Láthatatlan Terhelés Mutató

2024. március 11.

A Samsung friss kutatása kimutatta, hogy az európaiak csaknem ugyanannyi időt töltenek a háztartási feladatok megoldásán való gondolkodással, mint azok tényleges elvégzésével (86%). Ez az idő – a fizikai nyugtalanságtól kezdve a feladatot megelőző mentális előkészületekig – „láthatatlan terhelésként” jelentkezik, és hatással van arra, hogy az emberek hogyan töltik otthoni értékes idejüket.

Stresszes házi munka

A több mint 6000 európai válaszadó részvételével készült tanulmányból kiderül, hogy az átlagember legalább hét feladatért felel otthonában, ami gyakran több mint 30 órát tesz ki hetente, tehát csaknem egy teljes munkaidős állásnak felel meg. Mindez negatív hatással bír az európai háztartásokra: a válaszadók több mint fele (51%) vallotta, hogy a házimunkára és az ezzel kapcsolatos gondokra fordított idő legalább felében stresszesnek érzi magát, valamint minden ötödik emberből kettő (41%) rendszeresen küzd azzal, hogy a mindennapi feladatokra koncentráljon. Az egyre növekvő megélhetési költségek miatt a válaszadók több mint fele (54%) megerősítette, hogy az energiaköltségek kihatnak a háztartási feladatokra, stresszesebbé, nehezebben kezelhetővé teszik azokat.

Láthatatlan Terhelés Mutató

 A kutatás meghatározza a 15 legfontosabb, rendszeresen elvégzett házimunkát, köztük a takarítást, az élelmiszervásárlást és a közüzemi számlák kezelését. Minden feladatot intenzitás szerinti sorrendbe állítottak azon érzelmi és fizikai igénybevétel alapján, amely a feladatok elvégzésével nehezedik az európai lakosokra. A kutatásból kiderült, hogy annak ellenére, hogy a fejlett okosotthon-technológia és az olyan platformok, mint a SmartThings, egyre nagyobb számban állnak rendelkezésre az összekapcsolt életvitel irányítására, az európaiak mégis majdnem ugyanannyi időt – sőt, egyes esetekben többet – töltenek a szokásos háztartási feladatok elvégzésére való mentális felkészüléssel, mint amennyit azok elvégzésével.  

– A megkérdezettek szinte ugyanannyi időt töltenek a főzésen való gondolkodással, mint magával az étel elkészítésével (92%).

– Az európai lakosok megközelítőleg (91%) ugyanannyi időt töltenek az otthonuk biztonságán való gondolkodással, mint amennyit a veszélyek megelőzésére tett, tényleges intézkedésekkel.

– A megkérdezettek sokat töprengenek a szemét kidobásán vagy újrahasznosításán, ez a tényleges cselekvést felölelő idő 88%-ával egyezik meg.

Az európai háztartások egyensúlyának helyreállítása érdekében a Samsung létrehozta a Láthatatlan Terhelés Mutatót (Invisible Load Index), amelyet Mo Gawdat bestseller-íróval és boldogságszakértővel együttműködésben fejlesztett ki. A képlet (láthatatlan terhelés = intenzitás x idő x gyakoriság) segítségével bárki kiszámíthatja saját Láthatatlan Terhelését azáltal, hogy megvizsgálja az általa elvégzendő háztartási feladatok fizikai terhelését, valamint a velük járó mentális nyomást.

A kutatásban értékelt 15 legfontosabb háztartási feladat Európában, a vonatkozó intenzitási pontszámuk alapján rangsorolva:

Takarítás – 2,8 | A lakás rendbetétele – 2,7 | Vasalás – 2,5 | Mosás – 2,4 | Főzés -1,5

Mosogatás/mosogatógép bepakolása – 3,0 | Vendéglátás/szórakoztatás – 1,2 

Háztartási feladatok irányítása és számlák kifizetése – 2,2 | Kertészkedés – 1,4

Időbeosztás és tevékenységek koordinálása – 2,0 | Testedzés – 1

Szemét kidobása/újrahasznosítás – 2,1 | Otthoni biztonság – 1,8

Élelmiszer bevásárlása – 1,7  | Állatgondozás – 1.1

Kutatási háttér

A FleishmanHillard TRUE Global Intelligence által a Focaldatával együttműködésben 2023 októberében végzett kutatás 6 066 európai, az Egyesült Királyságban, Franciaországban Németországban, Spanyolországban, Olaszországban és Lengyelországban élő fogyasztó részvételével készült.

További rovatainkból:

20 év Gorenje

20 év Gorenje

Az elmúlt két évtizedben jelentősen átalakult a műszaki kereskedelem, ugrásszerűen fejlődött a technológia, globális és lokális szinten is változtak...

100 év tapasztalattal

100 év tapasztalattal

A Pepita.hu viszonylag új szereplő az online piacon, különösen műszaki termékek vonatkozásában. A jelenleg idehaza öt százalék feletti online...

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Xiaomi, vagy nem?

Xiaomi, vagy nem?

Noha egyre kevésbé jellemző, de egyáltalán nem ritka, hogy egy vállalat úgynevezett „multibrand” stratégiával van jelen a piacon, azaz a cég több...

Produktivitás nyomában

Produktivitás nyomában

A vállalati szférában a hatékonyság kulcsfontosságú tényező, az üzleti döntések alapját jelentő megfontolás azonban a munkavégzés kapcsán nem mindig...

Dupla, vagy szimpla

Dupla, vagy szimpla

Legyen szó bármilyen készülékről a vezérlés nem elhanyagolható szempont. Az egyszerű használhatóság szinte minden termékkörben a vásárlást...

Ki fizet a végén?

Ki fizet a végén?

A logisztika minden gyártó működésében számot tevő kiadásnak számít, így aztán a szállítmányozásban bekövetkező árváltozások komoly hatással vannak...

Share This