Közös platformon

2022. október 03.

Az okoskészülékek fejlesztése mögött álló vízió mindig is egy okosotthon-ökoszisztéma megteremtése volt. Egy rendszer kialakítása, amiben a különböző készülékek kapcsolatban állnak egymással, és ezáltal további előnyöket kínálnak felhasználóik számára. A szükséges technológia már egy ideje adott, és egyre több piacon kapható eszköz képes okosfunkciókat ellátni. A gyártók, márkák azonban eltérő okosplatformokat használnak, amelyek nem kompatibilisek egymással. Így a további fejlődés, az eredeti elképzelés megvalósításának egyik korlátja az átjárhatóság, az úgynevezett interoperabilitás hiánya.

Jó a márkáknak, de mégsem annyira

Számos gyártó kínál olyan okoseszközöket, amelyek csak a saját platformjukon belül kompatibilisek. Egy fogyasztó vásárolhat egy „A” márkájú, okosmosógépet és -szárítógépet, és élvezheti az olyan funkciók előnyeit, mint például az értesítések, amelyek figyelmeztetik a felhasználót, amikor a mosási vagy szárítási ciklus befejeződött. Ezek az értesítések viszont csak az adott márka platformján keresztül engedélyezhetők. Ez a vásárlót az adott márka termékei felé terelheti, és így tulajdonképpen hasznos a márka számára. Ugyanakkor korlátozza a felhasználót, főként, ha az adott márka csak bizonyos szegmensekben kínál termékeket, például csak háztartási gépeket. Ilyenkor a televízió már másik platformot használ, és le kell mondani az olyan előnyökről, mint mondjuk, hogy a tv képernyőjén jelenik meg a ciklus végét jelző értesítés. Az átjárhatóság viszont lehetővé teszi, hogy a fogyasztó válasszon, melyik platformot szeretné használni. Az átjárhatóság hiánya pedig éppen azt a komfortot csökkenti, amit egy okos-ökoszisztéma nyújthat. Így aztán tulajdonképpen minden gyártó érdeke lehet megteremteni az interoperabilitást.

Home Connectivity Alliance

Az átjárhatatlanság falainak ledöntésére 2021 szeptemberében létrejött Home Connectivity Alliance (HCA) célja, hogy a fogyasztók számára több lehetőséget, nagyobb választékot és kényelmet biztosítson egy biztonságos, átjárható okosotthon-ökoszisztémán belül. A szervezetet a fogyasztói elektronika (háztartási készülékek, HVAC és tv-gyártók) iparágának vezető gyártói alkotják. A HCA tagjainak kollektív tudását, szakértelmét és tapasztalatait felhasználva igyekszik fejleszteni és előmozdítani az interoperabilitást az okos-ökoszisztámán belül, és ezzel vezetni és meghatározni az intelligens otthonok világát.

A gyakorlatban különböző munkacsoportok működnek a szervezeten belül, amelyek többek között koordinálják a más szövetségekkel, kormányzati szervekkel való együttműködési stratégiát, valamint szabályozási kérdésekkel kapcsolatos feladatokat látnak el. Kidolgozzák az adatmodellel kapcsolatos összes technikai specifikációt, továbbá a hitelesítéshez kötődő tesztelési előírások, irányelvek és folyamatok kialakítása, illetve a jóváhagyott tesztlaboratóriumok tevékenységének felügyelete is része munkájuknak. A szervezet tagságának két szintje van. A résztvevői szinten csatlakozott cégek hozzáféréssel rendelkeznek a HCA közös adatmodelljeihez, illetve a különböző munkacsoportok tagjait adják. A szponzori szintű tagok a szervezet struktúrájába is delegálnak szakembereket, valamint az irányelvek elfogadása és a tagságbővítés jóváhagyása is része feladataiknak.

Home Connectivity Alliance-tagság

Noha a szervezet még csak alig egyéves, már most az iparág meghatározó cégei közül számos vállalatot tudhat sorai között, a tagság pedig folyamatosan bővül. Az alapító tagok közé tartozik az Electrolux AB, a Haier Appliances, a Samsung Electronics és a Trane US, Inc. További tagjai a szervezetnek jelenleg: az American Standard, az Arcelik, a Beko, a GE Appliances, a Grundig, a Leader, az LG, a Resideo és a Vestel.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Itt a roller, hol a biztosítás?

Itt a roller, hol a biztosítás?

Idén május 9-én került kihirdetésre a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról (KGFB) szóló 2009. évi LXII. törvény módosítása, amely az...

Kapufa

Kapufa

A nagy érdeklődésre számot tartó sportesemények a műszaki kereskedelemben, elsősorban a televíziók kapcsán, mindig is kiemelt szezont jelentenek,...

Xiaomi, vagy nem?

Xiaomi, vagy nem?

Noha egyre kevésbé jellemző, de egyáltalán nem ritka, hogy egy vállalat úgynevezett „multibrand” stratégiával van jelen a piacon, azaz a cég több...

Produktivitás nyomában

Produktivitás nyomában

A vállalati szférában a hatékonyság kulcsfontosságú tényező, az üzleti döntések alapját jelentő megfontolás azonban a munkavégzés kapcsán nem mindig...

Dupla, vagy szimpla

Dupla, vagy szimpla

Legyen szó bármilyen készülékről a vezérlés nem elhanyagolható szempont. Az egyszerű használhatóság szinte minden termékkörben a vásárlást...

Share This