Lehet több?

2021. augusztus 27.

Az otthoni munkavégzésre történő átállás jelentős növekedést eredményezett tavaly az IT-szektorban, és ezzel párhuzamosan a kiegészítők és tartozékok területén is fellendülést hozott. Mostanra azonban már nem a feltétlenül szükséges eszközök beszerzése mozgatja a piacot, így kérdés, hogy az idei évben hogyan teljesíthet a szegmens. Prohászka Ottót, a Hama ügyvezető igazgatóját kérdeztük a kereslet alakulásáról, a terület kilátásairól, valamint arról, hogy az elmúlt időszak változásai miként formálhatják a piac jövőjét.

Az IT-szektorban érintett márkák számára a járvány tavaly növekedést hozott. Mi a helyzet az idei évvel?

Számunkra a tavalyi esztendő rekordévnek bizonyult. Az otthoni munkavégzésre történő átállás komoly keresletélénkülést eredményezett az IT-szektorban, ez pedig a természetesen a kiegészítők, tartozékok piacán is növekedést okozott. Mi egyébként úgy látjuk, hogy talán pontosabb, ha inkább otthon töltött időről beszélünk, mert a Hama esetében a gaming kategóriában és a televízió, fali konzolok tekintetében volt a legjelentősebb a forgalomnövekedés. Az idei év pedig még 2020-hoz képest is jobbnak ígérkezik, a teljes év vonatkozásában mi 5-10 százalékos volumenbővülést várunk. A nyári időszakban ugyan alábbhagyott a lendület, de az iskolakezdéssel ismét felpezsdül majd a piac, és a várakozásainknak megfelelően alakulhat az év összességében.

Tartható ez a növekedés hosszabb távon?

Véleményem szerint egyfajta tetőzés várható. A növekedés hátterében álló igények kielégítésre kerültek vagy kerülnek a közeljövőben. Ugyanakkor viszont a piac megnőtt, és ezen a magasabb szinten fog stabilizálódni, hiszen a termékeket idővel cserélni kell. Ráadásul a járványtól függetlenül, évek óta, az átlagárak változásában is tetten érhető trend a minőségi csere, vagyis hogy a fogyasztók szintet lépnek, és magasabb kategóriára váltnak.

Ha egy szektor fellendül, akkor ott általában a piaci szereplők száma is megnő. Kiegészítők esetében is érezhető ilyesmi?

Igen. Például a már említett gaming kategóriában, és a true wireless fülhallgatószegmensben is, a tradicionális márkák mellett, Európában még nem túl ismert brandek is megjelentek a piacon.

A chipprobléma hat a kiegészítők piacára is? Akár gyártási, akár keresleti oldalon?

Sajnos igen. A gyártás ebben a szektorban is lelassult, aminek eredményeként a saját újrabeszerzési ciklusunk megnövekedett. A korábbi 6-9 hónap helyett 9-12 hónappal kell kalkulálnunk, és még ebben is lehetnek csúszások. Azaz a most megrendelt termék egy év múlva kerül csak be a készletünkbe. A sokak által sok helyen elmondott logisztikai költségek változása pedig minket is érint, így az árváltoztatás hamarosan elkerülhetetlen lesz, nemcsak nálunk, hanem a teljes piacon.

KAPCSOLÓDÓ:

SZÁLLÍTÁSI CSÚSZÁSOK ÉS A KORLÁTOZOTT KÉSZLETEK. MENNYIRE LEHET GOND A KÍNÁLAT ALAKULÁSAAZ IDEI ÉV HÁTRALÉVŐRÉSZÉBEN?

A vásárlói igényekben éreznek elmozdulást? Elemzők szerint a bezártság növelte a technológia iránti nyitottságot, a krízishelyzet pedig a tartósság iránti igényt. Kiegészítők esetében is tetten érhetőek ilyen trendek?

A tartósság iránti igényt mi nem érzékeljük. Kiegészítők esetében nem jellemző, hogy az emberek elnyűhetetlen termékeket keresnek. A fejlettebb technológiára való nyitottság viszont érvényesül, azonban ez nem a járvány következménye. Ahogy már szóba került, több éve látható az élénkülés a magasabb termékkategóriákban. Ennek egyik oldalról nyilván a minőségi cserére való hajlandóság az oka. Másik oldalról pedig, hogy a vásárlóknak a lehetőségeik is tágultak valamelyest, és arányaiban több szabadon elkölthető jövedelemmel rendelkeznek, mint korábban.

„Az online vásárlás tulajdonképpen egy kényelmi szolgáltatás. ”

 Prohászka Ottó, a Hama ügyvezető igazgatója 

Tartozékok vonatkozásában az online értékesítés más, mint az offline csatornákban történő eladás?

Azt gondolom, egyre kevésbé lehet szétválasztani a kettőt. Az elmúlt másfél-két év bebizonyította, hogy egyre jobb, egyre látványosabb webshopokra van szükség. Ugyanakkor az is egyértelmű, hogy az embereknek igényük van arra, hogy találkozzanak a termékkel, amit pedig csak offline üzletekben tehetnek meg. Az online vásárlás tulajdonképpen egy kényelmi szolgáltatás.

Ezért úgy vélem, nem lesz olyan, hogy csak online vagy csak offline értékesítés. Tartozékok esetében azonban az offline területnek speciális jelentősége is van. A kiegészítők esetében a termékek zöménél a vásárlást nem tudatos választás előzi meg. Nem tanulmányozzuk át a kínálatot alaposan és nem gondolkodunk hónapokat azon, hogy milyen HDMI-kábelt vegyünk. A vásárlás impulzív, bemegyünk a boltba és levesszük a polcról, ami tetszik, ami megfog. Az áruházak például a saját márkáik esetében nem fejtenek ki márkaépítési tevékenységet, vagyis a vásárló csak az üzletben találkozik azzal a termékkel, így tulajdonképpen szinte csak impulzív vásárlásról beszélhetünk ezeknél az áruknál. Gyakran pedig nem is egy kábelért, memóriakártyáért egyéb kiegészítőért megyünk be az áruházba, de ha már ott vagyunk, akkor veszünk abból is. Az online térben viszont igencsak korlátozottak az ilyen jellegű vásárlások lehetőségei. A fogyasztók választására pedig még kisebb hatást lehet kifejtenie egy márkának. Pedig az áron és a készleten túl egy brand mellett számos szolgáltatás is szólhat, mint például az ügyfélszolgálattól, vagy a garanciális feltételek.

Korábban szinte elképzelhetetlen volt, hogy egy márka saját értékesítési csatornát tartson fent. Manapság viszont már vannak szereplők, akik értékesítenek a saját weboldalukon is. A Hama esetében ez lehet opció a jövőre nézve?

Valójában ez már az offline korszakban is létezett, bár akkor a márkaboltok függetlenek voltak, nem az adott brandhez tartoztak. A jelenség mögött a piac koncentrációja áll. Kevesebb kereskedő, kevesebb üzlet, kevesebb eladótér, kevesebb felület a márkaprezentációra. Nem minden beszállítónak, illetve nem minden terméknek jut hely az üzletekben. A web pedig alkalmas arra, hogy egy márka a teljes kínálatát bemutassa. A Hama esetében is örök kérdés a bemutatóterem vagy saját értékesítési pont létrehozása. Mi azonban úgy gondoljuk, hogy rontanánk ezzel a partneri kapcsolatainkat, ezért nem cél és nem is stratégia az önálló piaci jelenlét. A Hama egyébként egyetlen olyan piacon sem alkalmaz ilyen értékesítési megoldást, ahol saját leányvállalattal van jelen.

Mi jelenti most az önök számára a legnagyobb kihívást, és miben látnak potenciált?

A legnagyobb kihívást egyértelműen a logisztikát, illetve gyártást érintő változások jelentik. A potenciált a felfutó termékkategóriák hordozzák, elsősorban a gaming és a true wireless fülhallgatók szegmense. Hosszabb távon pedig a smart home termékekben és megoldásokban rejlenek még kiaknázatlan lehetőségek.

Hogyan készülnek az év hátralévő részére? Számíthatunk újdonságokra a kínálatukban?

Természetesen az előbb említett kategóriákra fókuszálunk. Így a true wireless területen egy teljesen új sorozat kerül ősszel a Hama a kínálatába, de a vendégmárkáink, mint a Jabra vagy a Panasonic, esetében is lesznek új modellek a választékban.

Share This