Piacra lépő piactér

2024. május 16.

A piactér már most is fontos eleme az e-kereskedelemnek. Az elmúlt évek folyamatai, és az azokra támaszkodó előrejelzések pedig azt valószínűsítik, hogy a marketplace formátum lesz az online kereskedelem meghatározó területe. A hazai piactér kínálat is bővült egy új szereplővel. A Fizz.hu akár már rövidtávon is komoly tényezővé válhat az e-kereskedelmi piacon itthon. A koncepció, a szakember gárda és nem utolsó sorban az OTP-csoporthoz tartozás is ezt vetíti előre, ezért érdemes lehet rá odafigyelni. A Fizz.hu ügyvezető igazgatójával, Szőcs Andrással és a cég kereskedelmi vezetőjével, Décsei Gergellyel beszélgettünk a platform hátteréről, egyedi megoldásairól és előnyeiről.

A Fizz.hu tisztán piactér, azaz nincs saját webáruháza. Miért ezt a modellt választották? Mitől jobb ez a konstrukció, mint a hibrid megoldás?

SZ.A.: A konstrukció kialakítása során, az OTP-csoport tagjaként, a saját koncepciónk mellett figyelembe kellett venni egyéb szempontokat is. Ez a formátum mind a mi elképezéseinkkel, mind a csoport bővülésének aspektusaival harmonizál. Ugyanakkor egy relatív egyedülálló modellről van szó, nem csak hazai, de regionális szinten is. Valamint ebben a struktúrában a kereskedő partnereknek nem kell versenyezni a piactér saját webáruházával. Az eddig csatlakozott partnereknek pedig tetszett ez a konstrukció.

A platform már működik. A jelenlegi a végleges formája, vagy folynak még fejlesztések?

SZ.A.:  Úgy vélem, az e-kereskedelemben nincs olyan, hogy végleges forma. A szegmens folyamatosan alakul, ami alkalmazkodást igényel. A változásokra reagálni kell, az elvárásoknak meg kell tudni felelni. Persze, ettől függetlenül van egy ütemtervünk, hogy mikor mit akarunk a modellben létrehozni, elindítani. Nekünk tulajdonképpen három ügyfelünk van: a kereskedő partnerek, a vásárlók és az OTP. Mindhárom vonatkozásában magas a mérce.

Éppen ezért a rendszerünk nem előre gyártott, „dobozban kapható” elemekből épül fel, bár használunk ilyeneket is bizonyos területeken, zömében a legjobb szakemberekből álló saját fejlesztői csapat hozza létre a különböző modulokat. Így nem csak gyorsan tudunk reagálni, de az online szférában mantrázott perszonalizációt valódi tartalommal tudjuk feltölteni a fogyasztók és a kereskedők tekintetében egyaránt. Egy start up számára akár az is beleférhet, hogy úgy indít el valamit, hogy az nincs teljesen kiforrva, mi ezt nem engedhetjük meg magunknak. Az OTP brand kötelez. Így a Fizz.hu minden funkcióját több tízezer kolléga tesztelte élesben mielőtt eltávolítottuk az oldalról az IP szűrőt és elérhetővé tettük külső felhasználóknak is.

A magyar piacra fókuszálnak kizárólag, vagy regionális szinten is vannak terveik, amelyek a magyar e-kereskedők számára külföldi piacokhoz nyithat utat?

D.G.: Jelenleg a magyar piacra koncentrálunk és a stabil pozíció megteremtése áll a fókuszban a hamarosan induló ismertség növelő kampányok segítségével. Ugyanakkor az OTP csoport tagjaként regionális vonatkozásban is mérlegeljük a lehetőségeket közép és hosszútávon. Ezért ez az opció sincs elvetve, de kimondva sincs, mint cél.

Webáruházak között transzparensebb a verseny, akár árak, akár szolgáltatások tekintetében. A piacterek miben versenyeznek? Mitől lesz vonzó egy adott marketplace a vásárló számára?

D.G.: A legfontosabb szempont a kínálat mélysége és szélessége, vagyis, hogy a vásárló mindent megtaláljon egy helyen. Ezzel összefüggésben pedig az is lényeges, hogy minden termék ugyanabban a rendszerben legyen jelen a piactéren, függetlenül attól, hogy tömegcikkről, vagy réteg igényt kielégítő áruról van szó. Így biztosítva, hogy a fogyasztó ugyanazt a vásárlási élményt kapja minden esetben. A reszponzivitás megteremtésében pedig kulcsszerepet játszik, a már említett saját fejlesztés.

A hagyományos kereskedelemben sokan a kereskedőt okolják, ha egy termékkel nincsenek megelégedve. A jelenség az e-kereskedelemben is létezik, különösen piacterek esetében, amikor a vevők jelentős része nem is igazán tesz különbséget webáruház és marketplace között. Van, tervük, megoldásuk ilyen esetekre, vagy ezek elkerülésére?

D.G.: Valóban ez az e-kereskedelemben is tetten érhető és a platform kialakítása során figyelembe is vettük. Egyrészt felállítottunk egy szempontrendszert, ami alapján kialakítottunk egy kötelező értékkészlet szettet. Ezzel a csatlakozó kereskedőknek rendelkezniük kell. Egyszerűbben, a kereskedőnek teljesítenie kell azt, amit mi a vásárlónak ígérünk. Például a terméknek határidőre meg kell érkeznie, vagy, hogy annyiba kell kerülnie, amennyi árként fel volt tűntetve. Utóbbi triviálisnak tűnik, de a magyar piacon nem példanélküli a plusz költségek váratlan felbukkanása. A másik fontos eleme a rendszerünknek az ügyfélszolgálat, amely végig fogja a fogyasztó kezét a vásárlási folyamaton keresztül és kommunikációs csatornaként működik a kereskedő és a vevő között. A Fizz.hu esetében rendelkezésünkre áll az OTP csoport több vállalaton keresztül ívelő, tapasztalt, széleskörű kompetenciával rendelkező ügyfélszolgálata. Ez komoly előnyt jelent, hiszen egy induló projekt általában nem rendelkezik ilyen fejlett megoldással.

Többször is említették, hogy a plaform az OTP csoport tagja, és ez a Fizz.hu oldalon is egyértelműen látszik. Milyen tekintetben, milyen területeken biztosít hátteret a bank?

SZ.A.:  Minden tekintetben, sőt maga az alapötlet is onnan származik.  Az OTP 100 százalékos tulajdonosa a cégnek, stratégiai és operatív szinten is támogatást nyújt, így például a HR, a jog, vagy a könyvelés vonatkozásában is kihasználjuk a szinergiákat. Profitálunk magából a márkanévből is a fogyasztói és a partneri bizalom tekintetében. A csoporton belül egymás termékeinek ajánlása pedig az értékesítés területén jár előnyökkel.

A vásárlók számára nyújt valamilyen plusz előnyt, vagy extra lehetőséget az OTP háttér? Mondjuk részletfizetés, vagy áruhitel a bank ügyfelei számára?

SZ.A.:  Gondolkodunk ilyen konstrukciókban. Kampányok és egyéb együttműködés keretei közt megjelenhetnek speciális vásárlói kedvezmények a jövőben.

Mennyi partnerrel dolgoznak jelenleg, illetve tervezik a kör bővítését?

SZ.A.:  Több száz partnerünk van jelenleg. Szerencsés helyzetben vagyunk, mert újabb és újabb potenciális partnerekkel kerülünk kapcsolatba a már csatlakozott cégek pozitív tapasztalatainak köszönhetően, így nem kell a partnerhálózat bővítése érdekében jelentős erőfeszítéseket tennünk.

„A költségeket tekintve pedig nincs belépési, belistázási, vagy havi díj, csak a sikeres értékesítés után kell fizetniük a kereskedőknek, ami egy igen motiváló konstrukció.”

Décsei Gergely

A partnerek számára miért éri meg csatlakozni? Ebben a vonatkozásban mi lehet a versenyelőny, illetve e tekintetben van-e, vagy lesz-e jelentősége az OTP háttérnek?

D.G.: Az értékesítést illetően magas látogatószámot nyújtunk, ami idén több 10 milliós nagyságrendet jelent, a későbbiekben pedig ennek sokszorosát. Valamint adatokat tudunk adni a partnerek számára, ezzel elősegítve a növekedésüket. A költségeket tekintve pedig nincs belépési, belistázási, vagy havi díj, csak a sikeres értékesítés után kell fizetniük a kereskedőknek, ami egy igen motiváló konstrukció. Továbbá olyan lehetőségeket biztosítunk, amelyek bizonyos szolgáltatásokat elérhetővé tesznek, vagy leegyszerűsítenek. Ilyen például a Simple vagy a már az ajtón kopogtató áruhitel, amelyhez gyakorlatilag elég lesz belistázni a terméket és az opció már igénybe is vehető. A digitálisan affinis partneri réteg számára pedig a releváns technikai háttér kialakításában is segítséget tudunk nyújtani.

SZ.A.:  Kiváló ár-érték arányt kínálunk, ami így is marad, vagy tovább javul, mert a mi megközelítésünkben a cél, hogy az érték gyorsabban növekedjen, mint az ár. Lehetnek a piacon olyan szereplők, akiknek negatív tapasztalataik vannak a marketplace platformok kapcsán, ezért elzárkóznak a modelltől. Számukra is azt javaslom, hogy nyitottan álljanak hozzánk és jöjjenek el beszélgetni, mert megtérülő együttműködés lehet az eredménye.

„Kiváló ár-érték arányt kínálunk, ami így is marad, vagy tovább javul, mert a mi megközelítésünkben a cél, hogy az érték gyorsabban növekedjen, mint az ár.”

Szőcs András

A tradicionális offline kereskedőknek is nyújtanak alternatívát?

D.G.: A hagyományos kereskedők jellemzően nem rendelkeznek olyan folyamatokkal, amelyeket a digitális kereskedelem igényel. Ezért ezeket ki kell alakítani ahhoz, hogy egy piactérre ki léphessenek. Ugyanakkor a bővülésnek ez a terület is egy lehetséges metódusa.

A D2C, azaz közvetlen értékesítést folytató gyártók számára opció a marketplace?

D.G.:  Úgy gondolom, igen. A cégek egy része azért fordul a közvetlen értékesítés irányába, mert közelebb akar kerülni a vásárlóihoz. A piactér a perszonalizáció révén meg tud felelni ennek a célnak. Más vállalatok viszont a stratégia partnerek irányába kívánják terelni a forgalmat, a marketplace pedig erre is tud lehetőség kínálni.

Van bármilyen különbség a partnerek számára a csatlakozás idejét tekintve, vagyis származhat előnyük abból, ha korábban válnak partnerré?

D.G.:  Minél előbb csatlakozik valaki, annál közelebbről tudja nyomon követni a fejlődést, nagyobb befolyással tud lenni a fejlesztésekre, akár a legmélyebb szintekig belemenve és alakítva az egyes modulokat.

Mi a következő lépés az oldal bevezetésének, fejlesztésének során?

SZ.A.:  A már szóba került áruhitel szolgáltatás hamarosan elérhető lesz, de számtalan egyéb hasonló, rugalmas,kedvező és gyors megoldás elindítása is szerepel a terveink között.

További rovatainkból:

Made in…

Made in…

ÖNMAGÁBAN AZ ÉSZAK-AMERIKAI PIAC ALAKULÁSA NEM BEFOLYÁSOLJA JELENTŐSEN AZ EURÓPAI PIACOK MŰKÖDÉSÉT. A MÁSODIK CIKLUSÁRA KÉSZÜLŐ ÚJ AMERIKAI ELNÖK...

IFA 2024 I. rész

IFA 2024 I. rész

Videók - IFA 2024 I. rész A fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...

IFA 2024 II. rész

IFA 2024 II. rész

Videók - IFA 2024 II. részA fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...

Share This