CES 2022: Más, mint korábban

2022. március 10.
CES 2022

A CES, a világ egyik legjelentősebb TCG- (technical consumer goods) kiállítása mindig az újdonságokról szól, a technológia fejlődését mutatja be, a következő évek terméktrendjeit és fejlesztési irányait vetíti előre. Idén azonban a kiállítás ezzel valamelyest adós maradt. Bár a Las Vegas-i expó természetesen számtalan újdonságot kínált 2022-ben is, egyik sem volt olyan jelentőségű, ami a technológiákra fókuszáló média nagy részét képes lett volna uralni, és az idei év szimbólumává tudott volna válni. A CES ezért idén részben arról is szólt, hogy mi lesz a kiállítások jövője, hogyan kell lebonyolítani egy vásárt, és miként érdemes azon kiállítóként megjelenni. Noha a rendezvény január elején került megrendezésre, e miatt az aspektus miatt még most is aktuális lehet beszélni róla, a megszokotthoz képest kisebb médiavisszhang miatt pedig a bemutatott termékfejlesztések is hosszabb ideig maradnak ezúttal az újdonság kategóriában.

A CES jelentősége

A CES az igazán jelentős innovációk mellett alapvetően az amerikai piacra optimalizált termékeket, fejlesztéseket helyezi a középpontba. Ezek zöme viszont Európában nem, vagy más formában kerül csak piacra. Valamint számos, az expón kiállító márka nincs, vagy nem a teljes portfóliójával van jelen az öreg kontinens egyes piacain. A bemutatott technológiák, fejlesztési irányok azonban az Európában is megjelennek, hiszen mégiscsak multinacionális márkák seregszemléjéről beszélünk, amelyek globális fejlesztésekben gondolkodnak, még ha azokat lokalizálják is. A januári Las Vegas-i rendezvény azért is fontos, mert a lebonyolítást tekintve megelőzi a legnagyobb európai szakkiállítást, a szeptemberi IFA-t. A berlini vásár ezért sokszor kénytelen olyan világújdonságokat bemutatni, amelyek már fél éve megjelentek, és így már hónapokkal korábban bejárták a sajtót. Éppen ezért a CES jelentősége a médiavisszhangban rejlik, ami Európában, de nálunk is meglehetősen nagy. Idén pedig ez elmaradt a megszokottól.

Médiavisszhang

A kiállítók számára a média fontos eleme egy kiállításnak. Egy esemény kapcsán bejelentéseket lehet tenni, elismerésekről lehet beszámolni, fel lehet kelteni az érdeklődést termékek iránt, hangsúlyozni lehet a technológiai fölényt és márkát is lehet építeni. Mindehhez persze kell a sajtóérdeklődés is. Alapesetben a CES jól áll ezzel, és a világ minden tájról érkeznek Las Vegasba újságírók, hogy beszámoljanak a rendezvényről. Nem ok nélkül. 

A technológiai vívmányok, a futurisztikus megoldások egy jó címmel kombinálva hozzák a kattintásokat. Bár idén is találkozhattunk beszámolókkal, tudósításokkal, azért ezek száma lényegesen elmaradt a korábban jellemzőtől, különösen az európai sajtó vonatkozásában. Ennek csak részben oka a kínálat, vagyis hogy kevesebb átütő újdonság szerepelt a kiállításon ezúttal. Nagyobb szerepet játszik az, hogy a járvány miatt sokan nem kockáztattak meg egy tengerentúli utazást, és helyszíni tudósítás helyett sajtóanyagokból imitálták a részvételt. A Sell kiküldött tudósítója viszont jelen volt, így a termékek mellett benyomásokról is be tudunk most számolni a rendezvény kapcsán.

Kongó csarnokok, lézengő emberek, kevés újságíró, visszafogott prezentációk

A kiállítás csarnokaiban, de még a városban is érezhető volt a visszafogottság. A korábban elviselhetetlennek tűnő tömegek hiányoztak. A rendezvényen két hatalmas csarnokot teljesen bezártak, és egy újonnan épített kisebbel helyettesítették. Amint az ember belépett a csarnokokba, lehetetlen volt nem észrevenni a sok üres helyet, ahol valakinek valószínűleg ki kellett volna állítania, de az utolsó pillanatban lemondta a részvételét. Nem sokkal a rendezvény előtt a szervezők arról számoltak be, hogy mintegy 200 cég az utolsó pillanatban lemondta részvételét. Bár hasonló számú új jelentkezett, nekik gyakorlatilag nem volt idejük arra, hogy megnyerő prezentációt készítsenek. A CES 2022 látogatottsága 70 százalékkal volt alacsonyabb a legutóbbi, 2020. januári normál rendezvényhez képest. Konkrétan 170 ezer helyett 45 ezer ember érkezett. Valószínűleg nem így alakul a CES 2022, ha nincs a járvány, és nem sokkal a rendezvény előtt nem jelenik meg az omikron-variáns.

Kiállítani vagy nem kiállítani, ez itt a kérdés

Bár az olyan cégek, mint a Samsung vagy a Hisense, a szokásos nagy formátumú standokkal rendelkeztek, gyakorlatilag kompromisszumok nélkül, más cégek a nehezebb utat választották. Az LG például hatalmas kiállítási területét forgácslapokkal és QR-kódokkal ellátott blokkokkal borította be. Így az üres térben az ember csak kódokat tudott beolvasni és virtuálisan nézegetni a termékeket. Egy fizikai vásáron, fizikai termékek nélkül való részvétel koncepciója igencsak érdekes megközelítésnek tűnik. De nem sokkal volt jobb a helyzet néhány más nagy szereplő standjánál sem, akiknek a részvétele kulcsfontosságú az olyan rendezvényeken, mint a CES.

A Panasonic például hivatalosan visszalépett a vásárról az idei évre, de ennek ellenére egy nagyszabású, főként vetítésből álló bemutatót tartott. Vajon aki kilátogat egy rendezvényre, azért teszi, hogy videókat nézzen, vagy online felületeket böngésszen? A kiállítások 2020-as elképzelése, a digitális rendezvénnyé történő átalakulás zsákutcának bizonyult, amire a szervezők tavaly már vagy a rendezvény teljes lemondásával, vagy a fizikai változat megszervezésének kockázatvállalásával reagáltak. A tisztán digitális változatokat viszont már mindenki elvetette a szerzett tapasztalatok után. Ez azonban korántsem jelenti, hogy a kiállítások veszítettek volna jelentőségükből, létjogosultságukból. A CES 2022 látogatószáma értékelhető úgy, hogy hatalmas a visszaesés, ugyanakkor ne feledkezzünk meg arról a megközelítésről sem, hogy 45 ezer ember annak ellenére is kilátogatott, hogy ezzel vállalt bizonyos mértékű kockázatot.

CES 2022 – újdonságok

Noha a CES 2022 kínálata elmaradt a korábbi évekétől, még így is számtalan újdonságot és innovációt tartogatott. Összeállításunkban a legérdekesebb termékekből és fejlesztésekből szemezgettünk.

Samsung-színek és porszívók

A háztartási gépek szekció legnagyobb újdonságai közé tartozott az első franciaajtós hűtőszekrény a Bespoke-sorozatból, ahol 12 színű ajtó és két dizájn (üveg és rozsdamentes acél) közül lehet választani. A színek természetesen kombinálhatók is. Jelentős teret kapott a kiállításon és a sajtóközleményekben a multiciklonos szennyeződésleválasztó technológiára épülő Bespoke Jet rúdporszívók új generációja is, amelyekhez speciális dokkolóegység tartozik. Ez a porszívóból a szennyeződéseket egy zacskóba szívja, így a felhasználó egyáltalán nem érintkezik a porral, és nem áll fenn a szennyeződés visszakerülésének veszélye sem, ami a rúdporszívóknál gyakori probléma a portartály kiürítésekor.

TCL – dupla mosógéppel

A háztartási gépek szekció legnagyobb újdonságai közé tartozott az első franciaajtós hűtőszekrény a Bespoke-sorozatból, ahol 12 színű ajtó és két dizájn (üveg és rozsdamentes acél) közül lehet választani. A színek természetesen kombinálhatók is. Jelentős teret kapott a kiállításon és a sajtóközleményekben a multiciklonos szennyeződésleválasztó technológiára épülő Bespoke Jet rúdporszívók új generációja is, amelyekhez speciális dokkolóegység tartozik. Ez a porszívóból a szennyeződéseket egy zacskóba szívja, így a felhasználó egyáltalán nem érintkezik a porral, és nem áll fenn a szennyeződés visszakerülésének veszélye sem, ami a rúdporszívóknál gyakori probléma a portartály kiürítésekor.

Canon – a virtuális valóságra összpontosítva

Az előző évekhez képest nagyon eltérő volt a japán Canon bemutatója. A cég ugyanis ezúttal főként a virtuális valóságra koncentrált. Például a virtuális valóság szemüveggel történő videóhívások lebonyolítására szolgáló, fejlesztés alatt álló Kokomo szoftverrel, illetve kettős objektívjével, az EOS RF5.2mm f/2.8 L Dual Fisheye-jal, amely az EOS R5 tükör nélküli fényképezőgéppel együttműködve sztereoszkopikus 3D videók rögzítésére szolgál.

LG – virtuálisan

Az LG esetében fizikailag egyetlen termék sem volt jelen. A koncepció ugyan eredeti volt, de átütő sikerről beszélni ennek kapcsán erősen túlzó lenne. Ami a termékeket illeti, a háztartási gépek szegmensében a vállalat bemutatta a CordZero porszívót, amely hasonló elemekkel rendelkezik, mint a Samsung Bespoke Jet. A CordZero sem nélkülözi a porszívó tartályából automatikus porelszívással ellátott bázisegységet. Érdekes volt még az LG InstaView sorozat új beépíthető mikrohullámú sütője, aminek különlegességét az adja, hogy a készülékbe egy ExtendaVent™ elszívót is integrált a gyártó.

Sleep Number – a lustaság fél egészség

Tekintve, hogy manapság már milyen eszközök kerülnek az „okos” kategóriába, valószínűleg nem meglepő, hogy az ágyak, illetve matracok is felkerülnek erre a listára. A Sleep Number a CES-re hozta el az új, 360 Smart Bed nevű ágyát, amely figyeli az alvásunkat. Képes a szívritmust is érzékelni, illetve az alvásiapnoé-szindrómát is felismeri. A 6000 dollár feletti ár miatt azonban az ágy valószínűleg nem lesz egyelőre tömegtermék.

Wagz – intelligens nyakörv kutyáknak
CES 2022

Ez a mobillal összeköttetésben lévő nyakörv segíthet a kutya irányításában, hogy például ne menjen be bizonyos helyiségekbe a lakásban, vagy kerüljön el egyes zónákat a kertben. A nyakörv hang-, ultrahang- vagy rezgésparancsot ad, attól függően, hogy az adott házi kedvencnél mi válik be a legjobban. De a készülék még az állat alvását is képes figyelni.

Nextbase – szuperintelligens műszerfali kamera

Ez a mobillal összeköttetésben lévő nyakörv segíthet a kutya irányításában, hogy például ne menjen be bizonyos helyiségekbe a lakásban, vagy kerüljön el egyes zónákat a kertben. A nyakörv hang-, ultrahang- vagy rezgésparancsot ad, attól függően, hogy az adott házi kedvencnél mi válik be a legjobban. De a készülék még az állat alvását is képes figyelni.

Robotok a CES-en

A robotmodellek már nem csak porszívózásra vagy fűnyírásra alkalmasak. A fejlesztések újabb és újabb feladatokkal bővítik a feladatokat, amelyeket ezek a gépek el tudnak végezni. Például a vendégek kiszolgálása az asztalnál, ételosztás partik során, vagy a postai kézbesítésben való segítségnyújtás az irodában. A háztartásokban pedig már az idősek társaságát szolgálhatják, vagy meséket „olvashatnak” a gyerekeknek. A CES-en ismét hemzsegtek a mindenféle robotok. A legnagyobb slágerek közé tartozott az Ameca nevű humanoid robot, amely képes beszélgetni az emberrel, sőt, arckifejezéssel érzelmeket is kifejezni.

Közös platformon

A CES 2022 egyik legérdekesebb híre a Home Connectivity Alliance létrehozásának bejelentése volt. A szervezet célja, hogy biztosítsa a tagok – például az Electrolux, a Haier vagy a Samsung – alkalmazásainak és termékeinek kölcsönös kompatibilitását. A szövetség vezetői szerint az egész iparág tisztában van azzal, hogy az intelligens otthonok számára egyszerű és biztonságos megoldásra van szükség. A cél pedig, hogy a jövőben a felhasználónak egyetlen szoftverplatformon keresztül kell tudnia vezérelni az intelligens készülékeket és egyéb otthoni technológiákat. Remélhetően fokozatosan más nagy gyártók is csatlakoznak majd az alapító tagokhoz.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

IFA 2022

IFA 2022

Az IFA 2022 három év után idén ismét eredeti formátumában került megrendezésre. A hosszú kihagyás miatt az idei expó nem pusztán a bemutatkozó...

EuroCucina 2022

EuroCucina 2022

Az elmúlt néhány évben több nemzetközi kiállítás is tett arra kísérletet, hogy a járványhoz kapcsolódó korlátozások mellett is megrendezze online...

Konyhakiállítás 2022

Konyhakiállítás 2022

Idén 12. alkalommal került sor a legjelentősebb konyha tematikájú rendezvényre. A Konyhakiállítás 2022 számára a budapesti Papp László Sport Aréna...

KBIS 2022

KBIS 2022

Február elején került sor Orlandóban Észak-Amerika legnagyobb konyhai és fürdőszobai szakkiállítására, a KBIS 2022 expóra. Noha az amerikai...

Share This