A kínaiak már a spájzban vannak!

2025. május 29.

„A kínaiak már a spájzban vannak!” – Elvesztett verseny vagy alkalmazkodási kényszer? 

Kínai márkák, globális dömping, európai válaszkeresés – az MLBKT Beszerzési Konferenciájának kerekasztal-beszélgetése kendőzetlenül tárta fel, hogyan formálja át a kínai befolyás a beszerzési és kiskereskedelmi szektort, és milyen esélyei maradtak az európai szereplőknek ebben az új gazdasági környezetben. 

KONYHAKIÁLLÍTÁS 2022

A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) 2025-ös Beszerzési Konferenciája ismét aktuális és sokszínű témákkal várta a szakma képviselőit – az ellátási láncok fenntarthatóságától kezdve a mesterséges intelligencia alkalmazásán át egészen a globális gazdasági folyamatokig. Az előadások és workshopok során számos előadó osztotta meg tapasztalatait a beszerzési szakterület kihívásairól, trendjeiről és lehetséges jövőbeli irányairól. A nap egyik legérdekesebb és egyben a műszaki szakmát érintő programpontja kétségtelenül a „A kínaiak már a spájzban vannak!” című kerekasztal-beszélgetés volt, ahol a résztvevők arra keresték a választ, hogy miként alakítja át Kína térnyerése az európai és hazai kiskereskedelmi és gyártási viszonyokat – és hogy van-e még esély valódi versenyre. 

Azurák Zsolt, az Euronics kereskedelmi igazgatója hívta meg a beszélgetésre Huczka Istvánt, a Haier Magyarország ügyvezető igazgatóját, Temesi Györgyöt, a Bravophone Kft. kereskedelmi vezetőjét, valamint Tóth Pétert, az Electrolux (Magyarország, Bulgária és Kazahsztán) kereskedelmi igazgatóját, hogy közösen vitassák meg, hogyan alakítja át a kínai befolyás a kiskereskedelem, a márkastratégia és a beszerzési döntések jövőjét. 

Kína már nem csupán a világ „gyára”, hanem egyre inkább technológiai nagyhatalom is – hangzott el már a beszélgetés elején. A kínai márkák nemcsak a spájzba, hanem „a nappalinkba és az egész háztartásunkba” is beköltöztek. A Haier, Hisense, TCL nem ismeretlen nevek már a magyar piacon sem, egyre több háztartásban találkozhatunk velük. „A kínai márkák megduplázták a piaci részesedésüket Európában az elmúlt négy évben” – mutatott rá Azurák Zsolt, hozzátéve, hogy a koreaiak stagnálnak, az európai márkák pedig vesztésre állnak. 

Huczka István, aki 26 évet töltött el a Whirlpool élén, nemrégiben csatlakozott a Haierhez, így különösen érdekes nézőpontból beszélt a versenyről. Elmondása szerint a Kínával szembeni meglepődés alaptalan: a kínai fejlődés már a ’80-as években elkezdődött, az igazi áttörést pedig 2010 után hozták meg a komoly K+F befektetések. „Már nem gagyit gyártanak, hanem tudatosan fejlesztett, minőségi termékeket, versenyképes áron, automatizált gyártósorokon.” 

Temesi György, a Bravophone Kft. kereskedelmi vezetője arra világított rá, hogy a kis háztartási gépek piacán nem elsősorban a technológia jelenti a versenyelőnyt, hanem a márkaépítés és a marketing. „A hype, a divat Amerikából jön, a gyártók pedig ezt próbálják lekövetni” – fogalmazott. Hozzátette, hogy a kínai márkák gyakran taktikai megfontolások mentén próbálkoznak: „Idejönnek, kipróbálják magukat, ha nem működik, elmennek, majd két év múlva visszatérnek, ha kedvezőbbek a körülmények.” A magyar piac mérete ugyan korlátozott, de a márkák bevezetésének fajlagos költségei magasak – ez pedig csak a legkitartóbb szereplők számára lehet megtérülő. 

Tóth Péter, az Electrolux kereskedelmi vezetője a globális gyártási stratégia átrendeződéséről és a COVID utáni korszak kihívásairól beszélt. Kiemelte, hogy az európai gyártók egyik fő versenyhátránya a lassú reakcióidő és a fejlesztési ciklusok hossza, miközben a kínai cégek gyorsasága, rugalmassága és költséghatékonysága egyre nehezebbé teszi a versenyt. „Mi már most forecastot készítünk a Black Friday-re, miközben a kínaiak ez alatt akár egy teljesen új termékplatformot is képesek kifejleszteni és piacra dobni.” – mutatott rá. Ugyanakkor szerinte az európai gyártók még előnyt élveznek a beépíthető termékek és a komplex vevői igények kezelésében – ezekben a szegmensekben a helyismeret és a rugalmasság még mindig versenyképes lehetőség. 

Azurák Zsolt provokatív kérdésére – miért ne álljon át egy kereskedő teljesen kínai portfólióra – a válaszok nemcsak gazdaságiak, hanem stratégiai szempontokat is érintettek. Kínai partnerek gyakran vonzóbb szerződéses feltételeket kínálnak, de a logisztikai bizonytalanság, a pénzügyi rugalmasság hiánya, a helyi szabályozások és a kiszámíthatóság kérdései továbbra is kockázati tényezők. A komplexitás kezelése, a régiós rugalmasság, a beépíthető termékekre való gyors reakciókészség még mindig Európa előnye lehet – legalábbis egy ideig. 

A beszélgetés zárásaként minden résztvevőtől elhangzott a nagy kérdés: Európa elvesztette a versenyt? Huczka István ironikusan Virág elvtársat idézte: „Ez már az ítélet.” Temesi György szerint is „nincs már verseny, csak eredményhirdetés”. Egyedül Tóth Péter volt óvatosabb: egyes szegmensek – mint a beépíthető készülékek – még őrzik az európai gyártók esélyét. De az évtized végéig ez is eldőlhet. 

A Sell magazin következő számában megszólaltatjuk a szakma képviselőit, hogy bővebben kifejtsék véleményüket a témában. 

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

BestByte nemzetközi színtéren

BestByte nemzetközi színtéren

BestByte a nemzetközi színtéren – csatlakozott az E-Square európai beszerzési szövetséghez Jelentős mérföldkőhöz érkezett a BestByte Partner Group:...

A legendás Thomson márka visszatért

A legendás Thomson márka visszatért

A legendás Thomson márka visszatért – az európai piacra szánt televíziók Magyarországon készülnekA Thomson név sokaknak ismerősen cseng, hiszen a...

Technológia és megjelenés

Technológia és megjelenés

Fontosabb televíziós fejlesztések az elmúlt húsz évből  Ha egy mondatban kellene összefogni a televíziók elmúlt 20 évének a fejlődését, akkor az az...

Share This
rededitions
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Adatvédelmi tájékoztató