Minden év januárjában, Las Vegasban rendezik meg a Consumer Electronic Show-t, vagy közismertebb nevén a CES-t. A legnagyobb tengerentúli fogyasztói elektronikával foglalkozó kiállításra idén január 9-12 között került sor. Az esemény pedig idén is számos érdekességet és újdonságot tartogatott, amelyek meghatározhatják, alakíthatják a műszaki termékek aktuális kínálatát, a közeljövő választékát és előre vetíthetik a következő évek fejlesztési irányait és piaci trendjeit.
IFA vs. CES
A világ két meghatározó szórakoztató elektronikai kiállítása a CES és az IFA. A két rendezvény között a tematikán kívül is sok a hasonlóság, így nem meglepő, hogy bizonyos tekintetben a berlini és a Las Vegas-i kiállítás konkurál egymással. Ennek ellenére azonban a két expó közel sem egyforma és ez az idei CES és a tavalyi IFA viszonylatában is szembeötlő. Az IFA a járvány és a menedzsmentváltás után érezhetően keresi új önmagát. A megújulási és modernizációs törekvések, azonban némi értékvesztéssel párosultak tavaly. Ezzel szemben a CES sokkal inkább magára talált a pandémiát követően és a kényszerű online, illetve hibrid zsákutcából visszafordulva idén már ismét korábbi fényében ragyogott, ami a kiállítok számában és kínálatában is tetten érhető volt. A két kiállítás között lényeges különbség az is, hogy a német kiállítás elsősorban szakmai rendezvény, míg az amerikai változat a fogyasztóknak szól inkább. A megközelítés miatt a CES valóban egy show, ezért a tengerentúl rendezvény tekintetében fontos jellemző az is, hogy a látogatóknak leessen az álla a kiállított terméket látva. Ennek köszönhetően sokkal több az IT, a mobilitás és a telekommunikáció, a kevésbé vonzó háztartási gépek pedig kisebb arányban szerepelnek.
Amerikából jöttem…
A CES egyértelműen az amerikai piacnak szól. Ez pedig hatással van a kiállított termékekre is, amelyek figyelembe veszik az amerikai vásárlók igényeket és a tengerentúli trendeket. Részben ezért, részben pedig, mert Las Vegas nem éppen a szomszédban van a CES kevés európai látogatót vonz. Azonban a kiállítók gerincét globális márkák adják, ezért számos újítás begyűrűzik az öreg kontinensre is. Tehát azért nem teljesen irreleváns az európai piacok számára sem, hogy mivel rukkolnak elő a gyártók, Másrészt bár a fejlesztések rendkívül gyorsak, évente kétszer nehéz forradalmi újdonságokat bemutatni, ezért aztán a CES kínálatának bizonyos elemei jó eséllyel a szeptemberi, berlini kiállításon is megjelennek majd.
Amerikából jöttem…
A CES újdonsága több csoportba sorolhatók. Egyes termék adott márka kínálatában újdonságok, mások egy-egy új tulajdonsággal, vagy továbbfejlesztett jellemzővel bírnak. Számos olyan innováció is bemutatkozott a kiállításon, amelyek új megközelítést alkalmaznak, illetve több koncepció és vízió is megjelent, amelyek számára a rendezvény egyfajta szondaként funkcionált. Az összes újdonságot felsorolni is nehéz, ezért az érdekesebb, különlegesebb és idővel esetleg a magyar piac számára is releváns fejlesztésekből válogattunk és ezek közül mutatunk be néhányat a következőkben: