A piac formálása a saját kezünkben van

2025. április 18.

Tavaly ilyenkor a világgazdaságra, különösen Európára vonatkozó előrejelzések óvatosan optimisták voltak. A piackutató cégek a műszaki iparágban körülbelül 1%-os növekedést vártak 2024-re, ami jelentős fordulatot jelentett, hiszen 2021 óta először mutattak pozitív tendenciát a számok. 2025-re szintén növekedést vetítenek előre Európában, itthon az előrejelzések szerint az online és az offline csatornákban is az európai átlagnál nagyobb mértékű növekedés várható.

hőszivattyús szárítógép

Közben megjelentek bizonytalanságot növelő tényezők, az amerikai elnök vámjai, melynek hatásai, akárcsak végső mértéke nehezen kiszámíthatók. Ugyanakkor sok közgazdász emelkedő inflációra és a GDP-re gyakorolt negatív hatásoktól tart, ez pedig általában a vásárlóerő csökkenésével párosul. 

Magyarország esetében azonban bizakodásra is van ok. A legfrissebb, márciusi adatok szerint a tartós fogyasztási cikkek forgalma 2,1%-kal emelkedett az előző évhez képest, ami jóval az infláció alatt maradt. A gazdasági növekedés 2025-ben várhatóan 2% körül alakul, ami ugyan mérsékelt, de a nyugat-európai országokkal összehasonlítva kedvezőbb. A magyar gazdaság stabilizálódása már az év elején érzékelhető volt, amit a csökkenő infláció, a reálbérek emelkedése és a fogyasztói bizalom újjáépülése táplál. A lakossági vásárlóerő, amely az elmúlt években komoly kihívások – mint az energiaválság, az inflációs nyomás és a globális bizonytalanság – alatt állt, most erősödni látszik. 

 Termékajánló:

Promóció

Emellett érdemes megemlíteni azokat a külső ösztönző tényezőket is, amelyek növelik a vásárlási hajlandóságot. Ilyen például az év eleji állampapírok kamatkifizetése, amely jelentős mértékben növelte a lakosság diszkrecionális jövedelmét, érezhetően élénkítve a fogyasztást. Bár a következő választások még több mint egy év múlva lesznek, a felfokozott politikai légkör miatt 2025 is kvázi választási évként viselkedhet – ez pedig a lakosság jövedelmi és vásárlási várakozásait pozitív irányba befolyásolhatja, akár konkrét támogatások, akár ígéretek formájában. 

Fontos azonban megvizsgálni azt is, mit tehet maga a piac a kereslet élénkítéséért. A kulcs minden bizonnyal a vásárlói igények minél alaposabb megismerése és kiszolgálása. A digitalizáció és az online vásárlások térnyerésével a kereskedők egyre pontosabb adatokhoz juthatnak a fogyasztók döntési mechanizmusairól, preferenciáiról.  

A fogyasztói preferenciák folyamatosan változnak. Európai szinten egyértelműen látható, hogy a vásárlók a legjobb ár-érték arányú termékeket keresik. A pragmatizmus és a szükségszerűség előretört, a minőség pedig egyre inkább felülírja a mennyiséget. A nagy penetrációval rendelkező kategóriákban – mint például a nagyméretű háztartási gépek – a vásárlás elsődleges motivációja továbbra is a meghibásodott készülékek cseréje. Itt különösen fontos szerepe lehet a gyártók és kereskedők edukációs tevékenységének: a vásárlók figyelmének felkeltése a hosszabb élettartamú, jobb technikai tudású, magasabb minőségű és könnyebben használható termékek iránt. 

Az innováció és a technológiai fejlődés továbbra is döntő szempont a választásban. A tapasztalatok szerint a vásárlók hajlandóak többet fizetni egy olyan termékért, amely valami újat nyújt, gondoljunk csak az okostelefonokra vagy a robotporszívókra. A promóciók és árleszállítások továbbra is erősen ösztönzik a vásárlást: a vásárlók gyakran hajlandók kivárni az akciókat, és ilyenkor akár többet is költenek, mint eredetileg tervezték. Emellett az is megfigyelhető, hogy az olyan „hívószavak”, mint az AI, 2025-ben kulcsszerepet játszhatnak a vásárlói döntésekben, egyre fontosabbá válik, hogy egy készülék „tudja-e”. 

Mindezek fényében bár a gazdasági környezetet sok esetben külső, nehezen befolyásolható tényezők alakítják, a piaci szereplők kezében mégis komoly lehetőségek vannak. A siker kulcsa a vásárlók megértésében, az adatalapú döntéshozatalban, az innovációban és a gyors alkalmazkodóképességben rejlik. A változásokkal teli időszakban különösen fontos, hogy a piac ne csak reagáljon a történésekre, hanem aktívan formálja is a fogyasztói élményt – ezzel nemcsak fenntartható növekedést érhet el, hanem hosszú távú bizalmat is építhet.

  További rovatainkból:

Technológia és megjelenés

Technológia és megjelenés

Fontosabb televíziós fejlesztések az elmúlt húsz évből  Ha egy mondatban kellene összefogni a televíziók elmúlt 20 évének a fejlődését, akkor az az...

IFA 2024 I. rész

IFA 2024 I. rész

Videók - IFA 2024 I. rész A fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...

IFA 2024 II. rész

IFA 2024 II. rész

Videók - IFA 2024 II. részA fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Technológia és megjelenés

Technológia és megjelenés

Fontosabb televíziós fejlesztések az elmúlt húsz évből  Ha egy mondatban kellene összefogni a televíziók elmúlt 20 évének a fejlődését, akkor az az...

A jövő kávéja

A jövő kávéja

Az automata kávéfőzők az elmúlt években hatalmas technológiai fejlődésen mentek át. Ma már nem csupán a gyors kávéfőzés a fő szempont, hanem a...

Az ország boltja

Az ország boltja

Az Árukereső.hu 2011 óta töretlenül keresi a legkiválóbb minőségű szolgáltatást nyújtó webáruházakat a vásárlók szavazata alapján. Így idén 14....

72 másodpercenként vásárlás

72 másodpercenként vásárlás

Egyre sikeresebb a Pepita Group Zrt. az online kereskedelemben  A Pepita Group Zrt. sajtóközleménye szerint a hazai bruttó forgalma több mint 24...

Share This
rededitions
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Adatvédelmi tájékoztató