A SharkNinja név az elmúlt években egyre ismertebbé vált világszerte, de Magyarországon és a közép-európai régióban csak nemrég kezdte meg igazán komoly térhódítását. A közép-kelet-európai régiót vezető Magyar Norberttel arról beszélgettünk, hogyan épül fel a márka dinamikus növekedési stratégiája, miért az edukáció és a fókuszált termékkínálat jelenti a siker kulcsát, és mi különbözteti meg a cseh, szlovák és magyar kereskedelmi gondolkodást egymástól. Az interjúból az is kiderül, hogyan lesz egy jól működő termékből magától terjedő ajánlás, és miért számít ma többet a fogyasztó véleménye, mint bármilyen marketingkampány.

Tavaly ősz óta Ön vezeti a SharkNinja közép-kelet-európai régióját. Kérem, mutassa be röviden a vállalat hátterét, és a két márkát!
A SharkNinja története két külön márkából ered. A Shark Kanadából indult, elsősorban porszívókra specializálódva, a Ninja pedig az Egyesült Államokból, konyhai kisgépekkel. A 2000-es évek elején a két brand egyesült, és Massachusetts államba helyezték át a központot. Az európai piacra 2012-ben léptek be az Egyesült Királyságon keresztül. A globális terjeszkedés 2024-ben újabb lendületet kapott, egyszerre 19 országban indították el a bevezetést – köztük a közép-európai régióban is.
Hogyan épül fel a közép-európai operáció?
A régiós disztribúciós jogokat az SN–CEE Bravo Kft. kapta meg, amely Magyarországért, Csehországért és Szlovákiáért felel. Az én feladatom, hogy régiós vezetőként összehangoljam a három ország működését. A célunk azonban ennél is ambiciózusabb, mert az elmúlt időszak tapasztalatai és eredményei alapján szeretnénk újabb országokat is integrálni a jövőben a SharkNinja további expanziós folyamataiban.
Milyen alapvető pillérekre épül a SharkNinja hosszú távú növekedési stratégiája, és hogyan tudják ezeket az értékeket hatékonyan közvetíteni a digitális térben?
A SharkNinja fejlődése három rendkívül erős pilléren nyugszik, amelyek hosszú távon is biztosítják a fenntartható növekedést. Az első pillér a meglévő kategóriák bővítése, ahol olyan új modellekkel bővül a kínálat, amelyek fejlettebb funkciókat, prémium felszereltséget és jobb ár-érték arányt kínálnak. A második pillér a folyamatos nyitás az új termékkategóriák felé, vagyis olyan szegmensek meghódítása, ahol korábban még nem voltak jelen. A harmadik tényező pedig egy rendkívül intenzív, globális szintű expanzió, amelynek részeként 2024-ben nagyszabású márkabevezetés és piaci építkezés indult el, beleértve a közép-európai régiót is.
A SharkNinja kifejezetten erős online jelenléttel rendelkezik, és nagyon érzékenyen reagál a digitális trendekre. Mivel folyamatosan innovatív megoldásokat kínál, ezeket a termékeket különösen hatékonyan lehet bemutatni a digitális csatornákon keresztül. A márka unikális hozzáállása – amit eleinte szokatlannak találtunk, de mára teljes mértékben igazoltnak látunk –, hogy náluk a marketing egyik fő célja az, hogy minden háztartásba bekerüljön legalább egy SharkNinja termék. Onnantól ugyanis maga a fogyasztó válik a márka nagykövetévé, megosztja a saját tapasztalatait, bemutatja a terméket ismerőseinek, barátainak és ez a fajta személyes ajánlás sokszor hitelesebb bármilyen hirdetésnél. Saját példával élve, magam is rendszeresen szembesülök azzal, hogy privát környezetben önkéntelenül elkezdek mesélni a termékekről, megmutatom, mit tudnak, és gyakorlatilag már termékbemutatót tartok – pusztán azért, mert valóban hiszek benne.

Mit jelent az innováció a SharkNinja számára a mindennapi fejlesztési folyamatok szintjén?
A vállalat több mint ezer mérnököt alkalmaz világszerte, számos fejlesztőközponttal és sok száz szabadalommal rendelkezik. Minden új terméket 1000–1500 háztartásban tesztelnek, és csak akkor kerül piacra, ha eléri az ötcsillagos visszajelzési szintet. Még apró részletekre is odafigyelnek – például egy hőfokszabályzó hangja is lehet szempont egy termék tökéletesítésekor. Számos új termékcsoport esetében jelenleg is aktívan zajlanak a fejlesztések, és körülbelül egyéves előre tekintéssel dolgozunk. Ezek a fejlesztések jellemzően piacra lépéssel zárulnak le.

„A hagyományos márkákkal szemben a SharkNinja abban tud versenyelőnyt teremteni, hogy valódi újdonságokat hoz a meglévő árucsoportokba is – de emellett képes teljesen új kategóriákat is meghonosítani. Ez az, amihez mások csak később próbálnak alkalmazkodni.”
Milyen új termékek jelentek meg a régióban, és mit várhatunk még 2025-ben?
A Creami fagylaltkészítő világszerte sikert aratott, régiónkban is nagy érdeklődés övezte. Az idén érkezett a Slushi jégkásagép bevezetésekor az online készlet már az első napokban elfogyott, noha retail partnerekhez még el sem jutott. A nyár folyamán jelenik meg a Crispi, egy új típusú airfryer, amely szakít a hagyományos megoldásokkal, és teljesen új technológiával működik. Nem csupán formavilágában tér el a megszokott forrólevegős sütőktől, hanem a használatában is. Egy olyan kompakt készülékről beszélünk, amelyet bárhová magával vihet, és egyszerűen egy üvegtálra csatlakoztatva képes ételt készíteni. A mobilitása, az egyszerű kezelhetősége és az újra gondolt dizájnja révén egészen új élményt nyújt a felhasználónak. Ezekben a napokban a régióban megjelenünk a kávégép szegmensben is, kifejezetten a jelenlegi trendekhez igazodva, a modern barista-élményt kínáló és stílusos megoldásokkal lépünk a piacra – vagyis semi-automata kávégépekkel, amelyek a dizájn és a felhasználói élmény szempontjából is kiemelkedőek. A 2025. év utolsó negyedévében bevezetésre kerül egy teljesen új termékkategória is, amely az egészségápolási szegmenst célozza meg. Ez a Shark CryoGlow névre hallgató úgynevezett „kryo maszk”, mely egyesíti a LED-fényterápiát és a hideghullámos technológiát, és egy teljesen új piacra nyitja meg számunkra az utat.

Miben látja a siker kulcsát és hogy néz ez ki a gyakorlatban?
Részben a termékekben, de legalább annyira a termékhasználatban. Az elmúlt időszakban számunkra egyértelművé vált, hogy az edukációs jellegű termékkommunikáció a leghatékonyabb út a vásárlók eléréséhez. A cél az, hogy olyan láthatóságot építsünk, ami valóban rezonál a fogyasztókkal. Ezt a stratégiát egy mikro– és nano-influenszer kampányra alapoztuk, amelyben több mint 100 tartalomkészítő dolgozik velünk együtt – edukatív videókat, recepteket, termékbemutatókat készítenek. Emellett offline tréningeket is tartunk retail partnereink számára, dedikált trénerek járják a boltokat, és felépítünk egy hatékony e-learning rendszert is.
A piacra lépés után egy szűkebb, fókuszáltabb portfólió mellett döntöttek. Mi indokolta ezt a váltást, és milyen eredményeket hozott eddig ez a stratégia?
A piacra lépésünk után történt egy fontos stratégiai váltás, ma már tudatosan szűkebb, de fókuszáltabb portfólióval dolgozunk. A korábbi elképzelésekkel ellentétben nem 250 termékvariánsban (SKU) gondolkodunk, hanem 80–100 olyan termékre koncentrálunk, amelyek a Shark és a Ninja márkák szempontjából kulcsfontosságúak. Ezekre a sikertermékekre építjük a jelenlétünket, és ezeket kezeljük kiemelt prioritással. Az eredeti terveinknek megfelelően ma már elmondhatjuk, hogy minden jelentős kereskedelmi láncban jelen vagyunk a régióban, online és offline egyaránt. A piaci mérések szerint több szegmensben – például ételkészítés vagy Airfryer – már kétszámjegyű részesedést értünk el.
Ma már nemcsak a preferált csatornákban, hanem néhány olyan platformon is megtalálhatóak vagyunk, amelyek eredetileg nem szerepeltek a céljaink között. Éppen ezért kiemelt jelentősége van annak, hogy a SharkNinja központja elindított egy autorizációs programot, amely meghatározza azokat a partnereket, akiket hivatalosan támogatunk. A program keretében csak az erre jogosult viszonteladók vehetnek részt a központi marketing és kampány kommunikációkban, és minden olyan értékesítő, aki ezen kívül esik, jogilag is kizárható a promóciós és reklámtevékenységekből.

Milyen kihívásokkal szembesültek a termékbevezetések során?
Az amerikai és a brit piac a gyártókapacitás 70–80%-át lefoglalja, ezért számunkra időnként nehézséget okoz, hogy az új termékek elérhetőek legyenek a régióban a kampányokkal összhangban. A probléma orvoslására most már három európai logisztikai központból – Lengyelországból, Hollandiából és Franciaországból – szolgáljuk ki a régiót. Ez azért jelentős változás, mert bizonyos népszerű termékből korábban nem tudtunk elegendő mennyiséget biztosítani, a jövőben azt remélem a megnövekedő igényeket is ki tudjuk majd elégíteni.
A vállalat a jövőben egy esetleges európai gyártóegység megnyitását is fontolóra vette, ez ugyanakkor rendkívül összetett kérdés, elsősorban a minőségi követelmények miatt. A SharkNinja termékek meghibásodási rátája rendkívül alacsony szinten van, amit a saját tapasztalataink is alátámasztanak. Ez azt jelzi, hogy kiemelkedően szigorú minőségellenőrzési rendszer működik. Éppen ezért rendkívül nehéz új országban gyártást indítani, a kínai gyártókapacitások ezen a téren olyan szintre jutottak, amelyet egyelőre nem tud más régió érdemben reprodukálni.

A gyors növekedés belső változásokat is hozott?
Igen, újra kellett szerveznünk a marketingműködést. Lecseréltük a régiós marketingügynökséget, országonként specializált, célcsoport-fókuszú partnerekkel dolgozunk. Ez utólag egyértelműen jó döntésnek bizonyult, mert így célzottabb módon, kisebb tematikus egységek mentén tudunk együtt dolgozni valóban hozzáértő szakemberekkel – ez pedig jelentősen növeli a hatékonyságot.
Továbbá Csehországban új régiós vezetőt neveztünk ki, aki nagyon jól ismeri a kisgép szektort, és képes erős kapcsolatokat ápolni a legfontosabb kereskedőkkel. Az együttműködés már most, egy bő hónap után is visszaigazolta a döntés helyességét. A korábbi és a jelenlegi működési modell között szinte fényévnyi a különbség – legyen szó hatékonyságról, gondolkodásmódról, mentalitásról vagy a szakmai hozzáállásról. Kifejezetten inspiráló és izgalmas időszak ez számunkra.

Miben látják a legfőbb különbséget a magyar és a cseh-szlovák piac működése között?
Az elmúlt hónapokban szerzett tapasztalataim alapján azt látom, hogy a magyar műszaki kereskedelemben létező, berögződött működési modellek és esetleges rossz beidegződések a cseh vagy szlovák piacon egyszerűen nem lennének életképesek. Ez a két piac rendkívül innovatív, nyitott és eredményorientált. A velük való együttműködés számomra is tanulságos volt, az egyik legfontosabb különbség, amit megtapasztaltam, hogy ezekben az országokban az adott szónak súlya van. A másik fontos különbség a professzionális hozzáállás, a kereskedők kizárólag a számok alapján döntenek, és senkinek sincs előre lefoglalt helye egy portfólióban. Ha egy márka nem teljesít – legyen szó akár a világ legjobb okostelefonjáról vagy porszívójáról –, nagyon gyorsan ki is kerül a kínálatból. Itt a margin a döntő tényező, nem pedig a márkanév vagy a múltbéli eredmények. A legnagyobb hatású „algoritmus” maga az üzleti logika, amit a kereskedő szeretne eladni, azt fogja a fogyasztó is látni – és ennek ereje óriási. Képesek egy hét alatt nulláról ezer darabos eladásig jutni egy-egy termékkel. Ez a dinamika egyszerre lenyűgöző és motiváló.
Vannak egyedi értékesítési megoldásaik is Csehországban?
A cseh piac több szempontból is érdekes. Bár a három legnagyobb szereplő közel 400 fizikai üzlettel rendelkezik, az offline hálózat még így sem fedi le a teljes piac 30%-át sem, mivel a kisgépek esetében az online értékesítés dominál. A polci kihelyezésért nagy a verseny, de mára világossá vált, hogy nem ez a legfontosabb tényező – sokkal meghatározóbb az, hogy online térben előkelő helyen szerepeljünk, ahol az algoritmusok kiemelten kezelik a termékeinket. A közelmúltban jelentős előrelépést értünk el a cseh piacon, amikor bekerültünk partnereink ún. „back stock” rendszerébe. Ez azt jelenti, hogy bár a termék nincs kihelyezve a polcra, mégis azonnal elérhető az üzlet háttérraktárából. Így, ha egy vásárló online lead egy rendelést, akár 30 percen belül át is veheti az adott boltban. Ez a megoldás valós alternatívát kínál a hagyományos csomagpontokkal szemben: gyors, hatékony és kényelmes. Az online jelenlét és a háttérraktári készlet kombinációja mérhető forgalmat és látványos növekedést eredményezett, különösen a kiszolgálás sebessége és az átvételi élmény minősége terén.

Amikor tavaly novemberben debütált a SharkNinja Magyarországon, a SELL magazin úgy fogalmazott, a márka nemcsak megérkezett, hanem berúgta az ajtót. Hét hónap működés után mit vár a közeljövőtől?
Azt korábban is jeleztük, három éven belül a piac meghatározó szereplőjévé kívánunk válni, akár piacvezetővé is. Ez az ambíció továbbra is él bennünk, és ennek eléréséhez következetesen dolgozunk. A tradicionális, nagy múltú márkákkal szemben a SharkNinja sikerének kulcsa abban rejlik, hogy a már jól ismert árucsoportokon belül is képesek vagyunk valóban innovatív megoldásokat hozni, amelyek a fogyasztók számára újdonságot jelentenek. Emellett azonban van egy olyan versenyelőnyünk, amely a piaci szereplők többsége számára komoly kihívást jelent: új kategóriákat teremtünk.
Az, hogy a vásárlói igények milyen ütemben és mértékben fognak áthelyeződni ezekre az új árucsoportokra a hagyományos megoldások rovására, komoly kérdés – és egyben jelentős kockázati tényező a versenytársaink számára. Éppen ezért tartom különösen előremutatónak, hogy a SharkNinja ebben a folyamatban irányt szab, miközben más márkák inkább csak alkalmazkodni próbálnak.
Természetesen nem gondoljuk, hogy ez egyik napról a másikra fog bekövetkezni. Nekünk is sok munkánk lesz még abban, hogy ezeket az új kategóriákat bevezessük, megalapozzuk a márkaismertséget, és kiépítsük a vásárlói bizalmat. Ez azonban a kezdetektől fogva célunk volt, és tudjuk, hogy idő és türelem kell hozzá – ahogy mondani szokás, Rómát sem egy nap alatt építették fel.
További rovatainkból:
A kínaiak már a spájzban vannak!
„A kínaiak már a spájzban vannak!” – Elvesztett verseny vagy alkalmazkodási kényszer? Kínai márkák, globális dömping, európai válaszkeresés – az...
BestByte nemzetközi színtéren
BestByte a nemzetközi színtéren – csatlakozott az E-Square európai beszerzési szövetséghez Jelentős mérföldkőhöz érkezett a BestByte Partner Group:...
IFA 2024 I. rész
Videók - IFA 2024 I. rész A fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...
IFA 2024 II. rész
Videók - IFA 2024 II. részA fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...