Paolo Falcioni: A jelenlegi támogatás nem elég az európai gyártás megőrzéséhez – alapvető változásokra van szükség
A háztartási gépek iparága rendkívül dinamikus időszakon megy keresztül, amelyet nemcsak a világjárvány utóhatásai, a nemzetközi feszültségek, az új technológiák és az emelkedő energiaárak alakítanak, hanem az Európai Unió ambiciózus jogszabályi keretrendszere is. Paolo Falcionival, az európai háztartásigép-gyártók szövetsége, az APPLiA főigazgatójával beszélgettünk a jelenlegi kihívásokról – a körforgásos gazdaságtól és a javításhoz való jogtól kezdve a digitális termékútlevélig. Az interjúban hangsúlyozta a világos és működőképes jogszabályok szükségességét, és figyelmeztetett az ipar versenyképességét fenyegető lépésekre.

Milyen konkrét lépéseket tesz az APPLiA tagvállalataival együtt annak érdekében, hogy teljesítsék az EU ambiciózus körforgásos gazdaságra vonatkozó céljait, különös tekintettel a nemrég közzétett 2024–2029-es APPLiA Kiáltványra, amely „a válságálló európai körforgásos gazdaság kiépítését” sürgeti?
Először is fontos megjegyezni, hogy a háztartási gépek világa már eleve körforgásos jellegű. Ezeket a készülékeket nemcsak energiahatékonyságra tervezik, hanem arra is, hogy életciklusuk végén másodlagos nyersanyagként hasznosíthatók legyenek. Azonban a valódi fenntarthatósághoz a készülékek mindhárom dimenziójával foglalkoznunk kell – környezeti, gazdasági és társadalmi szinten is. A fő kérdés az, hogyan biztosítható, hogy a környezeti és a gazdasági fenntarthatóság kéz a kézben járjon. Egy másik fontos lépés a jogszabályi környezet egyszerűsítése. Szükség van például a Fenntartható Termékek Ecodesign Rendeletére (ESPR), de nem szabad különböző jogszabályokat összekeverni. Minden jogi normának meg kell őriznie eredeti célját, hogy egyszerű és valóban működőképes maradjon.
Milyen szerepet játszanak az egyes nemzeti APPLiA-szervezetek ebben a folyamatban?
Nagyon szorosan együttműködünk velük, és tevékenységünkben kulcsfontosságú szerepük van, hiszen bár az EU-s jogszabályok Brüsszelből indulnak, a nemzeti szinten kell azokat elfogadni. Ehhez helyi támogatás szükséges. Szerepük rendkívül fontos, és gondoskodnunk kell arról, hogy elegendő erőforrás álljon rendelkezésre helyi és uniós szinten is. Ha bármilyen jogszabályt bevezetnek, a helyi APPLiA-szervezet feladata a kommunikáció és a részvétel a folyamatban.
Az iparág jelenleg a jogszabályok be nem tartásával is küzd – különösen a kötelező díjak meg nem fizetése jelent problémát sok eladó részéről, legyenek azok kínai vagy európai online piactereken. Történt előrelépés ezen a téren?
Ezen a téren változásokat sürgetünk. Vannak országok, amelyek már léptek az ügyben – például Németországban nem lehet online értékesíteni, ha nem regisztrált az adott jogi személy, cég. A piactereknek ellenőrizniük kell, hogy az eladók be vannak-e jelentkezve a kiterjesztett gyártói felelősségi (EPR) rendszerbe. Ez megakadályozza az ún. „potyautas” magatartást. Szeretnénk ezt uniós szinten szabályozni, mégpedig mielőbb. Ha nincs más felelős szereplő – sem az eladó, sem a forgalmazó – akkor a piacterek maguk viseljék a felelősséget.
Az új energiacímkék bevezetése óta eltelt néhány év. Milyen hatásai voltak eddig, és hogyan segíti az APPLiA az energiahatékonyabb készülékekre való átállást?
A gyártókra folyamatosan nyomás nehezedik, hogy minél nagyobb hatékonyságot érjenek el. Ami viszont ellentmondásos, az a digitális energiacímkék bevezetésének elmaradása. Mindenki kénytelen nyomtatott címkéket használni, ami uniós szinten óriási költséget jelent – éves szinten 20 millió eurót. Ráadásul e címkék közül csupán minden ezredik kerül ténylegesen kihelyezésre boltokban. Miért ne lehetne tehát digitálisan használni őket? Egyébként említést érdemel a MyApplia applikációnk is, amely mesterséges intelligenciával segít a felhasználóknak a hibák elhárításában vagy önálló javításban.
Új energiacímkék jönnek a szárítógépeknél. Mi a helyzet a vezeték nélküli és robotporszívók kategóriájával? Milyen más kategóriák vannak napirenden?
Az Európai Bizottsággal együtt dolgozunk ezen, de még nem jelentettek be új címkéket ezekre a termékekre. Tudjuk, hogy a vezeték nélküli és robotporszívók piaca nő, de ezek energiafogyasztása nem jelentős. A Bizottság inkább azokra a termékekre koncentrál, amelyek energiafelhasználása jelentősebb, és így nagyobb megtakarítás érhető el.
Az EU által nemrég elfogadott „Javításhoz való jogról szóló irányelv” új kihívásokat jelent a gyártók számára. Hogyan készül fel a háztartásigép-ipar erre a jogszabályra, és mik a legnagyobb gyakorlati akadályok a gyártók számára?
2023-ban felmérést végeztünk tagjaink körében, amely kimutatta, hogy a javításra beérkezett termékek 95%-át ténylegesen meg is javították. A készülékek ma már javíthatók. A probléma nem technikai akadály, hanem gazdasági jellegű. Minden attól függ, hogy a fogyasztó mennyire tartja értékesnek a terméket, és mennyibe kerül a javítás, mivel az alkatrészek a vállalatoknál rendelkezésre állnak. Gyakorlatilag minden megjavítható, de a kérdés az, megéri-e. A „Javításhoz való jogról szóló irányelv” jó irányba tett lépés – például bevezet egy szabványosított javítási árképzési formanyomtatványt, valamint egy olyan weboldalt, amely összekapcsolja a szervizeket az ügyfelekkel. A mi szektorunk ezen a téren nagyon fejlett. Jó pontnak tartom az irányelvben, hogy világos logikát vezet be: először a javításhoz van jogod, és csak azután a cseréhez – ez arra ösztönzi a felhasználót, hogy a javítást válassza. Mindenesetre a motiváció maximalizálásához a javításokat ösztönzőkkel kell támogatni.
A javításhoz való jog kapcsán gyakran emlegetik a magas költségeket. Ezt a gyártók fogják viselni, és emiatt drágulnak majd a készülékek?
Nem gondolom. A készülékek már most is javíthatók. Ha 15 euróért vásárolunk egy turmixgépet, valószínűleg nem fogjuk megjavíttatni – egyszerűen nem éri meg. Ez nem csak a gyártón múlik, hiszen ő képes megjavítani, hanem a fogyasztón is, neki kell mérlegelnie.
A Digitális Termékútlevél (Digital Product Passport, DPP) célja, hogy nagyobb átláthatóságot biztosítson a termékek életciklusára vonatkozóan, de az elektronikai ipar arra is figyelmeztet, hogy többet árthat, mint használ, ha nem tükrözi a valóságot, és túl bonyolult. Mik az APPLiA fő prioritásai a DPP háztartási gépekre való bevezetésével kapcsolatban?
Már most is hatékony eszközök állnak rendelkezésünkre, és az EPREL-adatbázis kiemelkedő példaként említhető. Egy külön Digitális Termékútlevél (DPP) bevezetése azt jelentené, hogy jelentős meglévő befektetéseket duplikálunk, és teljesen új digitális infrastruktúrákat hozunk létre olyan információkhoz, amelyek már most is könnyen elérhetők online. Ez nem hatékonyság, hanem redundancia. Ha az EU valóban adatvezérelt egységes piacot akar létrehozni, elengedhetetlen, hogy először teljes mértékben kihasználjuk és optimalizáljuk ezeket a meglévő, robusztus eszközöket, mielőtt újabbakat fejlesztenénk ki.
Határozottan támogatjuk a világos, ellenőrizhető és érvényesíthető információ-követelményeket. Az ágazatunk számára sok megbízható fenntarthatósági információt már a meglévő jogszabályok is biztosítanak. Évek óta széles körű uniós környezetvédelmi jogszabályok vonatkoznak a háztartási gépekre. Az energiacímke és a hozzá kapcsolódó termékinformációs adatlap már most is hatékonyan tájékoztatja a fogyasztókat a termék használati szakaszban jelentkező környezeti hatásáról, amely a legnagyobb hatással bír. 2019 óta a gyártók regisztrálják ezeket a készülékeket az EPREL-rendszerben, mielőtt belépnének az európai piacra.
Az energián túlmenően a fogyasztókat a „különös aggodalomra okot adó anyagokról” (Substances of Very High Concern, SVHC) is tájékoztatjuk a REACH rendelet 33. cikke alapján. A SCIP-adatbázis ezt tovább erősíti azzal, hogy kötelező SVHC-információt biztosít kifejezetten a hulladékkezelési szereplők számára.
Röviden, teljes összhangra és következetességre van szükség az összes információs rendszer között – az energiacímkézés, a teljesítménycímkézés és bármely jövőbeli DPP-követelmény tekintetében. Létfontosságú, hogy ezek a rendszerek kompatibilisek legyenek más meglévő nemzetközi információs keretrendszerekkel is, hogy elkerüljük a kereskedelmi korlátozásokat. Enélkül fennáll a veszélye annak, hogy felesleges terheket rovunk az iparra, akadályozva a kereskedelmet, végső soron pedig épp a Zöld Megállapodás céljai ellen dolgozunk.
Az APPLiA hangsúlyozza az innováció és a beruházások támogatásának szükségességét Európában. Milyen konkrét lépésekre és intézkedésekre van szükség uniós szinten annak érdekében, hogy erősödjön az európai háztartásigép-gyártók versenyképessége a globális versenyben?
A legfontosabb tényező az egységes piac és az egyenlő versenyfeltételek megteremtése. Például a magas villamosenergia-árak miatt egyre több cég számára válik fenntarthatatlanná az európai gyártás. Vegyük például a szén-dioxid-határkiigazítási mechanizmust, ahogy a hazai hatóságok nevezik, az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmust (Carbon Border Adjusting Mechanism, CBAM), amely jelenleg befejezetlen, és amíg ez nem rendeződik, addig nem válik valódi ösztönzővé. Egy másik fontos téma a különleges gazdasági övezetek szükségességének felismerése, valamint a munkavállalók adózásának kezelése. A kínai városok egymással versenyeznek – nulla adót, ingyenes áramot stb. kínálnak. Nekünk is hasonlóra lenne szükségünk, különben a gyártók másutt keresnek lehetőséget. A tagállamoknak el kell dönteniük, hogy több adót akarnak-e beszedni, vagy inkább több munkahelyet teremtenének. Ha munkahelyeket és értéket akarok létrehozni, biztosítanom kell ehhez a feltételeket. Vannak ugyan programok a gyártósorok megújítására, de ezek nem elegendők. Több pénzt kell tennünk az asztalra – különben elveszítjük az európai gyártást.
Mik az APPLiA kulcsfontosságú jogalkotási prioritásai és elvárásai az újonnan megalakult Európai Bizottságtól a következő ciklusra vonatkozóan?
Fő prioritásunk a jogszabályok aktív egyszerűsítése. Úgy véljük, ez a helyes irány. Emellett kiemelten fontos számunkra az egységes piac megerősítése. Az Európai Unió nem maradhat fenn kizárólag a vegyiparra és az autóiparra támaszkodva. Más ágazatokra is összpontosítania kell, és gondoskodnia kell arról, hogy az ipar Európában maradjon.
További rovatainkból:
A kínaiak már a spájzban vannak!
„A kínaiak már a spájzban vannak!” – Elvesztett verseny vagy alkalmazkodási kényszer? Kínai márkák, globális dömping, európai válaszkeresés – az...
BestByte nemzetközi színtéren
BestByte a nemzetközi színtéren – csatlakozott az E-Square európai beszerzési szövetséghez Jelentős mérföldkőhöz érkezett a BestByte Partner Group:...
IFA 2024 I. rész
Videók - IFA 2024 I. rész A fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...
IFA 2024 II. rész
Videók - IFA 2024 II. részA fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...