Igények tükrében

2021. május 14.
PUSKÁS KRISZTIÁN - LIEBHERR

Tavaly a járvány háztartásigép-piacra gyakorolt első hatásai közt jelentkezett a fagyasztókészülékek iránti kereslet növekedése. Noha rekordévet nem zárt a hűtésszegmens, a körülményekhez képest azért jól teljesített. Kérdés, hogy mi várható idén, például a lakásfelújítási támogatás hatással lesz-e a keresletre, fokozódik-e az érdeklődés a beépíthető modellek iránt. Puskás Krisztiánnal, a Liebherr Magyarországért felelős értékesítési vezetőjével beszélgettünk a piacról, az idei év várható alakulásáról, és a márka választékát, piaci jelenlétét érintő kérdésekről.

A Liebherr korábban disztribútoron keresztül volt jelen a Magyarországon. Tavaly azonban a struktúra megváltozott. Jelenleg pontosan hogyan képviselteti magát a márka a magyar piacon?

A Liebherr régiós szinten hozta meg azt a döntést, hogy a disztribútorok helyett saját kézbe veszi a lokális értékesítést. Tavaly Magyarországon, Romániában és Szlovéniában, idén pedig a szlovák, cseh és lengyel piacon is végbement az átalakulás. A régió minden országában felállt egy hatékony értékesítési csapat, amely a főbb stratégiai irányvonalak betartása mellett rugalmasan tud reagálni a helyi igényekre. A logisztika ugyancsak régiós elosztó raktárakból történik, ami költséghatékonyabb működést tesz lehetővé anélkül, hogy a vásárlók ebből bármilyen negatív hatást érzékelnének. Prémiummárka nem képzelhető el magas szintű szervizháttér nélkül sem, így természetesen Magyarországon is magasan képzett szakemberekből álló szervizháttér áll rendelkezésre.

A háztartásigép-piac eredményeire összességében nem volt különösebben negatív hatással a járvány. A Liebherr számára hogyan alakult 2020?

A koronavírus hatása összetett volt a hűtőszekrények esetében. A kezdeti pánikhangulat a házi élelmiszer-tartalékok felhalmozásával párhuzamosan több családot ösztönzött új hűtőkészülékek, elsősorban fagyasztókészülékek vásárlására. Ez egy viszonylag rövid időszak volt, utána a piac beállt egy normális szintre. Külön kezelném a kereskedelmi és vendéglátási területre szánt hűtőkészülékek forgalmát: a korlátozott nyitvatartás és az ezzel járó bizonytalanság miatt érezhetően kevesebb vállalkozás tudott vagy mert beruházni. Előtérbe került a minőség és a megbízhatóság – talán ezért is tudtuk a nehézségek ellenére növelni a piaci részesedésünket. Sok szállítónak adódtak nehézségei az áruellátással a pandémiás időszakban. Mivel a LIEBHERR kifejezetten a hűtőkészülékek gyártására szakosodott cég, termékeink nagyon sok saját gyártású alkatrészt tartalmaznak, ezért mi kevésbé voltunk sújtva ezektől a szállítási nehézségektől.

KAPCSOLÓDÓ:

Sokak szerint a frissen tartó rekeszre nincs különösebben szükség. Elmondjuk, miért nem így van.

Frissen tartó rekesz
Az idei évben a beépíthető szegmensnek, így a beépíthető hűtőknek kedvezhet az új otthonfelújítási támogatás. Önök számolnak ezzel? A választékuk alakításával vagy egyéb módon terveznek rá reagálni?

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a Liebherr a teljes beépíthető hűtőválasztékát éppen az idei évben újította meg. Beépíthető készülékeinket négy, egymástól jól elkülöníthető kategóriába soroltuk – kicsit hasonlóan a személyautók felszereltségi szintjeihez. Nálunk a 4P a termékkategóriákat jelenti: a „PURE” sorozat funkciói a lényegre koncentrálódnak, minden alapvető igényt kielégítő funkciót tartalmaznak LIEBHERR-minőségben. A „PLUS” az előző szintet elsősorban kényelmi funkciókkal egészíti ki. A „PRIME” szériánál előtérbe kerül az elegancia; a készülékek belsejében például nemesacélt használunk, vagy különleges világítási megoldások fokozzák a minőségérzetet. A legmagasabb szint pedig a „PEAK” – itt a csúcskategóriás technológia találkozik a legmagasabb szintű formatervezéssel és anyaghasználattal. 

A beépíthető készülékek vásárlására jellemző, hogy a legtöbb vásárló egyre tudatosabban dönt a megvásárolandó hűtőkészülékről. Ha sikeresek akarunk lenni, akkor nem elég csak jó készülékeket forgalmaznunk, de el is kell juttatnunk ajánlatunkat a vásárlóhoz. És ezzel el is érkeztünk oda, hogy mennyire fontos egy erős viszonteladói bázis, ahol az értékesítők – felmérve az érdeklődők igényszintjét és anyagi lehetőségeit – egy valóban személyre szabott ajánlatot tudnak adni a vásárlónak. Az otthonfelújítási támogatás hatására sokan vágnak bele a teljes konyha felújításába, gyakran kérve lakberendezők vagy konyhastúdiók segítségét. Ilyenkor szerencsés, ha a konyhai gépek már a tervezés során bekerülnek az ajánlatba – nem mindegy, hogy mekkora a készülék, hogyan nyílnak az ajtajai és fiókjai, mekkora a működési zaja, vagy szükséges-e közvetlen vízcsatlakozás a jégkockakészítőhöz.

„Egy jól összeállított prospektus már hordozhat kellő információt, de legfontosabbnak az értékesítők munkáját tartom. Velük kell elsősorban megismertetnünk a terméktulajdonságokat, hogy ők meg tudják győzni a potenciális vásárlókat.”

Puskás Krisztián, a Liebherr Magyarországért felelős értékesítési vezetője 

Az energiacímke változása talán a hűtőkínálatban a legszembetűnőbb, hiszen a jelenleg elérhető leghatékonyabb modellek jellemzően a „C” osztályba tartoznak. Mennyiben, illetve hogyan befolyásolja ez az önök kommunikációját?

A Liebherr hagyományos értékeihez mindig is hozzátartozott az energiahatékonyság ugyanúgy, ahogyan például az 5 évre ingyenesen kiterjeszthető termékszavatosság. Ez nem új dolog nálunk. Attól, hogy az értékelési szempontok változtak, a mi készülékeinknek jól kell teljesíteniük. Mivel az energiacímkék minden gyártó esetében egységesek, ezért szerencsére a vásárlók számára is könnyen összehasonlíthatóak a különböző készülékek tulajdonságai. Amiről talán kevesebb szó esik, az a korszerű készülékek okozta járulékos környezetvédelem és energiamegtakarítás. 

Olyan dolgokra kell gondolni, mint például a Liebherr sok készülékében elérhető Biofresh frissen tartó rekesz, ami elsősorban a zöldségek, gyümölcsök, sajtok, halak és húsok frissességét őrzi meg a hagyományos hűtőrekesznél hetekkel tovább. Ezeket az előnyöket nehéz forintosítani: ha tovább elállnak az ételeink, sokkal kevesebb ételhulladék keletkezik, és ez kevésbé terheli a környezetet. Ha tovább friss marad a zöldség a hűtőmben, akkor vehetek egyszerre többet is. Ha nagyobb kiszerelésben vásárolok, akkor lehet, hogy olcsóbban veszem meg; de ritkábban kell a boltba is mennem, ami által üzemanyagot és időt takaríthatok meg.

Ezt még tovább gondolva: ha a hűtőmben tárolt élelmiszerek tovább megőrzik frissességüket és vitamintartalmukat, akkor egészségesebben étkezik a családom; kevesebbet leszünk betegek, kevesebbet kell orvosságra költeni, és tovább lehetnek frissek a nagypapa kiskertjéből származó finomságok is. Ezek mind-mind olyan dolgok, amiket nem lehet egy energiacímkén megjeleníteni! Egy jól összeállított prospektus már hordozhat kellő információt, de legfontosabbnak az értékesítők munkáját tartom. Velük kell elsősorban megismertetnünk a terméktulajdonságokat, hogy ők meg tudják győzni a potenciális vásárlókat.

Ön szerint mikor bővül szignifikánsan az „A” osztály?

Az új típusú energiacímkék besorolásai szerencsére úgy lettek kialakítva, hogy maradt tartalék a jobb besorolás eléréséhez hosszabb távon is. Egy darabig biztosan nem kell újra „Asokplusz”-os kategóriákban gondolkodnunk annak ellenére sem, hogy a technológiai fejlődés töretlen.

A járvány hatására érezhetően változtak a fogyasztói preferenciák. A fejlesztésekben ezek szerepet kaphatnak, illetve mikor kerülhetnek piacra olyan modellek, amelyekben „Covid motiválta” fejlesztéseket találunk?

Lehet, hogy elsőre furcsán hangzik, de egy-egy új modellt hosszú tervezési és tesztidőszak előz meg, ezért azonnali reakció nem lehetséges. Mindazonáltal egyelőre nem is látszik ilyen vásárlói igény.

Véleménye szerint mik lesznek a jellemző trendek idén a magyar piacon a hűtőszegmensben?

Még mindig jellemző a magyar piacra, hogy a háztartási hűtőkészülékek vásárlásakor sokan az azonnali árelőnyre fókuszálnak, és a legolcsóbb készülékeket keresik – figyelmen kívül hagyva, hogy az árkülönbség nagyon hamar megtérülhet egy jobb minőségű és hosszabb élettartamú gép vásárlásakor. Nem csak az otthonfelújítási támogatás bevezetése miatt számítok a beépíthető hűtőkészülékek nagyobb térnyerésére. A magasabb jövedelemszinttel rendelkező országokban lényegesen nagyobb a beépíthető készülékek részaránya – nem véletlenül. Ahogyan a konyhák egyre inkább a lakó- és életterünk helyszínévé válnak, egyre fontosabb lesz a dizájn, és a beépíthető hűtők használatával egységes konyhafront valósulhat meg. A LIEBHERR kínálatában már megjelentek az otthoni rendszerbe integrálható okoshűtők is, amelyek segítségével a készülék bizonyos funkcióit szabályozhatjuk a távolból, illetve annak működéséről kaphatunk visszajelzéseket a telefonon keresztül. Ezek egyelőre még nem tömegtermékek, de hamarosan egyre népszerűbbek lesznek. Amit nem is olyan nagyon régen még a távoli jövőnek hittünk, az ma már megvásárolható!

Share This