Produktivitás nyomában

2024. április 09.

A vállalati szférában a hatékonyság kulcsfontosságú tényező, az üzleti döntések alapját jelentő megfontolás azonban a munkavégzés kapcsán nem mindig érvényesül maximálisan. Legalábbis sokszor ez a benyomása az embernek. Most kutatás is igazolja, hogy ez több mint benyomás és a hatékonyságot csökkentő jelenségek érezhetően jelen vannak a munkavégzés során. A feladatkezelési és kollaborációs megoldásokat szállító META-INF az NRC piackutató közreműködésével készítette el Magyarország első országos reprezentatív produktivitás kutatását, a Nagy Produktivitás Körképet, melyben 1000 fehérgalléros dolgozót kérdeztek meg, mennyire látja hatékonynak saját munkáját és cége működését.

Meeting meeting hátán

Az egyik legelterjedtebb, produktivitást csökkentő céges jelenség a felesleges értekezlet, megbeszélés. A kutatásban megkérdezettek közel kétharmada legalább heti 1-2 alkalommal éli ezt át, de 12 százalékuk heti 3-4 találkozót is inkább e-maillel váltana ki. E téren a frusztráltság mértéke nem független a vállalatmérettől. Az ötven fő alatti cégeknél a válaszadók fele soha nem érzett így, az ennél nagyobbaknál viszont kétharmaduk legalább heti 1-2 meetinget tart időpocsékolásnak. A legritkábban az IT-fejlesztésen és programozásban dolgozók panaszkodnak a felesleges találkozókra, a leggyakrabban pedig a hagyományosan állandó időnyomás alatt dolgozó menedzserek.

Valahol itt kell lennie

A munkavégzést nemcsak az időrabló meetingek akasztják meg, de az is, ha nincs kéznél az éppen a szükséges információ. A megkérdezettek kétharmadának heti szinten 0,5-2 órát, minden huszadik válaszadónak 2-3 órát vesz el a munkaidejéből, hogy olyan el nem mentett vagy rosszul rendszerezett dokumentumok, e-mailek, fontos információt tartalmazó anyagok után kutat, melyekre sürgősen szüksége lenne. Meglepő, hogy a legrosszabb helyzet éppen azoknál az 500 főnél nagyobb cégeknél tapasztalható, ahol feltételezhetnénk, hogy profi dokumentumkezelési rendszerek állnak a dolgozók rendelkezésére.

Ezt nem is tudtam

A belső kommunikációs akadályok is jelentős problémát okoznak a dolgozóknak. A kutatásban résztvevők csaknem ötöde úgy érzi, hogy kimarad a vállalati információs körforgásból, és nem értesül időben a fontos eseményekről. A részlegek közötti kommunikáció minőségével és gyorsaságával 18 százalékuk elégedetlen, 20 százalék pedig egyszerűen nem fér hozzá távolról a munkájához szükséges információhoz. Mindez nem fest túl jó képet a Covid után hibrid munkavégzésre berendezkedett cégek működéséről.

Ezt miért én csinálom?

A válaszadók 56 százaléka saját bevallása szerint a munkaideje legalább 10 százalékában olyan munkát végez, amit egy nála alacsonyabb képzettségű, kevesebb tapasztalattal rendelkező kolléga is el tudna látni. E kör több mint negyede munkaidejének legalább 40 százalékát tölti képességeinek, képesítésének nem megfelelő munkával. E téren az átlagosnál rosszabb helyzetben vannak a nők, a 40 év alatti korosztály, az 500 főnél nagyobb vállalatnál dolgozók, valamint többek közt az egészségügyben, a közigazgatásban, a kiskereskedelemben és a mezőgazdaságban foglalkoztatottak.

A META-INF Kft. magyarországi termékfejlesztő és tanácsadó cég, amely az Atlassian termékek támogatására és értékesítésére specializálódott. A társaság 15 éve foglalkozik az időhatékonyság, a kollaboráció, a szolgáltatásmenedzsment, a tudásmegosztás, és a digitális transzformáció támogatását biztosító vállalatirányítási megoldásokkal, amelyek kis- és nagyvállalatok számára egyaránt mérhető javulást jelentenek.

forrás: META-INF Kft

Az NRC által a META-INF megbízásából végzett online kérdőíves kutatás reprezentatív a 20-65 éves, rendszeresen internetező, szellemi munkát végző dolgozókra nem, kor, iskolai végzettség, régió és lakóhelytípus alapján.

További rovatainkból:

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

A kínaiak már a spájzban vannak!

A kínaiak már a spájzban vannak!

„A kínaiak már a spájzban vannak!” – Elvesztett verseny vagy alkalmazkodási kényszer?  Kínai márkák, globális dömping, európai válaszkeresés – az...

BestByte nemzetközi színtéren

BestByte nemzetközi színtéren

BestByte a nemzetközi színtéren – csatlakozott az E-Square európai beszerzési szövetséghez Jelentős mérföldkőhöz érkezett a BestByte Partner Group:...

A legendás Thomson márka visszatért

A legendás Thomson márka visszatért

A legendás Thomson márka visszatért – az európai piacra szánt televíziók Magyarországon készülnekA Thomson név sokaknak ismerősen cseng, hiszen a...

Technológia és megjelenés

Technológia és megjelenés

Fontosabb televíziós fejlesztések az elmúlt húsz évből  Ha egy mondatban kellene összefogni a televíziók elmúlt 20 évének a fejlődését, akkor az az...

Share This
rededitions
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Adatvédelmi tájékoztató