100 év tapasztalattal

2024. március 18.

A Pepita.hu viszonylag új szereplő az online piacon, különösen műszaki termékek vonatkozásában. A jelenleg idehaza öt százalék feletti online piacrészt magáénak tudó webáruház erős piaci pozícióval rendelkező regionális online szereplővé kíván válni a jövőben. Céljai között pedig a műszaki szegmens fejlesztése is szerepel, amelynek felépítését komoly tapasztalatot felhalmozó menedzsment segíti. A cég kereskedelmi igazgatójával, Sásdi Norberttel beszélgettünk a Pepita hátteréről, eredményeiről, terveiről.

A Pepita.hu Magyarországon indult, ma több szomszédos ország mellett – a magyar online szereplőkre nem jellemző módon – a német és az osztrák piacon is jelen van. Mit érdemes tudni a cég hátteréről, történetéről?

A cég 2017-ben alakult, a Pepita.hu webáruház pedig 2018-ban kezdte meg működését. A vállalatot pedig Dorcsinecz József és Varga Zoltán személyében az a két magyar magánszemély hozta létre, akiknek a Szállás.hu is köszönhető. A Pepita a „gyerekre mindig költünk” elgondolásból indult és ezért baba-mama termékekre koncentrálva lépett piacra. Ez egyébként egy lényegi különbség a jelenleg műszaki termékeket értékesítő piaci szereplőkhöz képes, hogy a Pepita nem a műszaki szegmensből indult. A cég két központtal rendelkezik az egyik Szeghalmon található, ahol a raktárbázis és több háttér terület működik, a másik iroda Miskolcon kapott helyet, ami a fejlesztési csapatnak és az ügyfélszolgálatnak ad otthont. A vállalat az alapításától kezdve gyorsan növekedett, a még dinamikusabb fejlődés érdekében pedig 2020-ban a cégben üzletrészt vásárolt a tőkeerős befektető csoport, a Portolion, amely egyébként a Szállás.hu-t is megvásárolta korábban.

A cég 2022-ben már 15 milliárd forint bruttó árbevételt ért el, megkezdődött egy új 5000 négyzetméteres raktár építése. A tavaly januárban 80 kollégát számláló szervezet, idén év elejére 160 főre bővült, 2023-at pedig 45 százalékos növekedéssel zárta a jelenleg már 3 millió terméket kínáló vállalat.

Az oldal nem csak webáruházként, de piactérként is működik. Milyen szerepet tölt ez be a cég működésében?

A Szállás.hu után, ami lényegében egy piactér, a cég alapítói elsősorban marketplaceben gondolkodtak. A Pepita.hu ezért alapvetően piactér logika szerint lett kitalálva és felépítve. A kezdeti 500 marketplace partner mára megháromszorozódva 1500-ra bővült.  Jelenleg a Pepita a hazai online piacon 3%, a piactérrel együtt pedig már most 5 százalék feletti piacrészt tudhat magáénak. A vállalat rövid-közép távú terve, hogy erős piaci pozícióval rendelkező, a magyar mellett 9 további országban jelenlévő regionális online szereplővé váljon, amiben a marketplace meghatározó pillérnek számít. Fontos és egyértelműen deklarált cél továbbá az európai kereskedelemben gondolkodó Pepita számára, hogy a magyar marketplace partnerek kínálatát külföldre vigye. A piactér tehát mindenképpen kiemelt terület a cég számára, ugyanakkor a webáruház is fejlődik, szélesedik a kínálat, amiben jelentős részt képviselnek a saját márkás termékek. Illetve új területek is bekapcsolódtak, amelyeknél szintén keressük a lehetőségét, hogy saját márkával is képviseltessük magunkat.

A járvány hatalmas fellendülést hozott az e-kereskedelemben, amit megtorpanás követett. Milyen most az online piac helyzete és mik a kilátások a közeljövő vonatkozásában?

Úgy gondolom, a járvány alatt nagyon sokan elhitték, hogy a fák az égig érnek és a hirtelen, drasztikus felfutásból sokáig lehet majd profitálni. Nem így lett. A pandémia alatt a kiskereskedelemben 70 százalékos részarányt képviselő online szegmens 2023-ban 50 százalék alá esett vissza, a műszaki területen pedig 43,2 százalékra csökkent. Véleményem szerint további visszaesésre a közeljövőben már nem kell számítani, ugyanakkor a jelentős növekedésre sem látok túl nagy esélyt, ezért a részarány stagnálást várom az idén. Természetesen egyéb tényezők is formálják a piacot és a továbbiakban is éles versenyre számítok.

Mennyire éles ez a verseny az online szektorban? Gyors kiszállítás, átvételi lehetőségek bővítése, mely szempontok dominálják a piaci versenyt ebben a szegmensben?

Elképesztően nagy a verseny. A magyar piac nagyon sokrétű a több jelentős, nagy piaci szereplő mellett szinte minden szegmensben sok jól felépített specialista is található. Ráadásul a kínai webáruházak is jelen vannak. Sikerességhez ezért „minden hangszeren játszani kell”. Ami a szempontokat illeti, gyakorlatilag mindenki ugyanazokat a termékeket árulja – különösen a műszaki területen – így a legfontosabb az ár a vásárló számára. A magyar vásárlók pedig nem márkahűek. Ezért úgy vélem kiemelten fontos a szavahihetőség, hogy betartsuk, amit ígérünk és kiépítsük a bizalmat. Na és persze az sem jön rosszul, hogy 3 millió termék egy helyen elérhető. A műszaki piac olyan, mint a foci, mindenki ért hozzá. Sokszor elkezdünk versenyezni egy területen és egy spirálba kényszerítjük bele magunkat anélkül, hogy ténylegesen szükség lenne rá. Ennek ellenére felismertük, látjuk, hogy vannak olyan a kérdésben említett tényezők is, amelyekkel fokozni lehet az eredményességet, éppen ezért dolgozunk is ilyen irányú fejlesztéseken.

„Ezért úgy vélem, kiemelten fontos a szavahihetőség, hogy betartsuk, amit ígérünk és kiépítsük a bizalmat. Na és persze az sem jön rosszul, hogy 3 millió termék egy helyen elérhető.”

Ahogy említette a cég baba-mama termékkel indult, majd folyamatosan bővült a kínálat. A háztartási gépek, elektronika termékek mikor kerültek a választékba?

A műszaki terület felépítése 2022-ben indult a cégnél és kis túlzással minden releváns partner velünk van már az elejétől és segíti a növekedésünket.

Milyen szervezeti fejlesztés társult ehhez az irányhoz?

Úgy vélem az emberi tényező, a tapasztalat nagy segítséget jelent a partnerkapcsolatok felépítésében. Mi együtt több, mint 100 év szakmai tapasztalatot halmoztunk fel a műszaki terület fejlesztéséhez és egy nagyon erős csapatot állítottunk ki. Minden termék szegmens dedikált kollégát kapott. Turai Gábor felel a háztartási kisgépekért, Bajomi Gáborhoz tartoznak a nagy gépek, a telekommunikáció Gönczi Lászlóé, Hellenbrandt Gergő a szórakoztató elektronikával foglalkozik, Kolletár Nóra az IT, Horváth Gábor pedig a barkács és kerti termékek felelőse.

Ez a csapat is azt sejteti, hogy a cégnek komoly céljai vannak ebben a szegmensben. Milyen terveket fogalmaztak meg a műszaki termékek kapcsán?

Valóban ambiciózusak a céljaink és a forgalom megötszörözését szeretnénk elérni. Az idén a Pepita vonatkozásában 50 százalékos növekedés a terv, a műszaki szegmensben pedig 120 százalékos növekedést tűztünk magunk elé.

Mire helyezik a hangsúlyt az idén?

Fontos feladat az időhiány miatt elmaradt szerződések pótlása, akár direkt gyártói akár disztribútoron keresztül történő megállapodásokkal. Ezek révén 95 százalékos lefedettséget elérő műszaki portfolió szeretnénk megteremteni. Mindezt nyereségesen, költséghatékony struktúrával, amiben üzletek nyitása nem szerepel. A tavaly 1,2 millió megrendelést idén 1,7 millióra kívánjuk növelni, ehhez pedig nem látványos, hanem célzott, jól mérhető marketing eszközöket használunk majd.

Mit vár az idei évtől kereslet tekintetében, illetve milyen forgalommal, eredménnyel lenne elégedett az év végén?

A keresletet tekintve összességében stagnálást várok az idei évtől. 2024 első féléve még lehet, hogy visszaesést hoz, az év második felében viszont már fellendülésre számítok, különösen a bázishoz képest. Így a teljes éves viszonylatban szerintem a stagnálás a legvalószínűbb forgatókönyv. Ugyanakkor egy nehezebb piaci helyzet, a nem túl kedvező körülmények számunkra lehetőséget jelentenek, ami sokkal nehezebb lenne, ha a piac dübörögne.

További rovatainkból:

Xiaomi, vagy nem?

Xiaomi, vagy nem?

Noha egyre kevésbé jellemző, de egyáltalán nem ritka, hogy egy vállalat úgynevezett „multibrand” stratégiával van jelen a piacon, azaz a cég több...

Konyhakiállítás 2024

Konyhakiállítás 2024

Videók - Konyhakiállítás 2024Március 1-3 között került megrendezésre a 14. Konyhakiállítás, Magyarország legrangosabb konyha tematikájú rendezvénye....

Share This