Így mosnak és mosogatnak a magyar háztartásokban

2021. december 22.

Az új mosógépek vásárlásakor a magyar fogyasztók számára sokkal fontosabb, hogy energiatakarékos modellt válasszanak, mint a mosogatógépek esetében, de a meglévő készülékek között így is többségben vannak a takarékos készülékek. Egy friss, országos felmérés alapján a gépek használata környezettudatossági szempontból felemás képet mutat: a mosógépeknél például az alacsonyabb hőfokú programok használatával, a mosogatógépek esetében pedig a felesleges kézi előöblítés elhagyásával lehetne zöldíteni a háztartásokon.

Mosás

Szinte minden magyar háztartásban van mosógép, kétharmaduk ráadásul energiatakarékos modell, de ennél is nagyobb arányban vannak jelen az energiatakarékos készülékek a mosogatógépek között: 4-ből 3 ilyennek számít – egyebek közt ez derül ki az LG Magyarország megrendelésére elvégzett országos, reprezentatív kutatás, az LG EcoLogic * eredményeiből. Igaz, a mosógépekkel szemben a mosogatógépek – bár használatukkal rengeteg víz és idő takarítható meg – még mindig kevésbé elterjedtek Magyarországon, csupán a háztartások harmadában lelhetőek fel. Úgy tűnik ráadásul, hogy alapvetően inkább a gyártóknak és az előírásoknak köszönhetően vannak többségben az energiatakarékos mosogatógépek a hazai háztartásokban, hiszen csupán a vásárlók harmada számára fontos, hogy új gép beszerzésekor energiatakarékos modellt válasszon. A mosógépekre ebből a szempontból jóval nagyobb figyelem irányul, a megkérdezettek háromnegyede figyel az új készülék kedvező energetikai besorolására.

Az energia- és víztakarékos mosogatógép-használat terén vegyes a kép. A mosogatógéppel rendelkezők többsége – közel kétharmada – heti 1-4 alkalommal indítja be a készüléket, fél töltettel pedig soha vagy csak ritkán használják a gépet. Az érem másik oldala, hogy a háztartások harmadában azzal növelik – nem ritkán feleslegesen – a vízfogyasztást és ezzel a rezsiköltséget, hogy a gépbe helyezés előtt elöblítik az edényeket.

Mosogatás

10-ből 9 mosogatógéppel felszerelt háztartásban több-kevesebb gyakorisággal kézzel is mosogatnak. A legtöbbször a mosogatógépbe nem tehető vagy be nem férő edényeket tisztítják meg ilyen módon, de sokszor akkor is a hagyományos módszert alkalmazzák, ha kevés mosatlan jött össze, esetleg gyorsan szükség van az elmosandó eszközre.

Az LG EcoLogic kutatás eredményei alapján hetente átlagosan 3,3 adag ruhát mosnak ki egy magyar háztartásban. Nem meglepő, hogy a mosás gyakorisága elsősorban a háztartás nagyságán múlik – ezt tükrözi a kor szerinti bontás is. Ez azt jelenti, hogy minél nagyobb a háztartás, annál több adagot mosnak, a legfiatalabbak és a legidősebbek pedig jellemzően az átlagnál kevesebb alkalommal indítják be a mosógépüket.

A magyar háztartások a leggyakrabban a vegyes és az energiatakarékos (eco), a legritkábban a gyapjú/kézi mosás programokat használják, a mosási hőfok tekintetében pedig a 40 fok számít a legkedveltebb beállításnak. Az ennél magasabb hőfokra főként a 30-39 éves, gyereket nevelő felnőttek esküsznek, míg jobbára csak a legfiatalabbak, vagyis a 18-29 éves korosztály fogadja el azt, hogy akár 30 fokon is megfelelő eredményt nyújt a készülékük.

„Nem csak azzal zöldíthetünk mosási szokásainkon, ha alacsonyabb hőfokot választunk, hanem azzal is, ha nem használunk öblítőszereket. Az öblítők ugyanis kockázatosak lehetnek mind egészségügyi, mind környezetvédelmi szempontból, ráadásul – elnevezésükkel ellentétben – a ruha öblítésében, vagyis a mosószermaradékok eltávolításában nem játszanak szerepe. Ha olyan gépet választunk, amely rendelkezik az ún. Steam funkcióval, akkor a ruháink a természetes tiszta gőz erejének köszönhetően lesznek puhák és lágy tapintásúak anélkül, hogy vegyszeres öblítőket vetnénk be” – mondta Bogáth Zita, az LG háztartási elektronikáért felelős marketingmenedzsere.

Forrás: LG

* A MicraMR az LG Magyarország megbízásából végzett online kutatást azért, hogy felmérje a magyar felnőttek attitűdjét az energiatakarékos elektronikai eszközökhöz, illetve az elektronikai eszközök energiatakarékos használatához. A kutatás reprezentatív a 18-69 éves rendszeresen internetezőkre nem, kor, iskolai végzettség, és településtípus alapján.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

GKID Streaming körkép 2022

GKID Streaming körkép 2022

A Disney+ hazai indulásának apropóján ismét felmérést készített a nemzetközi videó streaming platformok használatáról a GKID. Ennek eredményei...

eTOPLISTA 2021

eTOPLISTA 2021

Az etoplista 2022-BEN IMMÁR HETEDIK ALKALOMMAL kerül publikálásra. A GKID (KORÁBBI NEVÉN GKI DIGITAL) által készített felmérés A MAGYARORSZÁGON...

Majdnem 70 millió vásárlás

Majdnem 70 millió vásárlás

A belföldi online kiskereskedelem 32,4%-os éves növekedést követően 1203 milliárd forintos forgalommal zárta 2021-et. A teljes kiskereskedelmi...

Share This