A háztartási kisgépek piacát mindig is egyfajta kettőség jellemezte a gyártók szemszögéből. Egyik oldalról a terület vonzó piaci potenciált hordoz magában, másrészről viszont a szegmens meglehetősen kompetitív, azaz igen erős a verseny. Sok márka küzd a vásárlók kegyeiért, amit még az is nehezít, hogy számos termékcsoportban nem jellemző, hogy a fogyasztóknak a dizájnt leszámítva különösebb elvárásaik lennének a készülékek tudását illetően. A húzó termékkörökben viszont nagyobb a vásárlói tudatosság, növekszik a kereslet és elmozdulás tapasztalható a fejlettebb modellek felé. A márkakínálat ennek ellenére viszonylag konstans volt eddig. A meghatározó szereplők évek óta ugyanazok a márkák. Néhány példától eltekintve, nincsenek nagy felfedezettek és nagy áldozatok sem, a megszerzett piaci pozíciókban pedig nem jellemzőek a számottevően nagy kilengések. Kérdés, hogy ez így is marad-e? A szegmensben ugyanis változások látszanak, amelyek akár újra is rajzolhatják az erővonalakat.
Fókuszban a kisgépek
A háztartási gép piac márkáinak kínálatában a kisgépeknek egyre hangsúlyosabb szerep jut elmúlt években. Különösen az európai piacok vonatkozásában érhető tetten ez a trend, amiben feltehetően szerepet játszik az is, hogy a „poszt-covid” éra a nagygépek iránti kereslet visszaesését hozta magával. De ettől függetlenül is több példa támasztja alá, hogy a márkák választékában erősödni látszik a kisgépek jelentősége. A Beko több kisgép termékkörben is jelen van már modelljeivel az öreg kontinens bizonyos piacain. A Haier tavaly jelentette be kisgép sorozatát. A Hisense pedig az idei labdarugó-Európa-bajnokság apropójából még sörcsapot is piacra dobott. A Xiaomi portfoliójában is jelen vannak ezek a készülékék, sőt a vállalat cégkeltetőiben születő márkák már kifejezetten ilyen területekre specializálódtak, mint a porszívók és a szépségápolás kategóriájában is babérokra törő Roborock vagy Dreame. Az Európát bevenni készülő Midea is rendelkezik kisgép választékkal, mi több idén különleges innovációkat is bemutattak ezen a területen. A Sharp pedig szeptemberben mutatta be kisgép sorozatát, amivel debütál a szegmensben. A Samsung és az LG ugyan csak a porszívók vonatkozásában érdekelt, ott viszont komoly innovációkat vonultatnak fel. Valamint új márkák is feltűntek a kisgép piac európai horizontján, mint a spanyol Cecotec, vagy az amerikai Shark Ninja.
Itthon is
A termékportfoliók változásainak idehaza is lehetnek vetületei. A Hisense tavaly indult el itthon a nagygép piacon, de rögtön a forrólevegős sütő kategóriában is megjelent, a kínálatuk pedig várhatóan bővülni fog a jövőben. A Beko idén a Whirlpool fúzióra koncentrált, de szinte biztos, hogy terítéken van náluk a kisgép paletta piacra dobása is. A Midea már most is jelen van kisgépekkel a hazai piacon. A Teka felvásárlása kapcsán a cég erősödése Európában nem kérdéses, és amint az európai piaci jelenlét struktúrája kialakul, valószínűleg a kisgép szegmensben is markánsabban lesznek jelen. A Sharp csak idén debütált a kisgépek területén, így ha nem is azonnal, de szinte biztos, hogy a magyar piac is szerepel a terveik között. Küszöbön lehet akár a Haier megjelenése is a szegmensben. Ugyan a márka csak tavaly lépett be a kisgép piacra, és Magyarország nem feltétlenül számít prioritásnak a multinacionális cégeknél, viszont a hazai disztribúciós stratégia változása kedvező talajt jelenthet a kisgépek bevezetéséhez is.
Termékajánló:
Innováció és elegancia a konyhában
TERMÉKBEMUTATÁS
Sokoldalú mikrók a Sencortól
TERMÉKBEMUTATÁS
Promóció
A lehetőségeken túl konkrétumokra is bőven akad példa. A De’Longhi és a Sage is különleges modellekkel bővítette kávéfőző palettáját itthon, a Smeg dedikált figyelmet szentel a kávézásnak House of Coffee koncepciójával, a Dyson pedig az első nedves padlótisztító modelljével a magyar piacon is megjelent. A BSH idei termékbevezetéseink gerincét is a kisgépek adják. Két új porszívó és egy új robotgép mellett új Siemens kávéfőzőkkel is bővült a cég választéka. Érezhetően nagyobb figyelmet fordít a magyar piacra a fejlett termékjellemzőkkel rendelkező készülékeket kínáló Lauben is. A Cecotec és a Shark Ninja pedig új belépőként érkezett meg a magyar piacra és az előjelek szerint nem is hagyják majd azt érintetlenül.
Tömegesen
A háztartási kisgépek kínálatára igen jellemző, hogy sok a specializálódott márka, számos olyan brand található a szegmensben, amely csak néhány vagy egyetlen termékkörben képviselteti magát készülékeivel. Ez azonban nem jelenti, hogy a márkaválaszték kevésbé széles lenne, sőt meglehetősen sokszereplős a piac a legnagyobb jelentőséggel bíró termékkategóriákban. Porszívók esetében a hazai palettán minimum 30 releváns márkát találhatunk, a konyhai robotgépek és a forrólevegős sütők területén pedig 26-27 brandről beszélhetünk. Valamivel kisebb a felhozatal a szépségápolás különböző kategóriáiban, és vasalóknál, ahol nagyságrendileg 20 márka alkotja a releváns kínálatot. A kávéfőzők esetében szerényebb a mezőny, itt mindössze 15 márka van jelen érdemben, igaz ebben a szegmensben idehaza nehezebb érvényesülni a domináns márkák mellett.
Mi kell a népnek?
A háztartási kisgépek területén meglehetősen sok termékkör található. Mint, ahogy az előbbiekből kiderült, a márkaválaszték is igen széles, ráadásul fenti számokban nincsenek benne a kínálatuk alapján nem releváns márkák, illetve a kereskedők saját márkái sem. A brandek pedig számos modellt kínálnak, így a teljes spektrum több száz típust tartalmaz, ezért aztán a vásárlónak nincs könnyű dolga a választáskor. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy több termékkategóriában a készülékeknek kevés jellemzője van, vagyis kevés olyan tulajdonsággal rendelkeznek, amelyek alapján meg lehet különböztetni egy másik modelltől. Éppen ezért a választást befolyásoló tényezők közül az ár és a dizájn, valamint a márka ismertsége és megítélése nagy súllyal esik latba. Míg az olyan szegmensekben, ahol a készülékek tudása sokrétűbb, az innováció, a speciális megoldások, egyedi kivitelek és a fejlett technológia is fontosabb szempontok közé tartozik. A piaci siker pedig tulajdonképpen ezeknek a tényezőknek a kombinálásából származik.
Melyik stratégia a nyerő?
Nyilvánvalóan nincs univerzális recept a sikerre, hiszen akkor minden piaci szereplő azt választaná, éppen ezért a gyártók eltérő márka- és termékpozicionálással igyekeznek vásárlókat szerezni. A piac és a kereslet alakulása viszont jelentősen befolyásolhatja, hogy egy-egy stratégia mennyire hatékony. A piaci mozgásoknak legkevésbé kitett szegmens a belépő és a prémium kategória, előbbi keresletcsökkenés esetén a felsőbb árkategóriákból lefelé mozduló fogyasztókkal pótolhatja az elveszített vásárlókat, míg a prémium termékek vásárlóit a recessziós hatások kevésbé befolyásolják. Mozgások persze ezekben az árszegmensekben is lehetnek csak a kilengések kevésbé nagyok. Az ár egyenes két végpontján ennek ellenére sem hemzsegnek a márkák. A szereplők ugyan nincsenek sokan, de a torta is kisebb, azaz a potenciál is korlátozott. Míg a belépő áras termékeknél az árrés, addig a prémium modelleknél a volumen jelenti a szűk keresztmetszetet.
Tülekedés a két végpont közötti árkategóriában van. Itt alapvetően a jó ár-érték aránnyal lehet sikereket elérni. Ami a fogyasztó nyelvére lefordítva annyit tesz, hogy a termék jó, de nem drága, vagy nem rossz és olcsó. A középkategória alsó felében nem kiemelkedő, de azért meggyőző termékjellemzők és vonzó dizájn párosul a belépő kategóriához konvergáló árral. Ennek a területnek a fő vonzereje azért még így is az ár, ezért itt komoly kihívást jelentenek a kereskedők saját márkái is. A középkategória további részében a kiemelkedő technikai színvonal, az egyedi megoldások, vagy az olyan megkülönböztető jellemzők, mint az anyaghasználat, vagy a márka ismertség és elismertség teremti meg azt az értéket, amelyhez magasabb árat lehet rendelni. A márkák pedig nyilván arra törekednek, hogy ezen szempontok közül valamelyikben kimagaslóak legyenek. De a vásárlói igények eltérőek, így azért nehéz előnyre szert tenni. De nem lehetetlen. Az egyik megoldás, hogy a jellemző technikai színvonalnál többet kínál az adott készülék az ára viszont alacsonyabb. Ez a stratégia a drágább és az olcsóbb modelleknek is erős alternatívát teremt, amelyeknek a gyártói ettől nem kifejezetten boldogok. Másik opció lehet egy olyan zászlóshajó modell, amely a prémium kategóriába pozícionált és kimagasló műszaki paramétereket, vagy egyedi innovációkat kínál, esetleg a kettőt együtt. Ebben az esetben a készülék célja inkább a márkaérték megteremtése. Ezáltal ugyanis a középkategóriában a versenytársaknál mérsékleten drágább termékek tulajdonképpen egy prémium márka elérhető árfekvésű modelljeivé válnak és ezzel extra jó ár-érték arány érzetet generálnak.
Ezek a stratégiák nem csak a kisgépeknél működnek, viszont általában új piaci szereplők megjelenése esetén relevánsak, mivel a márkák újrapozícionálása elég nehezen vihető keresztül, és ezért nem is jellemző. A kisgép szegmens azonban láthatóan változik. Az persze még kérdés, hogy az új márkák, új szereplők milyen stratégiát választanak, és erre hogyan reagálnak a többiek. Az viszont nagyon valószínű, hogy a kínálat változásai komoly hatással lesznek a szegmensre, ami akár a piacrészek drasztikus átrendeződéséhez is vezethet.
További rovatainkból:
Története legjobb novemberét zárta az Euronics
Taroltak a tévék, de porszívók, konzolok és szárítógépek is kerültek a kosárba Több mint 16 százalékos forgalomnövekedéssel zárta a Black Novembert...
Made in…
ÖNMAGÁBAN AZ ÉSZAK-AMERIKAI PIAC ALAKULÁSA NEM BEFOLYÁSOLJA JELENTŐSEN AZ EURÓPAI PIACOK MŰKÖDÉSÉT. A MÁSODIK CIKLUSÁRA KÉSZÜLŐ ÚJ AMERIKAI ELNÖK...
IFA 2024 I. rész
Videók - IFA 2024 I. rész A fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...
IFA 2024 II. rész
Videók - IFA 2024 II. részA fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...