Mesterséges intelligencia a mindennapokban

2024. október 18.

A Samsung tíz európai országban, több mint 11 000 résztvevő megkérdezésével végzett felmérést, hogy megismerje az európai felhasználók mesterséges intelligenciához kapcsolódó attitűdjeit. A kutatása rámutat, hogy az európaiaknak csak töredéke érzi magát biztosnak abban, hogy képes használni a mesterséges intelligenciát a mindennapokban. Ugyanakkor az „Intelligens életvitel: Hogyan javítja az AI a mindennapi élményeket?”  című tanulmányában közzétett eredmények azt is feltárják, hogy a felhasználók a mesterséges intelligenciával széles körben szeretnék jobbá és hatékonyabbá tenni mindennapjaikat, beleértve azokat a tevékenységeket, amelyek e technológia használata kapcsán prioritásként felmerülnek.

A nagyszabású kutatás során a megkérdezettek 90 százaléka állította, hogy valamennyire érti a mesterséges intelligencia működését, azonban csupán 15 százalékuk van tisztában azzal, hogyan hasznosíthatja ezeket az előnyöket a mindennapi életében.

Ennek ellenére, ahogy a mesterséges intelligencia egyre inkább meghatározóvá válik életünk minden területén, a szórakozással kapcsolatos döntéseinket irányító algoritmusoktól egészen az otthoni szükségleteinkre figyelmeztető intelligens eszközökig, az európaiak több mint fele (53%) szeretné, ha a technológia megkönnyítené az életét. A fizikai munkák – köztük a takarítás – mellett a háztartási számlák kezelésében nyújtott segítség (21%) is vágyott cél az AI alkalmazása kapcsán. A remény azonban még nem párosul lelkesedéssel – a válaszadók csupán egyharmada (38%) várja kíváncsian a mesterséges intelligencia elterjedésével kapcsolatos fejleményeket.

 Az AI otthon

 A felmérés szerint az európaiaknak a csatlakoztathatóság fontos jelentőséggel bír: a válaszadók 42%-a nyilatkozott úgy, hogy szeretné, ha a mesterséges intelligencia nagyobb mértékben összekapcsolná otthoni eszközeiket. Ráadásul ugyanennyien (42%) adták azt a visszajelzést, hogy szerintük az AI jobbá teszi majd az életüket az otthonukban, míg majdnem egynegyedük (24%) szerint az intelligens otthoni irányítás a leginkább vágyott AI funkció.

A biztonság kiemelt tényező az AI mindennapi használatában. A bizalom kiépítése érdekében a válaszadók 37 százaléka a rendszeres biztonsági frissítéseket nevezte meg alapvető fontosságúnak, 34 százalékuk a folyamatos aktív fenyegetésfigyelést értékelte, 27 százalékuk pedig a teljes körű biztonsági védelmet jelölte meg a legfontosabb AI funkcióként, ha a jövőben a mesterséges intelligenciát a mindennapi életük szerves részévé tennék. Ezek a visszajelzések alátámasztják, hogy olyan AI-technológiákra van igény, amelyek nem csupán forradalmiak, de biztonságosak is.

AI, avagy kikapcsolódási lehetőségek, új szintre emelve

„A mesterséges intelligencia jövője arról szól, miként ágyazódik be a mindennapi életünkbe zökkenőmentesen – nemcsak az otthonunkban, hanem a teljes városi környezetünkben is. Ahogy haladunk előre, az etikai megfontolások egyre inkább kritikus fontosságúak, biztosítva ezzel azt is, hogy az AI ne csak a társadalmi egyenlőséget mozdíthassa elő, hanem segíthessen intelligensebb, fenntarthatóbb környezetek kialakításában is. A teljes ágazatunknak figyelnie kell a felhasználókra, hangsúlyozva a biztonságot, az inkluzivitást és a gyakorlati előnyöket, hogy az AI a globális változások valódi katalizátorává válhasson. A mesterséges intelligencia igazi ígérete abban rejlik, miként alakíthatja át a rutinjainkat, hogyan adhat hozzá kedvenc tevékenységeinkhez anélkül, hogy dominálná őket. Ahogy az AI egyre inkább beépül az eszközeinkbe, valódi értékét a szerint ítélhetjük majd meg, milyen mértékben egyszerűsítheti le a feladatinkat, javíthatja az életminőségünket és teheti gördülékenyebbé a mindennapi interakcióinkat anélkül, hogy bonyodalmat okozna.”

Dr. Chris Brauer,

a Goldsmiths University of London innovációs igazgatója és a Symmetry innovációs igazgatója

 Az európaiak mintegy kétharmada (66%) szeretne több időt szánni hobbijára, kedvenc időtöltésére, 37 százalék úgy véli, hogy az AI segíthet nekik abban, hogy fontossági sorrendet állítsanak fel kedvenc szabadidős tevékenységeik között, 41 százalékuk pedig arra számít, hogy az AI kiszélesítheti a kreatív lehetőségeiket.

A felhasználók szeretnék, ha a kedvelt tevékenységeikhez, például az utazáshoz, a játékokhoz és a tévénézéshez kapcsolódó élményeiket tovább fokozhatnák. Ezt tükrözik a felmérés eredményei is, amelyekből kiderül, hogy a leginkább vágyott AI funkciók közé tartoznak a valós idejű fordítás (23%) és a képminőséget optimalizáló AI módok (27%), valamint a háttérzajok felismerése és a hangminőség beállítása (27%), a még magával ragadóbb megtekintési élmény érdekében.

A személyre szabhatóság szintén kulcsfontosságú trend, különösen az egészség és a jóllét területén: a felmérésben résztvevők fele (50%) a megelőzné a betegségeket ahelyett, hogy a kezelésre várna. A válaszadók 32 százaléka személyre szabott étrendtervek, 24 százaléka testmozgási rutinok kialakításához, 34 százaléka pedig az egyéni egészségügyi adatokon alapuló életmódbeli változtatásokhoz használná a mesterséges intelligenciát. Hasonló arányban (31%) szeretnék alvási szokásaik nyomon követésére és javítására alkalmazni a technológiát.

 „A Samsungnál hiszünk abban, hogy az AI a mindennapi életet hivatott javítani azáltal, hogy láthatatlan segítőként egyszerűsíti a feladatokat, mindezt anélkül, hogy külön figyelmet követelne. Elkötelezettek vagyunk, hogy olyan technológiát hozzunk létre, amely éppoly intuitív, mint amilyen erős, valamint könnyedén illeszkedhet a felhasználók rutinjaiba, lehetővé téve, hogy az igazán fontos dolgokra koncentráljanak.”

Tim Hospedales,

a Samsung cambridge-i mesterséges intelligencia kutatóközpontjának vezetője

Az AI iránti növekvő érdeklődés ellenére azonban továbbra is szkeptikusak azok, akik jelenleg nem használják: és nekik csak 17 százalékuk válaszolta azt, hogy alkalmazná a mesterséges intelligenciával működő egészségügyi aktivitásmérőket a mindennapokban. Továbbá, annak ellenére, hogy a mesterséges intelligencia a televízió kép- és hangminőségének optimalizálására törekszik, a válaszadók 28 százaléka azt jelezte vissza, hogy nem érdeklik őket az otthoni szórakozással kapcsolatos AI funkciók. Ez a hozzáállás vélhetően azt tükrözi, hogy hiányosak lehetnek az ismereteik a potenciális lehetőségeket illetően.

A kutatás rámutat a folyamatos fejlesztés fontosságára és a jobb kommunikáció jelentőségére a mesterséges intelligencia alapú funkciók és eszközök előnyeivel és megbízhatóságával kapcsolatban – kifejezetten az egészségügy területén. Valamint kiemeli, hogy a biztonsági megoldások, rendszeres frissítések és az egyenes, könnyen érthető kommunikáció elengedhetetlenek a felhasználói bizalom kiépítéséhez és fenntartásához.

Forrás: Samsung

Kutatási háttér

A kutatást a Samsung 2024. július 11. és július 19. között végezte, hogy felmérje a közvélemény hozzáállását a mesterséges intelligenciához Európa-szerte. A felmérésben 11 000 megkérdezett vett részt tíz országból: az Egyesült Királyságból, Németországból, Franciaországból, Olaszországból, Spanyolországból, Svédországból, Finnországból, Norvégiából, Dániából és Lengyelországból, mindegyik ország 1000 válaszadóval, kivéve az Egyesült Királyságot, ahol 2000 résztvevő állt rendelkezésre.

További rovatainkból:

Közelebb a vásárlókhoz

Közelebb a vásárlókhoz

Nyolc éve debütált az Alza a magyar piacon és mára annak megkerülhetetlen szereplőjévé vált. Nyolc év alatt sokat változott az e-kereskedelem akár a...

Az egyedülálló Inspired Home Show

Az egyedülálló Inspired Home Show

Az Inspired Home Show, amely Észak-Amerika legnagyobb háztartási cikk kiállítása 2025 márciusában ismét megrendezésre kerül. Mennyire volt sikeres a...

Share This