Felejtsük el, amit az online vásárlásról gondoltunk?

2024. december 06.
Caso vízadagoló

Az ideális termék kiválasztása mindig is nehézséget jelentett a vásárló számára. Az analóg korszakban a szükséges információk beszerzése már önmagában is körülményes volt, ma pedig a hatalmas választék feltérképezése és a fejlett technológiák értelmezése, azok gyakorlati jelentőségének megértése jelent kihívást a fogyasztó számára. Noha a keresés manapság sokkal egyszerűbb, mint korábban, az optimális termék megtalálása ennek ellenére talán mégis időigényesebb, mint valaha. Legalábbis abban az esetben, ha valóban az ideális készüléket szeretné a fogyasztó kiválasztani. Van, hogy a termékek tulajdonságaival kapcsolatos információk hiánya jelenti a szűk keresztmetszetet. De van, hogy az új technikai megoldások okoznak gondok, mert sokáig tart megtalálni egy-egy fejlesztés kapcsán, hogy az mire jó, miért hasznos, vagy, hogy miként működik. A hatalmas kínálatban megtalálni a megfelelő terméket egyfajta nyűg. Milyen jó is lenne, ha csak megmondanánk, hogy mit szeretnénk és valaki megmondja, hogy melyik terméket kell választalanunk. A tradicionális kereskedelemben tulajdonképpen erre való a képzett értékesítő, az online szegmensben pedig szűrők, chatbotok és egyéb megoldások látták el ezt a funkciót több-kevesebb sikerrel. Eddig. A helyzet ugyanis az, hogy létezik már ezeknél fejlettebb megoldás is, ami nem kicsit alakíthatja át az online kereskedelmet. 

Új korszak a keresésben

A Perplexity egy mesterséges intelligencia alapú kereső. A cég saját definíciója szerint pedig a világ első válaszmotorja. A rendszer valós időben keres az interneten, megbízható forrásokból és hivatkozásokból merít, képes képeket, pdf dokumentumokat és számos egyéb fájlformátumot elemezni. Emellett pedig mesterséges intelligencia, illetve több fejlett nyelvi modell segítségével alkalmas az összetett problémamegoldásra. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy értelmezni tudja a keresési igényt, szükség esetén pedig pontosítani azt összegzéssel, vagy visszakérdezéssel. Persze, ahogyan az összes hasonló megoldásnak, ennek a rendszernek is meg vannak még a gyerekbetegségei és képes tévedni, vagy hallucinálni. Ezért egyelőre az állításait némi fenntartással kell kezelni és érdemes ellenőrizni azokat, de az irreleváns, bosszantó, időrabló, használhatatlan találatokat már most is érdemben csökkenti. 

A 2022-ben debütált kereső folyamatosan egyre népszerűbbé válik, a Perplexity ugyanakkor különböző partnerségek révén is igyekszik növelni felhasználói számát. Az együttműködő cégek között szerepel a Deutsche Telekom is, a megállapodás keretében pedig a telekommunikációs cég előfizetőnek biztosított kedvezmények közé több országban is bekerül a Perplexity Pro egy éves ingyenes használatának lehetősége. Idehaza a Magyar Telekom kedvezményprogramjának felhasználói élhetnek a lehetőséggel, minden Magenta Moments tag 2024.november 25. és 2025.február 28. között aktiválhatja a Telekom applikációban az egy éves ingyenes hozzáférést a Perplexity prémium verziójához.  A Pro verzió egyébként havi 20 dollárba kerül, és olyan extrákat nyújt, mint a napi 300+ professzionális keresés, szemben az ingyenes változat által kínált napi hárommal. 

Új korszak az online vásárlásban

Nem régiben indul útjára a Perplexity Buy with Pro” szolgáltatása, ami az online vásárlás új korszakát vetíti előre. A rendszertől bármit lehet kérdezni, azaz a keresési paraméterek korlátlanul állíthatók. Vagy is elég megadni, hogy kék zajszűrős fülhallgatót, 72 literes pirolitikus sütőt, vagy 9 kg kapacitású, automatikus mosószer adagolós elöltöltős mosógépet keresünk. De a kereső még arra is választ ad, hogy mit vegyünk annak ajándékba, aki nagyon válogatós. A feltételeknek megfelelő termékek mellé pedig még a teljes internetről származó vásárlói véleményeket is tesz a rendszer. Ez eddig „csak” egy leegyszerűsített keresés lenne, de a Buy with Pro” találati listájából vásárolni is lehet közvetlenül. Legalábbis azon termékek esetében, amelyek forgalmazói már megállapodtak a Perplexity-vel. Néhány keresést lefuttatva viszont úgy tűnik, hogy a partneri kör egyelőre nem túl széles. Egyelőre. Mind a koncepció, mind a jelenleg már 9 milliárd dollárra taksált cégérték alapján azonban meglehetősen valószínű, hogy ez drasztikusan növekedni fog akár már a közeljövőben is. Ha pedig ez megtörténik, akkor a Perplexity Buy with Pro” egyesíti a keresőmotorok, az árösszehasonlító oldalak és a piacterek előnyeit, minden funkciójukat egyben kínálva. Felhasználói szempontból pedig ez ideális opciót jelent, hiszen optimalizálja a kiválasztást, lerövidíti a keresésre fordított időt, gyors, egyszerű és biztonságos vásárlást kínál. Ha pedig ez nem lenne elég, akkor további mézesmadzag is rendelkezésekre áll, a pro verzióhoz ugyanis akár ingyenes kiszállítás is járhat.

Piaci aspektusból

A Perplexity „Buy with Pro” modellje kereskedelmi tekintetben azt jelenti, hogy az eladó és a vevő közé beékelődik egy szolgáltató. A kereskedő pedig választhat, hogy együttműködik a platformmal, ezzel lemondva némi bevételről és a közvetlen kapcsolatról a vásárlóval, vagy nem kooperál azzal, ami a rendszer bővülésével párhuzamosan növekvő versenyhátrányt eredményezhet. Ráadásul minél nagyobb az elérése a felületnek, annál inkább lehetősége nyílik a platformnak a keresési feltételek súlyozására is. Éppen ezért valószínű, hogy a kereskedők inkább arra törekednek majd, hogy termékeik elérhetők legyenek ezen a csatornán keresztül is. De nem csak a kereskedők számára jelenthet kihívást egy ilyen szolgáltatás. A piacterek, az árösszehasonlító oldalak, de még a kereső motorok számára is a verseny új aspektusát teremtheti meg egy ilyen platform, azzal, hogy mindhárom terület előnyeit egyesíti. 

Egyelőre mindez azonban csak a tengerentúlon bír jelentőséggel, Európa és főleg a hazai piac viszonylatában inkább csak érdekesség. Azt azonban naivitás lenne gondolni, hogy az öreg kontinensre ez nem gyűrűzik be idővel. Ráadásul addigra a kezdeti problémákat már valószínűleg megoldják és a rendszer kiforrottabb lesz minden tekintetben. Ugyanakkor lehet, hogy mégsem a Perplexity-től vagy hasonló szolgáltatóktól kell a piaci szereplőknek majd tartaniuk. A tech-óriások esetében elég gyakori a „ha nem tudsz, vagy akarsz versenyezni valamivel, akkor vedd meg” elv alkalmazása. Éppen ezért a kérdés leginkább az, hogy miként reagálnak majd olyan cégek, mint az Amazon, vagy akár a Google. Egy, az online kereskedelemre érdemi hatás kifejtésének potenciálját hordozó cég felvásárlása tovább fokozhatja a vevő piac erejét, másrészt pedig az összes hasonló jellegű start-up vitorlájából jócskán kifogja a szelet. Így az akvizíció nem tűnik rossz lépésnek. Számukra. A többi piaci szereplőnek viszont már nem annyira álomszerű egy ilyen forgatókönyv. 

Messzebbről nézve

Noha a Perplexity egy feltörekvő cég, azt semmi sem garantálja, hogy képes is lesz felforgatni az e-kereskedelmet. De a potenciál benne van, a koncepcióban, üzleti modellben pedig még inkább. Ez viszont kicsit tágabban megközelítésben is felvet kérdéseket a jövő piacát tekintve. Ha egy új megoldás akár néhány év alatt is teljesen átrajzolhatja a pályát, akkor egy cégnek, milyen az életciklusa, a befektetéseknél milyen megtérülési idővel kell számolni? Vagy ha a gyorsan változó környezet egy vállalkozás alapfunkcióira is hatással lehet, akkor milyen fejlesztési potenciállal, tőkeháttérrel kell rendelkeznie a talpon maradáshoz? Vagy mindezt le lehet söpörni az asztalról azzal, hogy ilyen a fejlődés természete? 

Ön mit gondol erről? Ha van kedve, írja meg véleményét a info@sellmagazin.hu email címre. 

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Technológia és megjelenés

Technológia és megjelenés

Fontosabb televíziós fejlesztések az elmúlt húsz évből  Ha egy mondatban kellene összefogni a televíziók elmúlt 20 évének a fejlődését, akkor az az...

A jövő kávéja

A jövő kávéja

Az automata kávéfőzők az elmúlt években hatalmas technológiai fejlődésen mentek át. Ma már nem csupán a gyors kávéfőzés a fő szempont, hanem a...

Az ország boltja

Az ország boltja

Az Árukereső.hu 2011 óta töretlenül keresi a legkiválóbb minőségű szolgáltatást nyújtó webáruházakat a vásárlók szavazata alapján. Így idén 14....

72 másodpercenként vásárlás

72 másodpercenként vásárlás

Egyre sikeresebb a Pepita Group Zrt. az online kereskedelemben  A Pepita Group Zrt. sajtóközleménye szerint a hazai bruttó forgalma több mint 24...

Share This
rededitions
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Adatvédelmi tájékoztató