A PwC Magyarország Digital Commerce csapata immár 10 éve 2015-től publikál éves rangsorokat a magyar piacon működő, legnagyobb forgalmat generáló online kereskedőkről. A 2024-es E-toplistát négy kategóriában mutatták be. A TOP 15 legnagyobb forgalmú e-kereskedő mellett elkészült az élelmiszerek és háztartási cikkek online értékesítésével foglalkozó FMCG kereskedők TOP 12, a legalább 5 milliárdos online kereskedelmi forgalmat elérő 100%-ban magyar tulajdonú kereskedőkről TOP 17, ezek mellett a 2023–ban újonnan behozott 10 legismertebb online kereskedői rangsor idén is változatosságot hozott.

Új listavezető a legnagyobb forgalmú e-kereskedőknél
A 2024-es online kiskereskedelmi forgalmi adatok alapján jelentős átrendeződés történt a hazai e-kereskedelmi piacon. Az eddig évekig piacvezető pozícióban lévő eMAG helyét átvette a cseh hátterű Alza.hu, amely ezzel Magyarország legnagyobb forgalmat bonyolító webáruházává lépett elő. Takács Csaba az Alza.hu ügyvezetője nyilatkozata szerint: „Ahogyan egy sportban is a legnagyobb elismerés a több szinten elért győzelem, számunkra is különösen értékes, hogy a vásárlók szerint nemcsak a legnépszerűbbek és legjobb minőségűek vagyunk, hanem forgalom tekintetében is piacvezetővé váltunk.” A második helyre szintén egy cseh anyavállalat tulajdonában álló szereplő a Kifli.hu került, amely már a tavalyi toplistán is magabiztos harmadik helyéről ugrott fel. A képzeletbeli dobogó harmadik fokára a jól ismert műszaki áruházlánc, a MediaMarkt állhatott fel, amely továbbra is meghatározó szereplője a hazai online elektronikai piacnak. Érdekességként megemlíthető, hogy a TOP 15-ös lista két új belépővel is bővült: a BestByte a 11. helyen debütált.

Látványos növekedések és csökkenések a TOP 15-nél
A magyar piacon helyi operációval rendelkező 15 legnagyobb e-kereskedő 2024-ben összesen bruttó 463,1 milliárd forintos forgalmat ért el, ami 12,4%-kal haladja meg az előző évi eredményüket. Ezzel a TOP 15 szereplő a teljes hazai online kiskereskedelmi piac 29%-át fedi le, a teljesített rendelések száma pedig 34%-kal nőtt. A kereskedők túlnyomó többsége, szám szerint 11 vállalat, növekedést könyvelhetett el, átlagosan közel 25%-os emelkedéssel – ami jóval meghaladja a teljes piac 9,7%-os bővülését. Ugyanakkor a verseny kiéleződött: négy szereplő forgalma csökkent, átlagosan 24%-kal. A PwC Digital Commerce szakértője, Madar Norbert szerint: „A turbulens piaci környezet polarizáltabbá teszi a kereskedők közötti versenyt is, így sok esetben nőtt a szakadék az ugyanazon kategórián belül működő cégek között.”
Új termékkategória és legnagyobb növekedés az FMCG rangsorban
2024-ben már 12 név szerepel a legnagyobb online FMCG kereskedők hivatalos listáján, két új belépőnek köszönhetően: a kisállateledel-piac két meghatározó szereplője, a Petissimo és a Fressnapf először kerültek fel a rangsorra. A korábbi TOP 15 listának második helyezettje a Kifli.hu idén harmadszor vezeti magabiztosan az FMCG szegmenst. A Tesco 2023-as stagnálása ellenére 2024-ben ismét látványos, két számjegyű növekedést produkált, ezzel megszilárdítva második helyét. A dobogó harmadik fokára a Rossmann került. Az idei E-toplistát tekintve az online FMCG szereplők érték el a legnagyobb növekedést, amely átlagosan 25% volt 2024-ben
Bővült az 5 milliárd feletti magyar e-kereskedők mezőnye
Míg az elmúlt két évben nem került be új szereplő a legalább 5 milliárd forint éves forgalmat elérő magyar e-kereskedők körébe, 2024-ben jelentős bővülés történt: három új vállalat – a BestByte, az Elektrik Store és a Coolmobile is csatlakozott a rangsorhoz. Emellett egy új piactér, a Fizz.hu is felkerült a listára, amely az OTP Csoport 2024-ben indított webáruháza. A Fizz.hu különösen figyelemre méltó teljesítményt nyújtott: alig féléves nyilvános működés után máris a 15. helyen debütált a hazai toplistán. A platform sikere nemcsak saját eredményének köszönhető, hanem annak is, hogy közvetetten több száz magyar kereskedő számára nyit új értékesítési csatornát a digitális térben.

Továbbra is az Euronics vezeti a legnagyobb magyar online kereskedők rangsorát
2024-ben is az Euronics őrizte meg vezető helyét a legnagyobb online forgalmat bonyolító magyar tulajdonú webáruházak listáján, immár negyedik éve megszakítás nélkül. A második helyen változatlanul az Aqua áll, míg a dobogó harmadik fokára egy év kihagyás után ismét az iPon térhetett vissza. Az iPon nemcsak a rangsorra tért vissza, hanem a hazai mezőny legnagyobb éves forgalomnövekedését is produkálta. A rendelések számát tekintve pedig a Homelux érte el a legnagyobb százalékos bővülést, ami jól jelzi a vásárlói aktivitás erősödését bizonyos szegmensekben.

Legismertebb online kereskedők
Az E-toplista részeként a PwC ezúttal is összegyűjtötte a legnagyobb spontán márkaismertséggel rendelkező webáruházakat. A képzeletbeli dobogón a 2023-as listához képest nincs változás annak ellenére, hogy a TOP 15 legnagyobb online kereskedők között nem szerepelt, az eMAG még mindig éllovas ismeretségben, míg az Alza.hu második a Temu pedig harmadik helyét stabilan megőrizte. A Temu mellett másik két kínai óriás is magas ismeretséggel büszkélkedhet, a Shein negyedik, míg az AliExpress ötödik helyen áll, ezzel 3 kínai szereplő található az első öt helyen.
Módszertan és háttér
A PwC Magyarország Digital Commerce csapata immár tizedik éve állítja össze a legnagyobb forgalmú e-kereskedők rangsorát. A PwC E-toplista kutatás kizárólag azokat a magyarországi operációval rendelkező, nemzetközi vagy hazai tulajdonú online kereskedőket veszi figyelembe, amelyek belföldi online kiskereskedelmi értékesítésből származó forgalmat generálnak. A piaci részesedések meghatározása a 2024-es naptári évben teljesített online rendelésekből származó bruttó forgalmi adatok alapján történt. A rangsor alapjául szolgáló sorrendet az online vásárlói mintákon végzett kutatások, publikus adatgyűjtések, valamint a kínálati oldali felmérések és kereskedői adatszolgáltatáson alapuló forgalmi modellezések segítségével határozza meg a PwC. Azoknál a kereskedőknél, ahol az online értékesítésből származó forgalmi adatok nem transzparensek vagy nem érhetők el nyilvánosan, a rangsorba történő bekerülés feltétele a PwC által előzetesen becsült forgalmi súly írásos hitelesítése, amelyhez az adatbekérő kitöltése és a nevesítéshez való hozzájárulás is szükséges volt. A legismertebb kereskedők rangsora a PwC által végzett, havi rendszerességű, szabadszavas márkaismertség-kutatássorozat eredményein alapul.