Más megvilágításban

2022. január 28.

A világjárvány miatt az elmúlt másfél évben nem igazán volt lehetőség rendezvények, kiállítások lebonyolítására, ezzel párhuzamosan pedig életünk digitális vetülete is felerősödött. Hogyan változtatta meg mindez a kiállítások szerepét, megítélését. Miben tér el a szervezés és miben más a látogatók szemszögéből egy rendezvény. Fülöp Judittal és Nagy Zoltánnal, a Konyhakiállítás szervezőivel beszélgettünk.

Fülöp Judit
Több mint egy évtizede szerveznek nagy volumenű tematikus kiállításokat köztük a Konyhakiállítást is. Lehet valahogyan definiálni, hogy mitől vonzó a látogatók számára egy rendezvény? Hogy miért keresnek fel egy expót?

FJ: Úgy gondolom, az egyik legfontosabb tényező, hogy az adott téma széles spektruma ismerhető meg egy ilyen rendezvényen. A látogatók egy helyen találkozhatnak az aktualitásokkal, újdonságokkal. Ötleteket, inspirációt meríthetnek a kiállított megoldásokból, valamint megismerhetik a terület kínálatát, információkat és szakértő segítséget kaphatnak mindehhez. Ugyanakkor szerepe van a kísérő rendezvényeknek is, gasztroprogramoknak, kerekasztal beszélgetéseknek, amelyek színesítik, érdekesebbé, élményszerűbbé teszik a praktikus előnyöket.

NZ: Valamint az is fontos ismérve egy kiállításnak, hogy a vásárlók és az eladók közvetlenül is tudnak találkozni. Ennek pedig kulcsszerepe lehet az „üzleti kémia”, a bizalmi kapcsolat kialakulásában. Különösen olyan nagy értékű beruházások tekintetében, mint amilyen egy konyha berendezése. Összességében egy kiállítás a fontos döntések meghozatalában rendkívül sokat segíthet.

Hogyan alakul ez a kiállítók esetében?

NZ: A kiállítókat illetően több üzleti célt is betölthet egy rendezvény. Egyik oldalról egy nagyon tematikus, szelektált eseményen nagy koncentrációban vannak jelen az olyan potenciális vevők, akik vásárlóerővel rendelkeznek és aktuálisan terveznek is vásárlást. A sok ezer ember pedig tulajdonképpen éppen a kiállítók termékei miatt látogat ki az expóra. Másik oldalról a szakmai kapcsolatok vonatkozásában is hasznos lehet a megjelenés. Viszonteladó partnerekkel találkozhatnak, együttműködések jöhetnek létre, akár olyanok is, amelyekre az irodában ülve nem is gondolnának. Valamint a kiállítás betöltheti egy partnertalálkozó szerepét is. Hiszen a kiállításon már ott vannak a termékeik, szakértő kollégáik és így nem kell külön időpontban, további ráfordításokkal megszervezni egy partnertalálkozót.

FJ: Az előnyök között említhető az is, hogy a marketing szakembereknek lehetősége van a rendezvényen személyesen találkozni a vásárlókkal. Első kézből ismerhetik meg a fogyasztók döntését befolyásoló tényezőket és további sokrétű visszajelzést is kaphatnak, amelyekhez a kommunikációjukat tudják igazítani.

KAPCSOLÓDÓ:

Fülöp Judittal és Nagy Zoltánnal, a Konyhakiállítás szervezőivel beszélgettünk.

A járvány miatt felerősödő digitális létezés megváltoztatta a fizikai események szerepét, megítélését?

FJ: Általánosságban úgy vélem, a digitalizáció nagyon sok mindenre képes, de bizonyos dolgokat nem tud pótolni. Vannak olyan témák, területek, amit nem lehet máshogy megismerni, megtapasztalni csak személyesen. A konyha számos vetülete is ide tartozik. Egy színes konyhát látni kell fizikai valójában, mert biztosan máshogy néz ki élőben, mint képeken. Hogyan néz ki egy konyhasziget, vagy milyen terek alakíthatók ki. Nagy segítség, ha akkora térben látjuk az egyes megoldásokat, mint amekkorába tervezzük azokat. Mi három olyan kiállítást is szervezünk, amely a lakberendezéshez, építkezéshez kapcsolódik. A járvány ennek a piacnak nagy fellendülést hozott. Sokan kezdtek el felújításban gondolkodni, amiben szerepe volt annak is, hogy a megváltozott életvitel új funkciókkal ruházta fel az élettereket. A konyha nem csak a főzés helye, de adott esetben akár online meetingek színtere, vagy éppen a család ott jön össze. Ez újszerű megközelítést, másfajta megfontolásokat igényel a kialakítás tekintetében is, így kevés a tapasztalat és ezért nagy az információs igény. Előzetes kutatásokat persze lehet végezni online, de a végső döntéshez kell a személyes jelenlét, a szakértői segítség. A járvány kapcsán előtérbe kerülő trendek azt is megmutatták, hogy mik azok a döntések, amiket nem lehet online térben meghozni. A tavaly ősszel megrendezett S/ALON Budapest tapasztalatai is ezt támasztják alá

“Vannak olyan területek, ahol jól működnek a digitális megoldások. Nagyobb tudású, magasabb értékű termékek esetében azonban nem feltétlenül van így.”

Kiállítói oldalon is így alakul a fizikai rendezvények megítélése? A kiállítások szerepe nőtt, vagy inkább veszítettek súlyukból?

NZ: Vannak olyan területek, ahol jól működnek a digitális megoldások. Nagyobb tudású, magasabb értékű termékek esetében azonban nem feltétlenül van így. A partnereink legnagyobb része továbbra is, tudja és látja az értelmét a fizikai rendezvénynek, de persze vannak olyanok is, akik az online megoldásokra fokuszálnak. Közülük többen kényszerűségből is kommunikálnak ilyen módon. Azt gondolom, ezt igazán hosszabb távon lehet majd megfelelően megítélni, és a következő években dől el, hogy, aki csak az online kommunikációra koncentrál, mennyire dönt jól.

Lehet értelme digitális eszközöket használni egy fizikai rendezvényen?

NZ: A pandémia előtt is minden évben egyre több digitális megoldást használtunk, az elmúlt másfél évben pedig volt időnk ezeket tovább fejleszteni. Ezek célja azonban nem változott. A konkrétumokat is tartalmazó online kommunikáció során, a jól targetált online hirdetéseket beleértve, az érdeklődést keltjük fel a rendezvény iránt, az egész pedig a kiállításban csúcsosodik ki, ami már fizikai esemény. Bármennyire is fejlett a technológia, akármilyen jó egy 4K vagy 8K videó, az nem képes a valóságot tökéletesen visszaadni.

FJ: Ha valaki nem tud kilátogatni a rendezvényre, bizonyos eszközökkel számára is próbáljuk egy kicsit a kiállítás hangulatát, az ott létrejött tudást közvetíteni, de ezek a megoldások nem helyettesítik a fizikai jelenlétet.

Fülöp Judit
Beszéljünk egy kicsit a szakmai háttérről is! A járvány által leginkább sújtott területeken a foglalkoztatás kényszerűen csökkent. Jelenthet ez nehézséget a szervezésben, lebonyolításban?

FJ: Sajnos sokan elhagyták a szakmát kényszerűségből, hiszen nem volt munka, nem volt feladat. A hozzánk hasonló régi piaci szereplők azonban szerencsére ki tartottak egymás mellett. Így bár sok alvállalkozó hagyta el a területet a technikai háttér adottságai sem a minőségre, sem a lebonyolításra nem jelentenek veszélyt. Az viszont változás, hogy a kivitelezés költségei jelentősen megemelkedtek. A munkaerő költségek és a fa alapanyagok árai is növekedtek, így 150-200 százalékos áremelkedéssel kell e tekintetben számolni.

NZ: Azt is tapasztaljuk, hogy sokan bővítettek profilt. Aki konyhabútort készített, most installációkat is gyárt és fordítva. A kiállítás speciális terület, mert hiába tud valaki tökéletesen elkészíteni egy konyhabútort két hét alatt, lehet, hogy a 3 napos határidő, amivel mi dolgozunk már nem megfelelő számára. Ezt a szempontot is figyelembe kell vennünk az ajánlatok értékelése során. Illetve azt is érzékeljük, hogy sok olyan kiállító partnerünk fordul hozzánk az installáció kapcsán, akik korábban saját maguk, vagy saját partnerrel oldották meg ezt a feladatot.

A biztonsági szempontok mennyire szólnak bele a programokba? Lehet majd például főzőbemutatókat tartani?

FJ: Az oltások megjelenése óta itthon és Európai más országaiban is a szabályozások abba az irányba mutatnak, hogy védettségi igazolásra szükség van a rendezvényhez történő belépéshez, de további korlátozások nincsenek. A főzőbemutatókat, kóstoltatást, gasztroprogramokat ezért a szabályozás nem érinti. A járványhelyzet ugyanakkor minden szereplőtől rugalmasságot követel. 2020-ban ez még új szituáció volt, de mostanra már minden megállapodás, szerződés számol ezzel az aspektussal. Mindenki megtanult ezzel együttélni és természetesnek is veszik a partnerek.

NZ: A járvány elején nagy hátrányt jelentettek a korlátozások, amióta viszont léteznek az oltások, azóta már inkább a pozitívumok közé sorolhatjuk a belépésre vonatkozó rendelkezéseket. A látogatóknak ez biztonságot ad, hiszen az adott körülmények vonatkozásában biztonságban érezhetik magukat a rendezvényen.

Miben lesz ez más a következő Konyhakiállítás, mint az előző tíz?

FJ: Idén sokkal több konyhabútor kiállító lesz jelen, mint eddig bármikor. Változik a nagyszínpad brandingelése is, illetve a programok is bővülnek. A gasztroprogramokat kiegészítik majd kerekasztal beszélgetések is, elsősorban egészségtudatos, környezettudatos életvitelhez kapcsolódó témákkal, hiszen ezeknek számos olyan aspektusa van, amelyek érintik a konyhát is. Megítélésem szerint mindez még izgalmasabbá és változatosabbá teszi majd az idei rendezvényt látogatói szempontból.

Share This