Az online szegmens az idei évben nem teljesít úgy, ahogy korábban, részaránya visszaesett a teljes kereskedelemben a fizikai üzletek szerepe pedig erősödött. Ez azt is jelenti, hogy a hagyományos formában történő vásárlás által kínált előnyök a fogyasztók számára vonzóbbá váltak. De mik is ezek az előnyök, illetve hogyan jelenhetnek meg, milyen jelentőségük lehet egy rendezvény kapcsán? Milyen hatásuk lehet az igényekre és milyen szempontok formálják a vásárlók elképzeléseit? Többek között ezekről a kérdésekről is beszélgettünk Nagy Zoltánnal a Konyhakiállítás ügyvezetőjével.
Az idei IFA kapcsán az embernek az volt az érzése, hogy a világjárvány után a látogatók nagyobb számban kezdenek visszatérni a rendezvényhez. Önök több kiállítást is szerveznek. Mik a tapasztalataik az idei rendezvényeik kapcsán ebben a vonatkozásban?
Egyértelműen azt tapasztaltuk az idei rendezvényeink során, hogy az emberek szívesen keresik fel a kiállításokat. Ez egyik oldalról a látogatók számában is megnyilvánul, másrészt pedig az érdeklődés mélységében is tetten érhető. Így nem pusztán arról van szó, hogy visszatérünk a járvány előtti időszakhoz, hanem egyfajta minőségi változást érzékelünk a korábbi évekhez képest. A kiállítóink arról számolnak be, hogy az emberek átlagosan hosszabb időt töltenek el a standokon. Nem kizárólag nézelődnek, inspirációt szereznek, hanem a tájékoztatást is igénylik, információkat gyűjtenek, ismereteket szereznek.
Véleményük szerint mi állhat ennek hátterében?
Az offline visszaerősödése világtrend a kereskedelemben. A forgalmi adatokban alakulásában nyilván számos ok közrejátszik, az arány eltolódás viszont azt jelenti, hogy az utóbbi időszakban sok vásárló választja a tradicionális csatornákat az internetes vásárlás helyett. Úgy vélem, hogy a korábban megnövekedett online vásárlásokkal megnövekedett a csalódások száma is. Aki többször rendelt már a világhálón, szinte biztosan találkozott már valamilyen problémával. Nem azt kapta, amit rendelt, vagy egyszerűen csak, amit kapott nem olyan, mint amit elképzelt, esetleg a szállítás több időt vesz igénybe, mint várta, vagy a termék éppen nem kapható. Ezek az online vásárlás velejárói lehetnek, aminek persze a kezelésére az e-kereskedelem fel van készülve. Ettől azonban még kellemetlenséget jelent, ha a vásárlás célja nem valósul meg. Egy cipőt vagy ruhát visszaküldeni, nem okoz különösebben komoly problémát, de egy nem megfelelő konyhabútor vagy háztartási gép kicsit több borsot tör az ember orra alá.
Másrészt megítélésem szerint az online térben a kiválasztás is sokkal nehezebb. Rengeteg a termék, de korlátozott mennyiségű információ áll rendelkezésre, ami ráadásul nem is egységesen strukturált, illetve az adatok megbízhatósága sem mindig 100 százalékos. Így a konkrét igényeknek megfelelő termék megtalálása, ha nem is reménytelen, de minimum időigényes. A látens igények felszínre kerülésére pedig csekély az esély. De ha ezektől a szempontoktól el is tekintünk, akkor is vannak olyan tényezők, amik igénylik a fizikai kontaktust, vagy a szaktanácsadást. Ilyen például a színárnyalat, amit egy kép valószínűleg nem tud tökéletesen visszaadni, azt látni kell a valóságban. Vagy említhetjük a főzőlapba integrált elszívót, aminek a beépítési követelményei igencsak meghatározó tényezők, és amelyekről nehéz megbizonyosodni pusztán leírások alapján. Úgy vélem, a felsorolt szempontok tükröződnek a kereskedelmi folyamatok alakulásában is.
“A vásárlóknak lehetőségük nyílik a megtapasztalni, hogy adott szín milyen a valóságban, találkozhatnak újdonságokkal, vagy éppen megismerhetik a technológiák gyakorlati jelentőségét. A kiállítók pedig bemutathatják fejlesztéseiket, elmagyarázhatják, hogy azok milyen előnyöket kínálnak.”
Mi az, ami egy kiállítást megkülönböztet más platformoktól?
Az előzőekben részletezett jellemzők fokozzák a vásárló és a termék fizikai találkozási pontjának szükségességét a vásárlási folyamatban. A Konyhakiállítás pedig ilyen pont. A vásárlóknak lehetőségük nyílik a megtapasztalni, hogy adott szín milyen a valóságban, találkozhatnak újdonságokkal, vagy éppen megismerhetik a technológiák gyakorlati jelentőségét. A kiállítók pedig bemutathatják fejlesztéseiket, elmagyarázhatják, hogy azok milyen előnyöket kínálnak. Nem utolsó sorban pedig márkaélményt nyújthatnak, ami nem elhanyagolható szempont a márka és vásárló közötti emocionális kapcsolatban. A Konyhakiállítás képes formálni a vásárlók elképzeléseit, amelyek ezáltal valódi igényekké válhatnak, új dimenziót nyitva a kiválasztásban.
A beépíthető háztartási gépeknek az idei év nem kedvezett. Infláció, otthon felújítási támogatás lázárulása, stb. Ennek fényében mit várnak a jövő évi rendezvénytől?
A Konyhakiállítás esetében a legtöbb látogató azért keresi fel a kiállítást, mert új konyhát tervez. Zömében nem a téma, tematika iránti nyitottság vezérli őket, hanem egy konkrét vásárlási cél, amely rövid időn belül vásárlássá is válik. Ez a célzott elérés mindig is a kiállítás egyik legfontosabb előnye volt. Egy kedvezőtlen gazdasági környezetben pedig ez még nagyobb potenciális konverziót jelenthet. Ugyanis azok, akik most konyhaépítés, felújítás előtt állnak, feltételezhetően még jobban megfontolják a választást, még alaposabb döntést akarnak hozni, még inkább a legmegfelelőbb lehetőséget akarják megtalálni. Ehhez pedig a Konyhakiállítás ideális platform, ami vonzza ezt a vásárlóközönséget.
A Konyhakiállításnak minden évben vannak speciális tematikus elemei is. A jövő évi rendezvényen milyen téma lesz a középpontban?
Az energiatakarékosság a jövő évi rendezvény kapcsán is fontos szerepet tölt majd be, hiszen a szempont nem veszített jelentőségéből, sőt egyre több vásárló számára válik fontossá, különösen a fiatalabb generációk körében. Ugyanakkor jövőre változás lesz a hűtőszekrényekre vonatkozó előírásokban, ami az F energiaosztályba sorolt készülékek eltűnésével jár majd. Úgy vélem ennek jelentősége lehet kereskedelmi szempontból is, ezért tervezzük, hogy kiállítóinknak teret adunk e tekintetben is valamilyen formában. Valamint az energiafogyasztással összefüggésben, a kerti konyhák kapcsán tervezzük, hogy a dinamikusan fejlődő hordozható elektronos erőművek bemutatkozásának is lehetőséget biztosítunk. Az energiahatékonysággal szorosan összefüggnek az okos készülékek is. A jövő évi kiállítás tematikájában ezért figyelmet szeretnénk szentelni ennek a területnek is, akár egy kicsit szélesebb megközelítésben is, amely komplex rendszereket is bemutathat. Az okos gépek pedig gyakorlatilag elképzelhetetlenek applikációk nélkül. Igyekszünk látogatónknak ebből is ízelítőt adni, és az alkalmazások által kínál előnyökre is rávilágítani kiállítóink közreműködésével.
A lebonyolítás, vagy megjelenítés tekintetében terveznek újítást változtatást?
A kereskedelemben egyre erősödő trend a vásárlási élmény fokozása. Ezt a tendenciát mi sem hagyjuk figyelmen kívül és implementáljuk a rendezvényre is. Bár a Konyhakiállítást mindig is színes programok egészítették ki, a jövő évben még nagyobb hangsúlyt fektetünk erre a vonatkozásra, az élmények fokozására. Látványos, egyedi installációk fogadják majd a látogatókat, amik az esemény egész hangulatára és így a látogatók hangulatára is különleges, inspiráló hatással lesznek, már attól a pillanattól kezdve, hogy belépnek a kiállításra.