Fordulatokkal teli Black Friday hetek

2021. december 14.

Az ellátási lánc ingadozása és a chiphiány hatásai nagyban befolyásolták az idei vásárlási láz alakulását. Mit jelent ez a kiskereskedők és gyártók számára? Nem mást, mint hogy 2021-ben a november végi hetekben rejlő értékesítési potenciál erősen korlátozott volt a termékek elérhetősége és a magasabb árszintek miatt – derül ki a  GfK feméréséből.

kiskereskedelem

A kialakult helyzet kapcsán a vásárlók gyakran a megszokottól eltérő döntéseket hoztak, könnyebben váltottak más márkára, amennyiben a kívánt márkából a termék nem volt elérhető. Az ellátási problémákkal kevésbé érintett gyártóknak így lehetőségük volt új vevőket elérni, meggyőzni őket termékeik értékeiről és ily módon megtartani őket. Annyi bizonyos, hogy a rendelkezésre álló készletek szűkössége miatt, aki biztosra akart menni, az már a Fekete Péntek „hetei” alatt megrendelte a kívánt műszaki terméket.

Nemzetközi szinten látszik, hogy a 2021-as Black Friday időszak ezen termékkörök esetében nem tudta tartani a 2020-ban elért szintet. Az alábbi diagramon négy meghatározó ország dinamikáját láthatjuk. Németország, Nagy Britannia, Olaszország és Spanyolország együttesen az akciós időszakban 7 százalékkal kisebb forgalmat bonyolított, mint egy évvel ezelőtt.

Magyarországon

Hogyan is fejlődött az műszaki elektronikai piac hazánkban? Október végéig a tavalyi év azonos időszakához képest (január-október) a magyar piac az eladásokat tekintve stagnált, de az emelkedő árak miatt 11,5 százalékos forgalomnövekedést realizált. Kizárólag az online piacot vizsgálva, -ahonnan a Black Friday is elindult-, némileg más képet látunk: az online térben az értékesített mennyiség 6 százalékkal, az érték pedig 20 százalékkal volt magasabb.

A novemberi akciós időszakban a vásárlók már többnyire a karácsonyi ajándékokat vásárolják meg, ezért az ekkor legnépszerűbb kategóriákat vizsgáljuk most meg részletesebben. A műszaki elektronikai termékek közül a háztartási kisgépeket, a szórakoztató elektronikai-, telekommunikációs eszközöket, notebookokat és játékkonzolokat keresik a legtöbben.

Termékcsoportok vonatkozásában

A háztartási kisgépek éves forgalmának 25-30 százalékát adja az év végi időszak, és online értékesítések szempontjából pedig a november a legmeghatározóbb. Az idei évben november elején az eladások az igazi Black Friday hétre/hetekre közel a tavalyi szinten zártak: -1százalékkal, az online értékesítés pedig stagnált. Értékben viszont a magasabb áraknak köszönhetően nőni tudott a piac, így a forgalom 14 százalékos növekedéssel zárt.

Másik jelentős kategória ebben az időszakban a szórakoztató elektronika, melynek egyik meghatározó termékköre a játékkonzol. A játékkonzol ebben az időszakban idén erőteljesen csökkent, volumen alapon 49 százalékkal, értékben pedig 37 százalékkal. Ez a visszaesés annak is köszönhető, hogy az elmúlt évben az első lezárás alatt nagyon sokan vettek új konzolt, ennek következtében idén a kereslet csökkent.

Televíziók esetében valamivel jobb a helyzet, ott a BF hetek alatt a volumen 25 százalékkal, az érték pedig 6 százalékkal esett vissza. Ez a negatív teljesítés azzal is magyarázható, hogy ebben az évben volt futball esemény és Olimpia is, ami előrehozott vásárlásokat eredményezett. Amennyiben csak az online csatornában vizsgáljuk a tv-eladások visszaesését, akkor annak mértéke viszont nagyobb (-37% volumen alapon és -20% forgalom szerint).

kiskereskedelem

Az utolsó nagyobb blokk a telefonok és a notebookok értékesítésének változása. Míg az elsőnél ugyancsak kétszámjegyű visszaesést látunk, addig a notebookoknál 1 százalékkal nőtt az értékesítés egy 10 százalékos értékbeni növekedés mellett, sőt online térben jelentős, 15 százalékos növekedést mértünk 24 százalékos értékbeni növekedéssel a Black Friday hetek alatt.

Forrás: GfK

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Slágertermékek 2023

Slágertermékek 2023

2023-ban is tovább erősödött az áruházi forgalom az online vásárlásokkal szemben a legnagyobb hazai műszaki áruházlánc, a MediaMarkt éves adatokat...

Fogyasztói trendek 2024

Fogyasztói trendek 2024

Az Euromonitor International novemberben hozta nyilvánosságra éves jelentését, amely a globális fogyasztói trendek várható alakulásával...

Vásárlóerő 2023

Vásárlóerő 2023

MAGYARORSZÁGON AZ EGY FŐRE JUTÓ ÁTLAGOS VÁSÁRLÓERŐ ERŐTELJES, 24%-OS EMELKEDÉSSEL 10.834 EURÓRA NŐTT, AMI AZ EURÓPAI ÁTLAG 61 SZÁZALÉKÁNAK FELEL...

Egyesült a NielsenIQ és a GfK

Egyesült a NielsenIQ és a GfK

Tavaly júniusban jelentette be a NielsenIQ (NIQ) és a GfK SE (GfK), hogy megállapodás született a két cég egyesüléséről. Idén júliusban pedig a két...

Share This