Promóciókkal a keresletcsökkenés ellen

2022. december 08.

A műszaki elektronika és a tartós fogyasztási cikkek globális piaca (T&D) idén is kihívásokkal teli promóciós szezonnal néz szembe. Ennek ellenére a Black Friday során a szórakoztató elektronikai és informatikai kategóriák továbbra is nagyon népszerűek a fogyasztók körében, különösen a belépőszintű szegmensek a magas árengedményeik miatt. Azonban a 2022-es teljes évre a GfK a globális T&D piacra vonatkozóan lassulást prognosztizál, az éves szintű csökkenés közepes mértékű, egyszámjegyű lesz.

Nehéz körülmények

A Black Friday már a korábbi években is nehéz körülményekkel szembesült a világjárvány, a készlethiány és az emelkedő árak hatásai miatt. Most, 2022-ben a globális T&D piacnak ismét komoly kihívásokkal kell megküzdenie. A kiskereskedőknek és a gyártóknak nem csak a makrogazdasági válsággal, azaz az elszabadult inflációval, a nagyfokú bizonytalansággal és a fogyasztók szűkülő költségvetéseivel kell megküzdeniük, hanem a piac telítődésével és a 2021-től kezdődő magas bázisok miatti csökkenő kereslettel is.

Ezen akadályok miatt a GfK a globális T&D-piac egészére vonatkozóan 2022-re lassulást prognosztizál, a becslések szerint 6-7 százalékos visszaesés lesz az előző évhez képest. A 2022-es általános keresletcsökkenés ellenére a piacot némileg stabilizálják azok a fogyasztók, akik a növekvő infláció ellenére továbbra is vásárolnak – főként prémium termékeket. Például a dokkolóállomással ellátott robotporszívók (mint prémium háztartási kisgépek) 2022 januárjától szeptemberig több mint 100 százalékos növekedést könyvelhettek el az előző évhez képest, míg a kézi akkumulátoros rúdporszívók a gyenge kereslet miatt 4 százalékkal csökkentek.

“Az idei promóciós szezonban, az elmúlt hónapokban valószínűleg jelentősebb árengedményt kapnak azon termékcsoportok, amelyek iránt különösen gyenge volt a kereslet. Ez különösen igaz lesz a tömegpiaci termékekre, mivel a prémium termékek továbbra is stabil keresletnek örvendenek, és ezért kevesebb árkedvezményt igényelnek. A két legfontosabb kategória, amelyektől a Black Friday promóciós héten a legnagyobb forgalomnövekedést várjuk idén egy átlagos héthez képest, ismét a televíziók és a laptopok lesznek.” 

Norbert Herzog, a GfK műszaki elektronikai és tartós fogyasztási cikkek szakértője

A keresletingadozás erősen befolyásolja a promóciós tevékenységeket

Az elmúlt évek folyamatos átlagár-emelkedése után a T&D termékek esetében az áremelkedés dollárban kifejezve idén ellaposodott. Bár az IMF (Nemzetközi Valutaalap) 2022-re plusz 8,8 százalékos globális inflációval számol, a hasonló termékek árai stabilak, sőt, egyes esetekben negatívak. Ennek fő oka a mennyiségi kereslet csökkenése 2022 első három negyedévében.

Ez a hatás különösen a tévékészülékeknél jelentkezik, amelyek hagyományosan a legnépszerűbb szórakoztató elektronikai (CE) termékek közé tartoznak a Black Friday idején. A 2022 januárja és szeptembere között az előző évhez képest 5 százalékkal csökkenő volumenű eladások miatt a tévék a világjárvány után veszítenek jelentőségükből, és a kiskereskedőknek ki kell üríteniük magas raktárkészleteiket. Emiatt, valamint a labdarúgó-világbajnokság miatt fokozott árpromóciós tevékenységek várhatóak. A GfK a 2022-es teljes évre vonatkozóan a szórakoztatóelektronika globális piacának 7 százalékos értékbeli csökkenését várja az előző évhez képest.

A háztartási nagygépek (MDA) esetében a GfK a szórakoztató elektronikához és az IT-hoz képest a Black Friday promóciós tevékenységeinek kisebb mértékű növekedésére számít, mivel az MDA piac viszonylag stabilabb, mint a teljes T&D piac. Az MDA ágazatban 2022 januárja és szeptembere között az előző évhez képest 4 százalékos volumencsökkenés volt tapasztalható. Mindazonáltal az MDA kategóriák az elmúlt években a főszezonban növekvő eladásokat produkáltak. Ennek megfelelően a GfK arra számít, hogy az MDA globális szinten idén is tovább erősödik a Black Friday alatt.

A magyarországi Black Friday adatok

A 2022-es Black Friday idén is -a tavalyihoz hasonlóan- két „péntekre” (hétre) fókuszált. A két hét értékesítési adatait az összehasonlíthatóság miatt a GfK összevontan kezeli.

Magyarországon is, -hasonlóan a globális trendekhez- a műszaki-elektronikai piac lassulásának lehetünk tanúi. Már az első félévben azt tapasztaltuk, hogy egy erős, 18 százalékos bevétel-növekedés mellett 4 százalékkal kevesebb termék fogyott, mint 2021-ben. Ez a tendencia a harmadik negyedévben is kitartott, sőt egyes területeken még erőteljesebbé is vált a visszaesés. A fokozódó pénzügyi bizonytalanság és a magas árfolyam mellett a fogyasztók óvatosabbak, nagyobb körültekintéssel választják ki a termékeket, valamint bizonyos esetekben kivárnak és későbbre halasztják vásárlásaikat. Ebben a helyzetben kíváncsian vártuk, hogy az idei Black Friday alatt az emberek mennyit költenek el műszaki elektronikai termékekre, illetve, hogy mik lesznek a top termékek?

Általánosságban elmondható, hogy az idei Black Friday alatt kevesebb műszaki terméket vásároltak, mint egy évvel ezelőtt, de az árak növekedése miatt a bevétel meghaladta a 2021-es szintet. Legjobban a telekommunikációs szektor tudott nőni, ahol Black Friday hetek 16 százalékkal magasabb bevételt realizáltak, mindezt egy 12 százalékos volumenbeni visszaesés mellett. A háztartási kisgépek, illetve a hűtők és a mosógépek is hasonló mutatókkal rendelkeznek: volumenben elmaradtak, de értékben meghaladták a 2021-es szintet. Egy olyan terület volt, ahol mind értékben, mind darabszámban is történt növekedés, ez pedig a szórakoztató elektronika volt, ahol a TV-knek és játékkonzoloknak köszönhetően összességében a szektor 5 százalékot bővül darabszámban és 14 százalékkal értékben.

Az IT szektorban a notebookok voltak az egyetlen olyan termékcsoport, amely csekély (2 százalékos) növekedés mellett bevételben 11 százalékot visszaesett a tavalyi Black Friday-hoz képest.

A GfK Kiskereskedelmi panelje által mért termékcsoportok közül a Black Friday hetek alatt legtöbbet eladott termékek Top 10-es listája, az előző évhez képesti változással darabszám alapon:

Az árak tekintetében elmondható, hogy promóciós időszak alatt a prémium termékekből nagyobb kedvezményt tudnak adni, így a kereslet is errefelé tolódik. Ezen túlmenően sokan már a karácsonyi ajándékot veszik meg, amelyre kicsit többet áldoznak, így az árszintek összességében magasabbak, mint egy átlagos héten.

A webes értékesítés szerepe ezekben a hetekben valamennyivel megugrik, nagyjából 40-45 százalék körül mozog szektoronként, kivételt képez az IT szektor, ahol ezen hetek alatt eladott notebookok 70 százaléka online került értékesítésre.

forrás:GfK

A módszerről: A GfK kiskereskedelmi paneljein keresztül rendszeresen gyűjt POS-adatokat a világ több mint 70 országában a szórakoztató elektronika, a fotózás, a távközlés, az információtechnológia, az irodai berendezések, valamint a háztartási kis- és nagygépek ágazatában. Minden adat a GfK kiskereskedelmi piaca szerint, a globális adatok Észak-Amerika nélkül, US dollárban szerepelnek. A termékcsoportokkal és árengedményekkel kapcsolatos összes információ a Black Friday promóciók szempontjából releváns 10 országon alapul (Németország, Olaszország, Franciaország, Spanyolország, Egyesült Királyság, Magyarország, Csehország, Törökország, Oroszország, Brazília).

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Slágertermékek 2023

Slágertermékek 2023

2023-ban is tovább erősödött az áruházi forgalom az online vásárlásokkal szemben a legnagyobb hazai műszaki áruházlánc, a MediaMarkt éves adatokat...

Fogyasztói trendek 2024

Fogyasztói trendek 2024

Az Euromonitor International novemberben hozta nyilvánosságra éves jelentését, amely a globális fogyasztói trendek várható alakulásával...

Vásárlóerő 2023

Vásárlóerő 2023

MAGYARORSZÁGON AZ EGY FŐRE JUTÓ ÁTLAGOS VÁSÁRLÓERŐ ERŐTELJES, 24%-OS EMELKEDÉSSEL 10.834 EURÓRA NŐTT, AMI AZ EURÓPAI ÁTLAG 61 SZÁZALÉKÁNAK FELEL...

Egyesült a NielsenIQ és a GfK

Egyesült a NielsenIQ és a GfK

Tavaly júniusban jelentette be a NielsenIQ (NIQ) és a GfK SE (GfK), hogy megállapodás született a két cég egyesüléséről. Idén júliusban pedig a két...

Share This