A Z generáció hajtja az e-kereskedelmet itthon

2022. április 25.

A Z generáció, a 18-25 éves korcsoport a legintenzívebb e-kereskedelmi felhasználó Magyarországon, a teljes lakosságon belül pedig a telekommunikációs és elektronikai szektorokban a legmeghatározóbb az online jelenlét, ezek a szektorok a kereskedelem digitalizációjának nyertesei. Többek között ez derült ki a GWI és a Publicis Groupe Hungary márciusben nyilvánosságra hozott felméréséből.

Beko

A kutatás

A Publicis Groupe Hungary kezdeményezésére története során először végezte el felmérését Magyarországon és közölt hazai eredményeket a világ egyik legnagyobb, fogyasztói szokásokat feltérképező kutatócége, a GWI.  A kutatás 2021. harmadik negyedévében, kétezer 16 és 64 év közötti magyar internetfelhasználó megkérdezésével készült és olyan területeken elemzi a vásárlói szokásokat, mint például az e-kereskedelem, a digitalizált egészségügyi szolgáltatások, a közösségi média, a számítógépes játékok vagy a COVID-19 hatásai. A GWI e-kereskedelmi területen egy, a piacot leginkább meghatározó kérdést tett fel a megkérdezetteknek: milyen gyakran használják az adott platformot a felhasználók és azokon a platformokon hasonlította össze a felhasználói aktivitást korcsoportonként, amelyeket a felhasználók saját bevallásuk szerint rendszeresen használnak.

Az eredmények

A platformok témacsoportjai az elektronika, a bevásárlás, a bútor & barkács, a telekommunikáció, az étel, a könyv, a szépségápolás, a ruha & cipő és az egészség voltak. A válaszok alapján egyértelmű, hogy a Z-generáció, azaz az 1997 után születettek hajtják előre az e-kereskedelmi szektor fejlődését:, a legtöbb területen ők vásárolnak a leggyakrabban online. Rendszeresen digitálisan intézik például a heti bevásárlást (tesco.hu – 20%), rendelnek ételt (netpincer.hu – 27%), szerzik be a szépségápolási termékeket (rossmann.hu – 26%) vagy épp vásárolnak cipőt (deichmann.hu – 14%).  A Z generáció vezető szerepe egyelőre két jelentős területen nem jelentkezik: az egyik ilyen az elektronika, ahol a Y generáció tagjai, a 26-39 évesek valamivel aktívabbak (pl. emag.hu: 25% vs. 21%), a jellemzően nagyobb vásárlóerő és magasabb kosárértékek miatt. A telekommunikáció a másik szektor, ahol az X generáció (40-58 évesek) és a “baby boomerek” (59-64 évesek) behozzák a Z generációt (pl. telekom.hu: 33% vs. 27% vs. 27%).

A legnagyobb telco szereplők esetében, – a Telekomnál, a Vodafone-nál és a Telenornál – korosztályra való tekintet nélkül kiemelkedően magas a vásárlási hajlandóság, vagyis ennek a szektornak sikerült a leginkább digitalizálni szolgáltatásait.”

Szarka Szilvia, a Publicis Groupe Hungary e-kereskedelemre specializálódott performance igazgatója

A konklúzió

A többi kategóriában kevés kiemelkedő, azaz a hagyományosan offline vásárlásokat jól digitalizáló szereplő található, de egyértelműen kiemelkedik az emag.hu (az összes felhasználó 22%-a használja rendszeresen) és a netpincér.hu, a maga 16%-ával a teljes vizsgált populáción belül. Ugyan az egészségügyi termékek hagyományosan nem tartoznak a közkedvelt célpontok közé az online vásárlás során (7% és az alatti értékek a teljes ágazatban), mégis úgy tűnik akadnak szereplők, akik megtalálják és elérik a fiatalabb közönséget. Ilyen a benu.hu, amit a Z generáció 9 százaléka látogat rendszeresen.

“A GWI által készített kutatás igazi értéke, hogy a magyarok fogyasztói szokásai önmagukban is vizsgálhatók, miközben az adatok akár globális kontextusban is értelmezhetőek. A trendelemzés egy fontos lépcső ahhoz, hogy egymáshoz és a legsikeresebb nemzetközi cégekhez viszonyítva tudjuk fejleszteni a hazai szereplőket.”

Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary média ágazatának vezetője

A hazai kutatás 16-64 év közötti internetfelhasználók körében, 2002 ember megkérdezésével készült online kérdőív formájában 2021. harmadik negyedévében. Az adatok a magyar internetező lakosságra nézve reprezentatívak.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Energiahatékonyság a sláger

Energiahatékonyság a sláger

A magyarok ötöde tervezi még idén energiahatékonyabbra cserélni műszaki berendezéseit. A lakosság háromnegyedét ugyanakkor befolyásolja a...

Vásárlóerő 2022

Vásárlóerő 2022

Magyarországon az egy főre jutó átlagos vásárlóerő közel 15 százalékos növekedéssel 8.751 euróra emelkedett, ami az európai átlag közel 54...

Visszafogott növekedés

Visszafogott növekedés

Az idei évben visszafogott növekedés várható a műszaki fogyasztási cikkek piacán a 2021-es rekord év után. 2022 első félévében az előző év azonos...

Borúlátó e-kereskedők

Borúlátó e-kereskedők

Dinamika tekintetében 2016 óta a leggyengébb első féléves teljesítményét produkálta a belföldi online kiskereskedelem, amely – az előző félévhez...

Share This