A leghosszabb péntek, ami fekete

2021. november 11.

A Black Friday eredetileg egyetlen napig tartó különlegesen nagy árengedményeket felvonultató kereskedelemi akcióként jelent meg az Egyesült Államokban. A dolog nálunk is egy napos eseménynek indult, de annyira sikeresnek bizonyult, hogy a pici szereplők igyekeztek a lehető legtöbbet kihozni belőle, sőt még annál is többet. A fekete péntek így leghosszabb péntekké változott a hazai kiskereskedelemben. Ezt támasztja alá az Euronics legfrissebb kutatása is.

liebherr_maruca_produktionsjubilaeum

Az Euronics Műszaki Áruházlánc megbízásából a Reacty Digital közvéleménykutató mérte fel a magyar felnőtt lakosság Black Friday akciókkal kapcsolatos várakozásait. A kutatás eredménye szerint a hazai vásárlók kifejezetten keresik a karácsonyi időszakot megelőző leárazásokat, és annak a jelenségnek is örülnek, hogy az eredetileg egy napra időzített esemény manapság több napig vagy akár hétig is eltart.

A kutatás tanúsága szerint a Black Fridayt ismerők több mint fele (55%) keresi az időszak során meghirdetett akciókat, nyolcada (13%) pedig külön időt fordít arra, hogy levadássza a legjobb lehetőségeket. Utóbbi különösen jellemző a 30-44 évesekre, a kisgyermekkel otthon lévő szülőkre, illetve a gyermeket nevelőkre általánosságban is.  Az is elmondható, hogy a Black Friday a férfiak körében népszerűbb, a férfiak 60 százaléka keresi ezeket az akciókat. A legidősebb korosztály tagjai viszont kevésbé érdeklődnek a Black Friday akciók iránt. A visszatérő vevők száma kifejezetten magas, hiszen azon vásárlók négyötöde (82%), akik a tavalyi Black Friday idején vettek termékeket, idén is keresni fogják a leárazásokat. A közvélekedéssel ellentétben tehát egy-egy az időszak során indított, jól megtervezett, valóban hasznos akció egy márka hosszútávú megítélését is meghatározhatja, márkahű fogyasztókat teremtve ezzel. A megkérdezettek közel fele (49%) tervez valamit vásárolni idén a Black Friday során, a vásárlást tervezők hetede (14%) pedig minden karácsonyi ajándékot ezen időszak során szerezne be. A 18-29 évesek, az alacsony jövedelműek, illetve a kisebb településeken élők átlag feletti arányban terveznek így tenni. A felmérésben részt vevők kétötöde (39%) az ajándékoknak csak egy részét szeretné ekkor megvenni, míg tizedük (9%) inkább máskorra hagyja a karácsonyi ajándékok beszerzését. A korábbi Black Friday vásárlók fele is úgy kalkulál, hogy a karácsonyi ajándékvásárlást kisebb-nagyobb mértékben, de erre az időszakra időzítse. Tízből négy (38%) Black Fridaykor vásárlást tervező nem döntött még a karácsonyi bevásárlásról, főként a 60 év felettiek és a budapestiek bizonytalanok e tekintetben. A Black Fridayt ismerők bő harmada (36%) örül annak, hogy több ideje van kedvezményesen vásárolni, tizede (9%) szerint pedig akár még hosszabb is lehetne ez az időszak. Ez leginkább a legfiatalabb korosztályra jellemző. A tavaly vásárlók és az idén ezt tervezők több mint fele is értékeli, hogy nem csak egy napja van akciósan vásárolni. Részükről akár még hosszabb is lehetne a Black Friday.

„Az Euronicsnál azt tapasztaljuk, hogy a vásárlók többsége keresi a hosszabb leárazási időszakot az ünnepek előtt. Mi éppen ezért, és természetesen a járványügyi helyzetre való tekintettel is, amellett döntöttünk, hogy hosszabb ideig adunk lehetőséget és teret a biztonságos vásárlásnak. Azt szeretnénk, ha a Black Friday egyben „fair” friday is lenne. Számunkra fontos, hogy a meghirdetett kedvezmények valósak legyenek és megfelelő árukészlettel indítsunk akciókat.”

Fazekas Bálint, Euronics ügyvezető

Az Euronics felmérése a Reacty Digital 2021. szeptemberi VeVa online panel omnibusz kutatás részeként készült el. Az 1000 fős elemszámú kutatás a 18-79 éves lakosságra nézve reprezentatív a nem, életkor, iskolai végzettség és régiós besorolás szerint.

További híreink

Ezüstérmes a Hisense

Ezüstérmes a Hisense

Az AVC Revo piackutató intézet által kiadott legfrissebb „Global TV Brand Shipment Monthly Data Report” kutatás szerint a globális televíziópiac...

Nagy képernyőkben hasít a TCL

Nagy képernyőkben hasít a TCL

A szórakoztatóelektronikai piacon egy márka megítélése nem csak attól függ, hogy milyen technológiákat vonultat fel, a vásárlók kegyeiért folytatott...

Eldőlt. Az IFA marad Berlinben

Eldőlt. Az IFA marad Berlinben

Az idei év folyamán felröppent a hír, hogy 2024-től az IFA esetleg máshová költözik. Ennek hátterében pedig a rendezvényt szervező két cég között...

További rovatainkból:

Share This