Piacterek, az e-kereskedelem titánjai

2022. július 17.

Az online piacterek jelentősege az e-kereskedelemben szinte napról napra nagyobb. Öt év múlva várhatóan már az online értékesítés 60 százalékát ez a csatorna teszi majd ki. A marketplace modellek egyre több területet fednek le, egyre fejlettebb megoldásokat kínálnak, és egyre több kereskedő alkalmazza növekedésének biztosításához. Az online piactér gyakorlatilag megkerülhetetlenné vált minden piaci szereplő számára mérettől és profiltól függetlenül. A marketplace fejlődéséről, szerepéről és jövőjéről beszélgettünk a téma szakértőjével, Nick Everittel, az Edge by Ascential EMEA régiójának tanácsadói igazgatójával.

Milyen szerepet tölt be jelenleg a marketplace platform a kiskereskedelemben?

A piactér (más néven „piactér-szolgáltató”) olyan e-kereskedelmi modell, amely a fogyasztókat és az eladókat egy központi platformon köti össze. A piacterek lehetővé teszik harmadik felek számára, hogy termékeket helyezzenek ki és értékesítsenek azokat a platformjukon, valamint hogy saját árakat határozzanak meg és ellenőrizzék a tartalmat. A piacterek lehetővé teszik a kiskereskedők számára, hogy egyfajta lendkerékhatást hozzanak létre, azáltal, hogy a kereskedelmi platformon vásárlók nagyobb nézettséget és értékesítést eredményeznek. Ahogy ez a lendkerék „forog”, a felhasználók, az eladók, a választék, a versenyképes árképzés, a jobb vásárlói élmény és az új vertikális területek növekedésének kivételesen hatékony körét hozza létre, fokozatosan növelve a versenyelőnyt. Bár az egyes piacterek „lendkereke” másképp működik, tulajdonképpen ez az önerősítő koncepció az, ami a különböző kiskereskedők sikeréhez vezetett világszerte. A világ legsikeresebb piacterei jelentősen túlnőttek kereskedelmi platformjukon annak érdekében, hogy javítsák a vásárlói élményt, valamint a nagyobb versenyképességet és pénzügyi eredményt érjenek el.

Hogyan alakulhat ez a jövőben, illetve a hagyományos üzletek számára mivel járhat a szektor növekedése?

Az Edge by Ascential előrejelzése szerint 2027-re a globális e-kereskedelmi eladások közel 60 százaléka piactereken történik majd, szemben a mai 56 százalékkal, ami további 1,3 billió dolláros forgalmat jelent. Ugyanakkor a közvetlen értékesítés részesedése 2027-re 41 százalékra csökken, a mai 44 százalékról, és a 2017-es 51 százalékról, amikor még ennek az értékesítési formának volt többségi részesedése. Ez a kilátás megerősíti a dedikált piactér-stratégiák kidolgozásának fontosságát minden méretű és kategóriájú márka számára. Az online piactérmodell ereje jól látható a globális kiskereskedelem alakulásában. Ha visszanézzünk 2007-re, a kiskereskedelmi piacot a nagy fizikai boltok hatalmas hálózatával rendelkező, fizikai kiskereskedők uralták. Ugorjunk előre napjainkba, és a világ legnagyobb kiskereskedői az e-kereskedelem első számú piacterei. Az Alibaba, a világ legnagyobb kiskereskedője túlnyomórészt piactér-szolgáltatóként működik, platformjain eladók és márkák millióit kapcsolja össze a fogyasztókkal.

Sok más vezető kiskereskedő, köztük az Amazon, a JD.com és a Walmart hibrid piactérmodellekre támaszkodik, ami azt jelenti, hogy a növekedés és a méretnövelés érdekében kombinálják a saját kiskereskedelmi üzletágukat és a hagyományos piactér-szolgáltatást.

“Az Edge by Ascential előrejelzése szerint 2027-re a globális e-kereskedelmi eladások közel 60 százaléka piactereken történik majd, szemben a mai 56 százalékkal, ami további 1,3 billió dolláros forgalmat jelent. “

2027-re mind az öt vezető globális kiskereskedő piacteret fog üzemeltetni. A kereskedők egyre inkább előtérbe helyezik a piactér-szolgáltatás modellt, mint a méretnövelés és a növekedés, valamint a jövedelmezőbb üzleti modell kialakításának módját. Ugyanakkor a hagyományos üzletek továbbra is fontos szerepet fognak játszani, de egyre inkább digitálisan kell kapcsolódniuk. A kiskereskedőknek pedig omnichannel megközelítést kell biztosítaniuk, amit úgy kell kialakítaniuk, hogy online és offline is kiszolgálhassák a vásárlókat, bárhol és bárhogyan is akarnak vásárolni.

Milyen marketplace modellek léteznek? Mi a különbség ezek között? Várható esetleg új típusú megoldások megjelenése is ebben a szegmensben?

A világszerte létező különféle piactereknek számos árnyalata létezik. Ezek néhány kulcsfontosságú modellre oszthatók, amelyek különböző fejlettségi szinteken működnek. Az alapvető piactérmodellek közé tartozik a „hibrid” és a „csak piactér-szolgáltató”. Ezeket a legrégebbi és legnagyobb platformok fejlesztették ki. A hibrid piacterek, mint például az Amazon, egyaránt működtetnek egy kiskereskedelmi üzletágat és egy marketplace platformot, míg a csak piactér-szolgáltatók kizárólag egy harmadik fél termékeit, szolgáltatásait értékesítik. 

A feltörekvő modellek közé tartozik a „beszerzési társulás” és a „márkabolt/bevásárlóközpont”. Az olyan „beszerzési társulás” piacterek, mint a Pinduoduo, lehetővé teszik a fogyasztók számára, hogy csoportos vásárlások esetén kedvezményeket kapjanak. A „márkabolt/ bevásárlóközpont” modellben a platformok a termékkategóriák helyett márka szerint alakítják ki a választékot, ilyen például a MercadoLibre.

 A „kategóriaspecialisták”, amelyek szintén újnak számítanak a piacterek területén, magukban foglalnak egy sor olyan bizonyos kategóriára specializálódott szereplőt, akik megnyitják platformjaikat a harmadik félen keresztül történő értékesítés előtt. Valamint idetartoznak azok a nagyobb piactéróriások, akik külön kategóriavertikumokat hoznak létre. Ilyen például a Walmart Flipkart „Supermart” áruháza.

Telítődhet ez a piac véleménye szerint? Van esélye a piacszerzésre még az újonnan megjelenő marketplace felületeknek?

Noha az értékesítés nagy hányadát néhány globális piactér teszi ki, az új és innovatív piactereknek mindig lesz lehetőségük arra, hogy növeljék eladásaikat és részesedést szerezzenek, feltéve, hogy meggyőző választékot kínálnak, és képesek a megrendeléseket igény szerint teljesíteni és szállítani.

Mitől lesz sikeres egy marketplace? Milyen feltételeknek kell megfelelnie jelenleg, és hogyan fejlődhet a jövőben?

A sikeres piacterek legfontosabb ismérvei a választék, a változatosság, az ár és a szállítás gyorsasága. Az olyan kiskereskedők, mint a Walmart vagy a MediaMarkt, azért bővítenek piacterek irányába, hogy még nagyobb választékot és további értéket kínálhassanak vásárlóiknak. A marketplace modell pedig erre tökéletes lehetőséget kínál.

Egy kisebb kereskedő számára, aki marketplace platformon keresztül is értékesít, mi lehet az optimális stratégia a jövőben?

Az egyes kereskedők stratégiája a kategóriájuktól, a versenytársaktól és az ügyfelek igényeitől is függ. Fontos azonban tisztában lenni azzal, hogy nem minden piactér ugyanolyan, a megközelítést pedig ennek megfelelően kell kialakítani. Az egyik lehetőség az lehet, hogy kezdetben egy vagy két piacot tesztel a vállalkozás, rögzíti a tanulságokat, majd mérete és a rendelkezésére álló befektetési források függvényében bővít.

Várható ezen a területen is olyan konszolidáció, mint amilyen a hagyományos kereskedelemben zajlott?

Kétségtelenül további konszolidáció várható az ágazatban. Tekintetbe véve, hogy a méret meghatározó szerepet játszik az elérés és a jövedelmezőség növelésében. Az olyan ismert és sikeres piaci szereplők, mint az Amazon, vagy az Alibaba, fontolgathatják nemzeti vagy regionális szereplők felvásárlását.

Az Edge by Ascentialról:

Az Edge by Ascential segít a globális és helyi márkáknak, hogy a digitális kereskedelemben győzni tudjanak az omnichannel kiskereskedelem új és összetett korszakában. Az iparágat formáló adatok, elemzések, piackutatások és szakértői tanácsadói megoldások egyedülálló kombinációja a világ legnagyobb márkáinak e-kereskedelem által vezérelt go-to-market stratégiájához, optimalizálásához és teljesítményméréséhez nyújt információt. Az Ascential plc leányvállalataként támogatják ügyfeleiket abban, hogy mindig a megfelelő befektetési döntéseket hozzák meg, növeljék az árrést és elérjék a növekedéshez szükséges előnyt. Több mint 400 globális márka függ heti, napi és valós idejű adatvezérelt meglátásaiktól. Az Edge by Ascential ellenőrzött partneri státusszal rendelkezik az Amazon Ads oldalon.

  További rovatainkból:

AirFry funkció: Sütő vagy Airfryer?

AirFry funkció: Sütő vagy Airfryer?

AirFry funkció egyre több beépíthető sütőben is található már. Nem véletlen, hiszen a forró levegővel, olaj nélkül, vagy minimális mennyiségű...

Toshiba háztartási gépek

Toshiba háztartási gépek

Videók - Toshiba háztartási gépekMegérkeztek Magyarországra a Toshiba háztartási gépek. A márka induló választékéban többek között fejlett...

Konyhakiállítás 2022

Konyhakiállítás 2022

Videók - Konyhakiállítás 2022 Idén 12. alkalommal került sor a legjelentősebb konyha tematikájú rendezvényre. A Konyhakiállítás 2022 számára a...

Share This