Több mint 50 ezer forintot szánunk idén karácsonyi ajándékokra

2020. november 20.
Az Árukereső.hu és a GKI Digital immár 6. éve készít közös karácsonyi kutatást, amely az ünnepi időszakra való felkészülésről, az ajándékvásárlási tervekről kérdezi meg az internetező felnőtt lakosságot. Habár a koronavírus komoly hatással volt az éven belüli kiadásokra, azok ütemezésére, valamint a lakosság jövedelmi helyzetére, azért így is bőven találunk majd ajándékot a fa alatt.
A koronavírus miatt idén szűkül az ajándékozottak köre

A járvány egyik legnyilvánvalóbb hatásaként 2020-ban kevesebb embernek tervezünk ajándékot adni karácsony alkalmából. A tágabb rokonság, ismerősök, munkatársak esetében az ajándékozás elmaradását a földrajzi távolsággal és a járvány második hullámával indokolták mivel nem biztosak abban, hogy az ünnepek során személyesen is tudnak majd találkozni. Emiatt, míg tavaly átlagosan 8 ember részére készültünk

kisebb-nagyobb meglepetéssel, idén csupán a legszűkebb családra, és a közeli barátokra, vagyis 5-6 főre korlátozódik ez a lista.

A kevesebb megajándékozott miatt jelentősen nőhet az egy főre vetített ajándékok értéke

Bár kevesebb szerettünknek készülünk ajándékkal, ez nem jár együtt azzal, hogy kevesebbet is költünk ajándékokra: idén átlagosan 52 300 Ft az ajándékokra szánt keret, ami az előző évi adatokhoz képest 8%-os emelkedést jelent. Ezzel – figyelembe véve az ajándékozottak körének szűkülését – az egy ajándékra szánható költés jelentősen megnőtt, elérve akár a 9 500 forintot is. Mindemellett azok, akik saját bevallásuk szerint idén kevesebbet költenek majd ajándékra, főleg a járványhelyzet miatti megfontoltabb, takarékosabb életvitel (38%), vagy esetleg konkrét anyagi nehézségek (37%) miatt kényszerülnek erre.

2020-ban többet szánunk egy ajándékra: de mit választunk és mi alapján?

A tavalyi évhez hasonlóan a ruházati cikk (51%), játék (40%), szépségápolás és kozmetikum (33%) a három legnépszerűbb ajándéknak szánt termékkategória, amelyben gondolkodunk szeretteink megajándékozásakor. Utazást és különböző jegyeket 2019-hez képest jóval kevesebben terveznek vásárolni, ami nagy valószínűséggel a vírushelyzet miatt bizonytalanná, kiszámíthatatlanná vált programoknak és utazási lehetőségeknek tudható be. Megnőtt azonban azoknak a száma, akik valamilyen otthon is használható sportfelszerelést készülnek ajándékozni. A konkrét termék kiválasztása során az ár-érték arányt (45%) tartják a vásárlók a legfontosabb szempontnak. A 18-24 éves korosztály esetében az átlagnál nagyobb hangsúly helyeződik a minőségre (32%), kevesebb az árra (17%), valamint náluk a legnagyobb azoknak az aránya (6%), akik a termék márkáját és presztízsét is fontos szempontnak tartják.

A karácsonyi akciók előszobája idén is a Fekete Péntek november

A karácsonyi bevásárlás időzítésére a legjellemzőbb továbbra is az, hogy az akciókat figyelve próbáljuk elcsípni a legjobb ajánlatokat. Ilyen szempontból a karácsonyi akciók előszobája idén is a Fekete Péntek (Black Friday) lesz, ami viszont hazánkban már egyre inkább elszakad a kezdeményezés eredeti jellegétől és egy péntek helyett immár az egész novembert átívelő, több csúcsponttal is rendelkező akció-sorozat.  A novemberi Fekete Péntek akciók során tehát a legtöbben (65%) már karácsonyra vásárolnak ajándékokat, de a vásárlók 54%-a ilyenkor még azért saját célra szánt termékekre is vadászik. A kereskedők is felmérték ezt a kettős hatást, ezért az elmúlt évek Black Friday akcióin sokszor még nem is a klasszikus ajándékba szánt termékfajtákon volt a hangsúly.

2020-ban változhat a Black Friday slágertermékeinek köre

Az elmúlt hat év Black Friday akciói során a slágertermékek jellemzően olyan műszaki, számítástechnikai cikkek és háztartási gépek voltak, melyeket az emberek főként saját, illetve családi használatra vásároltak. Idén ez a trend némileg megváltozhat, mivel a laptopok, az okos TV-k, és egyéb számítástechnikai kiegészítők iránti kereslet a vírus hatására már a tavasz folyamán tetőzött. Sokan a koronavírus első hulláma során kényszerből előre hozták az eredetileg csak az év későbbi – vagy akár a mostani – időszakra tervezett vásárlásaikat, emellett sok extra beszerzés is jellemezte tavasszal ezeket a kategóriákat. Ettől függetlenül a slágernek számító termékkörök és a kiemelten hirdetett termékek körében idén is jelentős szerepet kapnak majd a „klasszikusok”, de bizonyosan nagyobb hangsúlyt kapnak majd az alsó-középkategóriás mobiltelefonok,

játékok, valamint a kis- és közepes háztartási gépek. A tervezett vásárlások összértékét az euró árfolyam emelkedése miatti árnövekedés minden bizonnyal felfelé tolja majd, azonban azzal is számolni kell, hogy a népszerű termékek körében hangsúlyosabbak lesznek az alacsonyabb árfekvésű cikkek, így bár a kosárértékek összességében csökkenhetnek 2019-hez képest, a tranzakciószám semmiképpen nem lesz kevesebb, tehát a csomaglogisztikának nem lesz egyszerű feladata idén sem.

Az interneten mindent megtalálni: ötleteket is innen gyűjtünk, termékinformációkat is innen szerzünk

Valószínűleg mindannyian találkoztunk már az ajándékválasztás, ötletgyűjtés problémájával és a legtöbb esetben mindenkinek megvan a maga trükkje a helyzet megoldására. A magyar internetezők egyik leggyakoribb praktikája (59%) a webplázák kínálatának folyamatos böngészése az ajándékötletekért, de minden harmadik ember inkább egyenesen megkérdezi az ajándékozottat a kívánságáról, ami – érdekes módon – a nőkre még jellemzőbb is.  Az ár-összehasonlító oldalak megkönnyíthetik a termékek közötti eligazodást és a legjobb ajánlatok megtalálását, ami miatt az ünnepi szezonra történő vásárláshoz az előzetes tájékozódási eszközök között az első helyet foglalják el ezek az oldalak (77%) azok körében, akik az interneten nézelődnek. Továbbá a tájékozódás eszközeként kiemelkedik általánosan a webáruházak kínálata (62%), az internetes keresők (55%) és a közösségi média (32%), ami ebből a szempontból inkább a fiatalabb korosztálynak és a nőknek a kedvelt platformja.

2020-ban még inkább neten vásároljuk majd az ajándékokat

A vásárlás tervezett módjával és helyével kapcsolatban nincs érdemi változás: a korábbi évek trendjét folytatva, idén is a legtöbben (86%) az online rendelés és a webáruházak mellett tették le a voksukat, az arányt a pandémia ráadásul tovább erősítette. Az internetezők 41%-a kifejezetten a vírushelyzet miatt tervez többet online vásárolni, 48%-uk pedig a tömegeket vonzó plázákba tervez kevesebbet látogatni ajándékvásárlás végett.  A konkrét webáruház kiválasztása igen megfontolt folyamat: átlagosan 6 vagy akár 7 szempontot is figyelembe vesz egy vásárló, amikor az interneten fellelhető megannyi webshop közül kiválasztja a befutót. A mérlegelési tényezők közé tartozik az áron felül például a kereskedő megbízhatósága, valamint a korábbi vásárlók visszajelzései, tapasztalatai is. Mindezek mellett a második legnépszerűbb vásárlási célpontnak továbbra is a bevásárlóközpontok számítanak, ahova még így is közel az emberek fele tervez majd menni. A plázákat követik a hagyományos, utcáról megközelíthető boltok és szaküzletek. Külföldről idén kevesebben terveznek ajándékot beszerezni, viszont itt is nagyobb értékben, átlagosan 15 200 Ft-ért. 2020-ban az ajándékok online beszerzése minden eddiginél jobb és biztonságosabb megoldás lehet, érdemes azonban nem az utolsó pillanatra hagyni a bevásárlást.

forrás:GKI Digital

A kutatás módszertana:

A kutatást az Árukereső.hu megbízásából a GKI Digital készítette el 2020 októberében. A felmérés online adatfelvétellel valósult meg, 2445 fős válaszadói minta alapján. Az adatfelvétel módjából és az elért célközönségből adódóan a kutatás az aktív internetezők ünnepi vásárlási terveit mutatja be. Egyes kérdések esetén a válaszadók egyidejűleg több opciót is bejelölhettek.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Energiahatékonyság a sláger

Energiahatékonyság a sláger

A magyarok ötöde tervezi még idén energiahatékonyabbra cserélni műszaki berendezéseit. A lakosság háromnegyedét ugyanakkor befolyásolja a...

Vásárlóerő 2022

Vásárlóerő 2022

Magyarországon az egy főre jutó átlagos vásárlóerő közel 15 százalékos növekedéssel 8.751 euróra emelkedett, ami az európai átlag közel 54...

Visszafogott növekedés

Visszafogott növekedés

Az idei évben visszafogott növekedés várható a műszaki fogyasztási cikkek piacán a 2021-es rekord év után. 2022 első félévében az előző év azonos...

Borúlátó e-kereskedők

Borúlátó e-kereskedők

Dinamika tekintetében 2016 óta a leggyengébb első féléves teljesítményét produkálta a belföldi online kiskereskedelem, amely – az előző félévhez...

Share This