Élményből vásárlás, vásárlásból élmény

2025. április 24.

Mi történik, ha valaki a gyártói oldalról vált a kiskereskedelem világába? Rózsa Márton, a MediaMarkt Magyarország tavaly ősszel kinevezett kereskedelmi igazgatója nemcsak kívülről, de most már belülről is látja, hogyan működik egy olyan piacvezető, amely egyszerre szeretne technológiai szakértő és élményalapú szolgáltató lenni. 

Több mint másfél évtizedes tapasztalatot szerzett a műszaki cikkek piacán, többek között az LG, a Samsung és a Haier kötelékében. Most azonban a gyártói oldalról a kereskedelem világába érkezett. Milyen élmény volt „átülni az asztal másik oldalára”? 

Valóban jelentős időt töltöttem a gyártói oldalon, ami alatt természetesen kialakult egy képem a piac különböző szereplőiről, így a kereskedőkről is. Rendkívül érdekes most belülről megtapasztalni a MediaMarkt működését, és összevetni a korábban, külső szemlélőként alkotott képet a valósággal. Kifejezetten élvezem ezt a váltást. Bár ugyanazon a piacon mozgunk, a „gyártótól a vásárlóig” vezető értéklánc egy teljesen más, új perspektívát kínáló pontjára kerültem. Különösen izgalmas számomra, hogy nemcsak hallom a kereskedői oldal kihívásait és céljait, hanem most már szerves részeseként láthatok rá, hogyan építjük fel és valósítjuk meg az „Experience Electronics” stratégiánkat. Ez egy abszolút holisztikus megközelítést kíván, ami rendkívül inspiráló. Emellett a kiskereskedelem mindennapi dinamikája, a gyors reakciók és a folyamatos alkalmazkodás igénye is új és élvezetes kihívást jelent. 

Milyen főbb feladatok tartoznak Önhöz a MediaMarkt-nál? Hogyan látja saját szerepét a vállalat jövőképében? 

Októberi érkezésem egybeesett a menedzsment csapat megújulásával, többek között új HR igazgatónk is akkor csatlakozott hozzánk. Ez a megújulás jól tükrözi azt a törekvésünket, hogy ügyfélközpontú stratégiánk a vezetői felépítésünkben is maradéktalanul megjelenjen. Az én felelősségi körömbe tartoznak a kereskedelmi területek – ami egy igen széles spektrumot ölel fel a választék kialakításától kezdve, a beszerzési és árazási folyamatokon át egészen addig, hogy a termék a polcokra vagy az online felületre kerüljön –, valamint az ellátási lánc (Supply Chain) menedzsmentje és a B2B üzletág irányítása is. 

A saját szerepemet illetően úgy gondolom, hogy a gyártói oldalon szerzett több mint másfél évtizedes tapasztalatom kiválóan illeszkedik az „Experience Electronics” stratégiánkhoz. Az ott megismert innovációkat, szemléletmódot hatékonyan tudom átültetni a kereskedelem működésébe, segítve ezzel a vállalatot abban, hogy a hagyományos elektronikai kereskedői szerepből egy valódi élményközpontú szolgáltatóvá váljon. Vízióm is ehhez kapcsolódik: szeretném a korábban megszerzett tapasztalataimat és nézőpontjaimat kamatoztatva támogatni a MediaMarkt fejlődését a kijelölt úton, mind a kereskedelmi folyamatok optimalizálása terén, mind pedig abban, hogy a műszaki piacon megjelenő innovációk valóban érthetően, hatékonyan és élményszerűen jussanak el vásárlóinkhoz. 

A MediaMarktSaturn csoport világszerte négy új üzletformátumot vezetett be (Lighthouse, Xpress, Smart, Core). Hogyan jelenik meg ez a koncepció Magyarországon? Mely típusú üzletek érhetők el jelenleg, és milyen átalakítások, nyitások várhatók? Milyen lehetőségeket kínálnak ezek a formátumok a partnerek számára? 

Magyarországon jelenleg két fő üzletformátummal működünk a nemzetközi koncepcióból: a 40 áruházunkból 22 a „Core”, 18 pedig az „Xpress” típusba tartozik. Érdekesség, hogy az Xpress modell koncepcióját éppen Magyarországon dolgoztuk ki először, és azóta több másik MediaMarkt ország is sikerrel átvette. Jelenleg ez a két formátum tökéletesen kiegészíti egymást és lefedi a hazai vásárlói igényeket: a Core áruházak egy szélesebb körű választék bemutatását teszik lehetővé nagyobb alapterületen, míg az Xpress formátum a gyors, mindennapi elérhetőséget és a legkeresettebb termékek azonnali rendelkezésre állását segíti. 

A magyar piac méretéből és sajátos szerkezetéből adódóan egy „Lighthouse” formátumú óriásáruház megnyitása jelenleg nem tűnik gazdaságilag megtérülőnek, de természetesen folyamatosan figyeljük a piaci változásokat, és nem zárjuk ki, hogy ez a középtávú jövőben változhat. 

Partnereink számára ezek a formátumok differenciált lehetőségeket kínálnak. Velük szorosan együttműködve, az adott formátum sajátosságait figyelembe véve tudunk olyan megoldásokat választani – legyen szó akár a választék mélységéről, akár a termékek bemutatásának módjáról –, amelyek illeszkednek az ő stratégiájukba és a mi célkitűzéseinkbe is. 

Nemrég indult el a MediaMarkt Piactér hazánkban is. Mi a platform célja, és milyen fejlesztések várhatók még ezen a területen? Tervezi a vállalat a „Spaceas-a-Service” modell bevezetését is? 

Itt valószínűleg egy kis félreértésről lehet szó, ugyanis a MediaMarkt Piactér (Marketplace) hivatalosan még nem indult el Magyarországon. Amit nemrégiben teszt jelleggel elindítottunk két áruházunk vonzáskörzetében, az a Wolt marketplace platformján való megjelenésünk volt, ahol bizonyos termékeink elérhetők. A saját, teljes körű MediaMarkt Piacterünk bevezetését 2026-ra tervezzük. Erre egyrészt a kategóriamenedzsment stratégiánkat támogató eszközként tekintünk, másrészt ez a platform teszi majd lehetővé, hogy műszaki cikk választékunkat gyakorlatilag a végtelenségig bővítsük külső partnerek bevonásával. 

Ami a „Space-as-a-Service” (SaaS) modellt illeti, ez már megjelent a működésünkben. Áruházainkban folyamatosan alakítunk ki úgynevezett bejárati zónákat és tematikus élményzónákat. Ezek egyrészt az „Experience Electronics” stratégiánk fontos taktikai elemei, amelyek inspirációt nyújtanak a vásárlóknak, másrészt pedig kiváló lehetőséget teremtenek arra, hogy beszállítói együttműködéseinket még színesebbé és hatékonyabbá tegyük, lehetővé téve partnereink számára, hogy kiemelt területeken, élményszerűen mutathassák be termékeiket és újdonságaikat. 

Nemcsak hallom a kereskedői oldal kihívásait és céljait, hanem most már szerves részeseként láthatok rá, hogyan építjük fel és valósítjuk meg az „Experience Electronics” stratégiánkat.

A Media Markt tavaly ősszel mutatta be partnereinek a Retail Media szolgáltatásokat. Milyen tapasztalatokat szereztek eddig, és milyen újdonságok várhatók ezen a területen? 

A Retail Media valóban az egyik stratégiai fókuszterületünk, az úgynevezett „new business” elemeink egyike. A vállalat a következő időszak növekedésének számottevő részét ezektől az új üzleti lábaktól várja, és a Retail Media ebben kiemelt szerepet játszik. Bár Magyarországon a Retail Media ismertsége még mindig alacsonyabb, mint Nyugat-Európában, örömmel látjuk, hogy a szakmai eseményeken és konferenciákon egyre többet foglalkoznak vele, és növekszik az érdeklődés a terület iránt. 

Az indulása óta eltelt időszak tapasztalatai rendkívül pozitívak, a terület dinamikusan fejlődik. Ennek egyik oka a folyamatosan bővülő termékportfóliónk, a másik pedig az, hogy partnereink egyre inkább felismerik az ebben a hirdetési formában rejlő lehetőségeket. A Retail Media különlegessége abban rejlik, hogy ötvözi a klasszikus, teljesítményalapú (performansz) hirdetések hatékonyságát azzal, hogy a vásárlót a vásárlási döntési útján sokkal közelebb éri el a tényleges vásárlás pillanatához, mint például egy általános Google hirdetés. Teljes mértékben adatalapú, mérhető és kiváló hirdetési megtérülést (ROI) biztosít. 

A jövőre nézve tovább bővítjük Retail Media portfóliónkat, és az ehhez a területhez fűződő célszámaink már egyértelműen jelzik a benne rejlő komoly potenciált. Célunk, hogy a magyar piacon a Retail Media területén úttörő szerepet töltsünk be, és aktív edukációval hozzuk közelebb ezt a lehetőséget a potenciális partnerekhez. Bár a tavaly őszi rendezvényünk óta érezhetően nőtt az ismertség, még bőven van kiaknázatlan potenciál. 

A MediaMarktSaturn nemzetközi szinten is elismerést kapott a „Sandy” nevű mesterséges intelligencia platformjáért, amelyért Reta Award-díjban is részesült. Milyen előnyöket nyújt ez a rendszer a munkatársak számára? 

A „Sandy” egy olyan belső platform, amely különböző generatív mesterséges intelligencia eszközöket gyűjt össze és tesz elérhetővé munkatársaink számára, legyenek azok szövegalkotásra vagy képgenerálásra alkalmas megoldások. Jelenleg ezeket az eszközöket elsősorban a marketing osztályunk tudja hatékonyan alkalmazni a mindennapi munkában. Emellett azok a kollégák érzik leginkább az előnyét, akik egyébként is fogékonyak az új technológiákra, és már magánemberként is az „early adopter”-ek közé tartoznak. Ők a munkájuk hatékonyságának növelése érdekében valószínűleg amúgy is használnának hasonló eszközöket; a Sandy platformmal mi ehhez egy biztonságos, ellenőrzött és támogatott vállalati környezetet biztosítunk. 

A közelmúltban jelentették be a használt készülékek – például laptopok és okostelefonok – kínálatának bővítését. Mi inspirálta ezt a lépést, és hogyan illeszkedik a vállalat hosszú távú stratégiájába? 

A fenntarthatóság kérdésével a MediaMarkt már jó pár éve kiemelten és aktívan foglalkozik. „BetterWay” almárkánk égisze alatt kezdetben a fenntartható működésű, környezetbarát termékekre fókuszáltunk, mára azonban legalább ekkora hangsúlyt kapnak a fenntarthatóságot szolgáló szolgáltatásaink is. Ezek közül az egyik legfontosabb a „Refresh!” programunk, amely a kérdésben említett használt, de szakszerűen felújított és ellenőrzött készülékek értékesítését foglalja magában. Ennek a kínálatnak a tudatos bővítése szorosan kapcsolódik az „Experience Electronics” stratégiánk negyedik pilléréhez, a „hatás élményhez” (impact experience). Célunk, hogy a jövőben tovább bővítsük ezt a választékot, ezzel is aktívan hozzájárulva a körforgásos gazdaság erősítéséhez és erőforrásaink megóvásához. 

Egyre nagyobb hangsúlyt kap a fenntarthatóság. Milyen szerepet vállal a Media Markt a vásárlók edukációjában a zöldebb, energiatakarékosabb termékek irányába? 

A vásárlók edukációja a fenntarthatóság és ezen belül kiemelten az energiatakarékosság terén marketingkommunikációnk állandó és fontos eleme. Különféle social media felületeinken rendszeresen osztunk meg edukatív tartalmakat, tippeket és tanácsokat. Weboldalunkon külön „BetterWay” menüpont alatt gyűjtöttük össze a fenntartható fogyasztással kapcsolatos információkat, különös tekintettel az energiatakarékosságra. Emellett célzott kommunikációs kampányokkal is rendszeresen támogatjuk ezt a területet; például április második felében induló kampányunkban kifejezetten az energiatakarékos háztartási eszközöket fogjuk bemutatni és népszerűsíteni. 

Fontos hangsúlyozni, hogy a fenntarthatóság nálunk nem áll meg a termékeknél. Szolgáltatásaink jelentős része – mint például a kiterjesztett Garancia Plusz vagy a pótalkatrészek biztosítása – mind azt a célt szolgálja, hogy a műszaki cikkek életciklusa meghosszabbodjon. Törekszünk arra is, hogy gyártó partnereinket is minél inkább bevonjuk a fenntarthatósági törekvéseinkbe, például a BetterWay jelölés rendszerén keresztül, hiszen tisztában vagyunk vele, hogy a fogyasztók részéről is egyre magasabbak az elvárások ezen a téren. Mi pedig igyekszünk még egy lépéssel tovább menni azzal, hogy a fenntartható termékeket és a hozzájuk kapcsolódó fenntartható szolgáltatásainkat szorosan összekapcsoljuk. 

A magyar piac híres az árérzékenységéről és a kiélezett versenyről. Hogyan tud ebben a környezetben versenyképes maradni a MediaMarkt? Miben különbözik a cég a többi szereplőtől, és milyen egyedi megoldásokat kínál? 

A MediaMarkt Magyarországon elsősorban a minőséget képviseli, a nagy márkák megbízható házaként pozícionáljuk magunkat. Tisztában vagyunk a magyar piac fokozott árérzékenységével, és erre reagálva az elmúlt évben nagyobb fókuszt helyeztünk a kiváló ár-érték arányt képviselő saját márkás termékeinkre is. Nem célunk azonban, hogy azonosítsanak minket az „olcsósággal”; márkapozíciónk nem a belépő szintű árakra épül. Ugyanakkor a piaci realitásokhoz alkalmazkodva szükség van versenyképes árú, de továbbra is minőségi termékekre is. Éppen ezért idén elindítottuk „Mindig jó áron” promóciónkat, amelynek keretében hétről hétre 2-300 olyan terméket kínálunk, amelyek ára a versenytársakéhoz mérten is kiemelkedően kedvező. 

Versenyképességünk kulcsa azonban nem kizárólag az ár. A januárban megújult weboldalunk és platformunk is az omnichannel stratégiánkat támogatja, lehetővé téve egy hatékonyabb, rugalmasabb és szerteágazóbb ügyfélkiszolgálást, ami végső soron jobb vásárlói élményt eredményez. Ezen kívül az áruházainkban elérhető „Okospult” szolgáltatásaink is egyedi megoldást kínálnak, amelyek szintén az „Experience Electronics” törekvéseinket erősítik, személyre szabott tanácsadást és támogatást nyújtva vásárlóinknak. 

A gamer– és AI-termékek iránti kereslet folyamatosan nő. Milyen stratégiát követ a Media Markt ezen a területen? Van esély arra, hogy a német piacon már működő XPERION koncepció – egy élményalapú gamer áruház – Magyarországon is megjelenjen? 

A gaming valóban egy rendkívül fontos és dinamikusan növekvő terület, amelyet kiemelten kezelünk. Ez az a kategória, amelyen keresztül a fiatalabb generációk gyakran először ismerkednek meg a komplexebb műszaki cikkek világával és kezdik meg aktívabb digitális jelenlétüket. Stratégiánk része, hogy ebben a szegmensben is erős és releváns kínálattal rendelkezzünk. 

A németországi XPERION koncepció egy lenyűgöző, élményalapú gamer központ, azonban annak üzleti modellje elsősorban a nyugat-európai piacok méretéhez és vásárlóerejéhez igazodik. Így egy az egyben ez a koncepció a jelenlegi tervek szerint nem fog megjelenni a magyar piacon. Viszont az XPERION által nyújtott inspirációból merítve több magyarországi áruházunkban is kísérletezünk a gaming területéhez kapcsolódó, kisebb léptékű élményzónák kialakításával. Ezekkel a zónákkal „miniben” tudjuk bemutatni azt az inspirációt és személyre szabhatóságot, amit egy XPERION a maga 3500-4000 négyzetméterén, komplett e-sport arénával, stúdiókkal és közösségi terekkel megvalósít. Egy áruházi, akár egyszemélyes gaming állomás kialakítása is lehetőséget ad arra, hogy bemutassuk a legújabb technológiákat, a személyre szabható megoldásokat és a kapcsolódó kiegészítőket releváns „élethelyzetben”. Bár ezek az élményzónák nem helyettesíthetik az XPERION közösségalkotó és márkahűséget építő funkcióját, fontos lépést jelentenek abba az irányba, hogy a gaming iránt érdeklődő vásárlóinknak inspiráló környezetet és kipróbálási lehetőséget biztosítsunk. 

További rovatainkból:

Technológia és megjelenés

Technológia és megjelenés

Fontosabb televíziós fejlesztések az elmúlt húsz évből  Ha egy mondatban kellene összefogni a televíziók elmúlt 20 évének a fejlődését, akkor az az...

IFA 2024 I. rész

IFA 2024 I. rész

Videók - IFA 2024 I. rész A fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...

IFA 2024 II. rész

IFA 2024 II. rész

Videók - IFA 2024 II. részA fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...

Share This
rededitions
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Adatvédelmi tájékoztató