBAN AZ ÉSZAK-AMERIKAI PIAC ALAKULÁSA NEM BEFOLYÁSOLJA JELENTŐSEN AZ EURÓPAI PIACOK MŰKÖDÉSÉT. A MÁSODIK CIKLUSÁRA KÉSZÜLŐ ÚJ AMERIKAI ELNÖK...

Karácsonyi tervek

Karácsonyi tervek

A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi ajándékokra költeni. Ez derül ki az Alza októberi felméréséből. Saját kérdőíves...

Fenntarthatósági paradoxon

Fenntarthatósági paradoxon

Egyre több gyártó, egyre több területen igyekszik környezetbarát megoldásokat alkalmazni. A gyártástól, a fejlesztésen keresztül, a logisztikáig...

Share This