26 év után

2025. március 20.

A Haier immár tizenhat egymást követő évben a világ vezető háztartásigép-márkája, folyamatosan megőrizve első helyét a globális piacon. A vállalat innovációiról, prémium minőségű termékeiről és intelligens otthoni megoldásairól híres és a Haier mellett olyan neves márkákat foglal magában, mint a Candy, Hoover. Huczka Istvánnal, a Haier-Europe frissen kinevezett magyarországi ügyvezetőjével a piacon megszerzett korábbi tapasztalatairól, a váltás motivációiról, a piac alakulásáról és az új kihívásokról, célokról beszélgettünk. 

Ön több, mint 26 évet töltött a Whirlpoolnál, illetve a Bekonál, jelentős részét country manageri pozícióban. Sokakat meglepett a váltás. Ilyen hosszú és sikeres időszak után hogyan értékeli a saját szakmai fejlődését? Melyek voltak azok a meghatározó tapasztalatok, amelyek a legtöbbet formálták Önt vezetőként? 

A Whirlpoolnál és a Bekonál eltöltött 26 év rengeteg kihívást és izgalmas változást hozott az életemben. Ez a hosszú időszak korántsem volt egyhangú! Eseményekben gazdag és folyamatos fejlődést igénylő és eredményező korszak volt számomra. 1999-ben kereskedelmi igazgatóként kezdtem, majd 2006-ban lehetőséget kaptam a vállalat vezetésére. Megtiszteltetés volt, hogy ezt nagyrészt a csapatnak köszönhetem. Az elért sikereket sem egyéni eredményként, hanem egy összetartó csapat teljesítményeként értékelem, amelynek aktív részese lehettem, és amelytől sokat kaptam és remélem sokat is adtam. Büszkeséggel tölt el, hogy egy lojalitásra és összetartásra épülő közösség tagja lehettem ennyi éven át.  

2008-ban a gazdasági válság hatalmas kihívást jelentett, és számos nagy partnerünk összeomlásának lehettünk tanúi. Később az Indesit Co. felvásárlása és integrációja újabb jelentős mérföldkő volt. 2020-ban a világjárvány teljesen átalakította a működés feltételeit, és az online térben kellett alkalmazkodnunk a változásokhoz. Szerencsére a csapatunk készen állt a kihívásra, és sikeresen átvészeltük ezt az időszakot is. Az ellátási lánc zavarai és a gazdasági nehézségek a 2021-2022-es időszakban ismét új stratégiákat követeltek meg, különösen a logisztika és szállítás területén. A legutóbbi nagy átalakulás pedig a Whirlpool és Beko integrációja volt, amelynek során különböző üzleti modelleket és rendszereket kellett összehangolni a siker érdekében. 

Ez a 26 év tele volt kihívásokkal, tanulási lehetőségekkel és fejlődési pontokkal. Gyakran előfordult, hogy egy megkezdett irányt teljesen újra kellett gondolnunk, de mindig sikerült megtalálni a megfelelő stratégiát. A célunk az volt, hogy megtartsuk meghatározó pozíciónkat, és több kategóriában is stabilan a dobogós helyek egyikén maradjunk – ezt a csapattal együtt sikerült elérnünk. 

Mi volt a fő motivációja a váltásnak? Mi az, ami ebben a kihívásban a leginkább inspirálja Önt? 

Elsősorban azok a célok, amiket a cég vezetői által megismerhettem és emellett természetes a saját ambícióm. Mindig is olyan ember voltam, aki keresi a kihívásokat, és úgy érzem, a Haiernél ezt maximálisan megtaláltam. Mindehhez jelentős motivációt ad számomra az a bizalom, amit a cég managementje irányából kapok. Különösen inspiráló számomra az is, hogy nem egy fokozatos organikus fejlődést kell irányítanom, hanem egy dinamikus növekedési stratégiát kell megvalósítanunk. Ez egy teljesen új lendületet kíván, és azon dolgozom a csapattal együtt, hogy ezt a változást sikeresen végig vigyük. A termékek adottak, a cél pedig világos: versenyképesnek kell lennünk minden szinten és a piac meghatározó vállalatává kell válnunk Magyarországon is! Célunk, hogy egy hosszú elnyújtott folyamat helyett egy dinamikus és határozott növekedéssel tudjunk erősödni a piacon.   

A márkák tekintetében jelenleg a Candy adja a forgalom alapját, amit a márka teljes megújulásával megerősítünk, de emellett kiemelt célunk a Haier brand stabil piaci pozíciójának a kiépítése Magyarországon, amit egyértelműen a prémium kategória irányában határoztunk meg. Célunk, hogy a készülékeink kiemelkedő minősége és megbízhatósága meggyőzze a vásárlókat, és minél többen válasszák a termékeinket az otthonukba. 

Mennyire volt könnyű vagy nehéz meghozni ezt a döntést? Voltak-e olyan szempontok, amelyek hangsúlyt kaptak az új lehetőség mérlegelésekor? 

A válaszom két részből áll. Egyrészt rendkívül nehéz döntés volt, hiszen olyan emberektől kellett búcsút vennem, akik az életem meghatározó részévé váltak. Több időt töltöttem velük, mint a saját családommal, így ez érzelmileg is nagy kihívást jelentett számomra. Ugyanakkor biztos vagyok benne, hogy az együtt elért eredményeink tovább élnek, és a közös munkánk sikere hosszú távon is megmutatkozik. Másrészt a döntésem mégis egyértelmű és magától értetődő volt, miután megismertem a célok részleteit. Viccesen szoktam mondani, hogy 26 évente váltok, és most ennek eljött az ideje. Ha az ember ennyi idő után ilyen döntést hoz, akkor olyan lehetőséget kell választania, ami igazán inspiráló és jelentős kihívást jelent. Számomra nem volt kérdés, hogy a Haier csapatához csatlakozni a legjobb döntés volt. 

A CandyHaier egy dinamikusan fejlődő márka. Mi az, amit Ön hozzá tud tenni a vállalat sikeréhez a hatalmas iparági tapasztalatával? 

Ha röviden kellene megfogalmaznom, akkor a stratégiai gondolkodásmód, vezetői szemlélet és piacismeret azok a képességek, amelyeket az évek során sikerült elsajátítanom. Amikor baráti társaságban megkérdezik, mivel foglalkozom, gyakran viccesen azt válaszolom, hogy „fehér dobozokat árulok másként, mint mások”. Természetesen ez csupán leegyszerűsítés, hiszen a vásárlók döntését számos tényező befolyásolja – a márka iránti preferencia, a termék tulajdonságai és az, hogy hova és milyen formában jut el a piacra. Az én stratégiám nem a piac követésére épül, inkább olyan egyedi utakat keresek, amelyeket saját tapasztalataim és megérzéseim alapján alakíthatok ki. Mindig rendszerben és folyamatokban gondolkodom, próbálom előre látni az összefüggéseket, és nemcsak a jelenlegi helyzetre fókuszálok, hanem arra is, hogy mire lehet számítani a jövőben.  

A piaci stratégiám nem agresszív, sokkal inkább elemző és helyzetfelismerésre épülő megközelítés jellemzi. Hiszem, hogy csak akkor tudok racionális és előnyös döntéseket hozni a cég számára, ha naprakész vagyok és mélyen belelátok a működési folyamatokba. Ezért fontos számomra, hogy a gyakorlati oldalt is jól ismerjem. Fontos számomra a részletek megértése és szívesen veszek részt a napi feladatokban minden szinten, de nem vagyok mikromenedzser! Hiszek a csapat bevonásában a delegálásban és abban, hogy ha a megfelelő emberek vannak a megfelelő pozíciókban és hagyjuk őket önállóan dolgozni a siker garantált. Olyan struktúrát képzelek el, amely rugalmas és gyorsan alkalmazkodik a változásokhoz, akár egy blokklánc-rendszer: ha valahol hiba lép fel, az ne gyengítse meg az egész rendszert, hanem annak ellenállva képes legyen alkalmazkodni és fejlődni. Számomra az elköteleződés és az együttműködés minden szinten kulcsfontosságú. 

Nem csupán üzleti partnereket, hanem valódi társakat keresünk, akik elkötelezetten velünk dolgoznak, és nem csupán akkor jelennek meg, amikor üzleti előnyt látnak benne. Számunkra a társak azok, akik hosszú távon is kitartanak mellettünk, és közösen építik velünk a jövőt. 

Mi volt az a legnagyobb kihívás vagy tanulság, amelyet a Whirlpoolnál eltöltött évek során tapasztalt, és amelyet most a CandyHaiernél is kamatoztatni tud? 

Úgy gondolom, hogy a legnagyobb kihívásokat a vállalati összeolvadások és társulások jelentették. Az Indesit felvásárlása és integrációja során lehetőségem volt megtapasztalni, hogy egy másik márka, eltérő preferenciákkal és üzleti stratégiával, milyen különbségeket hordoz magában, és milyen más jellegű értékesítési eszközök alkalmazását igényli. Ami elsőre egyszerű folyamatnak tűnik, az a gyakorlatban rendkívül összetetté válhat. Különösen fontos volt felismerni, hogy két vállalat összeolvadása nem egyszerűen azt jelenti, hogy egy plusz egy az kettő, hanem egy teljesen új egyensúly megteremtését kívánja meg. Az eltérő perspektívák, gyártási platformok és innovációs megközelítések összehangolása kulcsszerepet játszott ebben a folyamatban. 

Az Indesit mellett a Beko Europe megalakulása is egy hasonlóan meghatározó tapasztalat volt számomra. Egy újabb márka és üzleti filozófia megismerése révén újra szembesültem azzal, hogy egy új koncepció bevezetése mennyire összetett folyamat. Az egyik legnagyobb kihívás az volt, hogy az általam képviselt értékeket és stratégiát hogyan lehet hatékonyan átadni, hiszen hiába igyekszem szerintem érthetően és egyértelműen kommunikálni a piac sokszor lassabban reagál a változásokra. Míg én rakétaként gondolkodom, a piac inkább egy óriási anyahajóként fordul – és ennek a két eltérő tempónak az összehangolása nem egyszerű feladat. 

Ebből a tapasztalatból tanulva fontos felismerés számomra, hogy a sikerhez alkalmazkodni kell a befogadó oldal ritmusához: ha túl gyors vagyok, elszáguldok mellette, ha túl lassú, lemaradok róla. Éppen ezért az együttműködés és a partnerség kialakítása kulcsfontosságú, hogy sikeresen bevezethessük az általunk képviselt értékeket, és hitelesen győzzük meg a piacot arról, hogy amit kínálunk, az valódi értéket képvisel. 

Hogyan látja a magyar háztartási gép piac fejlődését? Milyen fő trendek alakítják a piacot jelenleg? Mi várható 2025-re Magyarországon? 

A magyar piac mindig tartogatott váratlan fordulatokat, amelyek gyakran meglepték a szereplőket – elég csak az elmúlt év eseményeire gondolni. Tavaly áprilisban még nem biztos, hogy gondoltuk, hogy májustól a piac vesz egy újabb irányt, és a piacszerzési törekvések újra gyökeresen felülírják azt, amit addig „normálisnak” tartottunk? Ma már minden vállalatnak fel kell készülnie a hirtelen változásokra, hiszen ezekre gyorsan és hatékonyan kell reagálni, de az ilyen mértékű átrendeződés még így is meglepő lehet. 

2022 kiemelkedően erős év volt, különösen a beépíthető készülékek piacán, ami rendkívül pozitív hatást gyakorolt az iparágra. Amit azonban 2022-ben sikerült elérni, azt 2023-ban nemcsak elveszítette a piac, hanem még mélyebb szintre süllyedt, mint 2021-ben. Világosan látszik, hogy a külső tényezők – például adóvisszatérítések, választási év, kamatkifizetések – komoly hatást gyakorolnak a fogyasztók vásárlási szokásaira, előrehozott költéseket generálva. 

Emellett figyelembe kell venni azokat a piacszerzési szándékkal jelen lévő, vagy újonnan érkező szereplőket, akik volumenalapú stratégiáikkal jelentős nyomás alá helyezik azokat a cégeket, amelyek egy kiegyensúlyozottabb és fenntarthatóbb működésre törekszenek. Úgy látom, hogy ez a trend a jövőben is folytatódik, és a piaci struktúra átalakulását, valamint a beszállítók tulajdonosi szerkezetének változását fogja eredményezni. Az iparág új üzleti filozófiákat és elvárásokat fogalmaz meg, amelyek minden piaci szereplő stratégiáját érintik. Jelenleg mindenki a gyártási és működési költségek optimalizálására, valamint a kibocsátás maximalizálására törekszik. Különösen jól látható, hogy Európán belül is jelentős átrendeződés zajlik: a tradicionális európai márkák szerepe és sorrendje folyamatosan változik, és ez a folyamat várhatóan tovább fog erősödni. 

A kereskedelmi oldalon egy rendkívül koncentrált piacon működünk, ahol a piac több mint felét két szereplő uralja, miközben a maradék részt több kisebb vállalat osztja fel egymás között. A mi stratégiánk kulcsa a stabil működés és a hosszú távú növekedés biztosítása. Nem csupán üzleti partnereket, hanem valódi társakat keresünk, akik elkötelezetten velünk dolgoznak, és nem csupán akkor jelennek meg, amikor üzleti előnyt látnak benne. Számunkra a társak azok, akik hosszú távon is kitartanak mellettünk, és közösen építik velünk a jövőt. 

Mit gondol a Haier és a Candy eddigi magyarországi működéséről? Milyen célokat tűzött ki maga elé az első egy-két évre a CandyHaiernél? Hogyan szeretné, hogy a márkát érzékelje a magyar fogyasztó néhány éven belül? 

Úgy gondolom, hogy nem az én feladatom a múlt értékelése, mindig tisztelettel tekintettem a Candy-re mint versenytársra, és a magyar csapat munkáját is nagyra értékelem. Inkább a jövőbeli tervekre szeretnék fókuszálni. Célom egy jelentős növekedés elérése az elkövetkező években, és ezzel nem árulok el semmilyen titkot, hiszen ez egy természetes elvárás egy ambiciózus vállalat számára. Fontos feladatunk a Haier márka ismertségének növelése Magyarországon, valamint a Candy márka megújítása és megfelelő piaci pozícióba helyezése, amelyhez elengedhetetlen a kereskedelmi partnerek támogatása. Mivel a gyártási platformok egyre inkább közösek, a Haier által biztosított minőség és megbízhatóság egyértelműen meghatározza a Candy termékeket is. 

Ez nem csupán egy felszíni változás, hanem egy teljes megújulás. Amikor azt mondom, hogy újra kell gondolni a Candy-t, akkor ezt valóban komolyan gondolom, és bízom a partnerek és a fogyasztók nyitottságában is. Érdemes időt szánni a termékekre, megismerni őket, mert célunk, hogy a Candy egy megbízható, stabil márkává váljon. Olyan szintű minőséget szeretnénk elérni, ahol a kötelező garancia csupán egy előírás, és a termékek maguktól is hosszú élettartamot garantálnak. 

Számomra kiemelten fontos a kereskedelmi partnerekkel való együttműködés elmélyítése, hiszen ez biztosítja nemcsak a márkák forgalomnövekedését, hanem egy hosszú távon jövedelmező és fenntartható üzleti modellt is az anyavállalat és a tulajdonosok számára. Megbízhatóság és kiszámíthatóság – ezek azok az alapelvek, amelyeknek működésünket jellemezniük kell. Mindig is ezeket tartottam a legfontosabb szempontoknak, és itt is az a célom, hogy amit vállalunk, azt valóban teljesítsük. 

Nem szeretnék pontos időkeretet meghatározni, hogy mikor érjük el ezt a célt, de nem 26 év múlva, hanem néhány éven belül szeretném azt mondani: Magyarországon a cégcsoport kihagyhatatlan szereplővé vált a piacon. Bízom benne, hogy a most befektetett energia és a nehézségek leküzdése megtérül, és hamarosan azt mondhatjuk: megcsináltuk, itt vagyunk! 

További rovatainkból:

Technológia és megjelenés

Technológia és megjelenés

Fontosabb televíziós fejlesztések az elmúlt húsz évből  Ha egy mondatban kellene összefogni a televíziók elmúlt 20 évének a fejlődését, akkor az az...

IFA 2024 I. rész

IFA 2024 I. rész

Videók - IFA 2024 I. rész A fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...

IFA 2024 II. rész

IFA 2024 II. rész

Videók - IFA 2024 II. részA fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...

Share This
rededitions
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Adatvédelmi tájékoztató