A történelmi Brandenburgi kapura néző, berlini Hotel Adlon-Kempenski adott otthont a 10. TCG csúcstalálkozónak, amelyen 25 országból gyűltek össze a fogyasztói elektronikai szakma felsővezetői, kiskereskedők és iparági vezetők. A rendezvény a gyors technológiai fejlődés és a fogyasztói trendek alakulásának hátterében olyan kulcsfontosságú témákat vizsgált meg, mint a mesterséges intelligencia, a fenntarthatóság és az omnichannel stratégiák jövője.
Mesterséges intelligencia
A prezentációk, eszmecserék és helyszíni szavazásokból származó meglátások a mesterséges intelligencia jelentőségét és az iparágakra gyakorolt, hamarosan bekövetkező széles körű hatását hangsúlyozták.
Karl Trautmann, az Electric Partners igazgatótanácsának tagja a mesterséges intelligenciában rejlő átalakító potenciált emelte ki és egy új ipari forradalomhoz hasonlította annak megjelenését és alkalmazásának elterjedését. A résztvevők egyetértettek abban, hogy az AI túllép a fokozatos fejlesztéseken, és az üzleti folyamatok és modellek alapvető átalakítását hirdeti.
Kai Herzberger (Meta) konkrét példákat mutatott be az AI-alkalmazásokra, szemléltetve, hogy a vállalatok hogyan használják ki a technológiát az ügyfélszolgálat, a marketing és a jogi területek működésének racionalizálására. Julia Paulsen, az Elkjopp Nordic munkatársa is csatlakozott ezekhez a véleményekhez, és arra utalt, hogy az AI mélyebb betekintést adhat az ügyfelek viselkedésébe, és személyre szabott ajánlások révén növelheti az értékesítést.
A munkahelyek széles körű megszűnésével kapcsolatos aggodalmakkal szemben Olivia Reed, a New York-i székhelyű Journey munkatársa megnyugtató perspektívát kínált. Reed hangsúlyozta, hogy a mesterséges intelligencia inkább az emberi képességek kiegészítésére, mintsem kiszorítására képes, kiemelve a technológia és az emberi leleményesség közötti szimbiózisra utaló kapcsolatot. Ugyanakkor figyelmeztetett arra, hogy az AI-kezdeményezések sikere az adatok minőségétől és integritásától függ, és hangsúlyozta a szilárd adatkezelési keretrendszerek fontosságát. A csúcstalálkozón az adatgyűjtéssel, -feldolgozással és -biztonsággal kapcsolatos bonyolult kihívásokról is szó esett. A TCG konferencián résztvevő vezetők hangsúlyozták, hogy a fogyasztók magánéletének védelme és az adatvédelmi incidensek kockázatainak csökkentése érdekében szigorú szabványok betartására van szükség. Joanna Bryson professzor kiemelte az egyéni vállalati felelősségvállalás szükségességét, és arra ösztönözte a vezetőket, hogy aktívan vegyenek részt a mesterséges intelligencia bevezetésére vonatkozó etikai normák meghatározásában és betartásában.
Részvevők véleménye
Az eseményen a résztvevők között tartott élő közvélemény kutatás adatai a mesterséges intelligenciába történő beruházások növekedése felé történő elmozdulást mutatták, ami az iparági elfogadás közelgő fordulópontját jelzi. A válaszadók több mint 40%-a jelezte, hogy idén és 2025-ben is jelentős beruházásokat tervez a mesterséges intelligenciába, így érezhetően az üzleti termelékenység és az ügyfelek fokozott elkötelezettségének növekedése várható.
Fenntarthatóság
A mesterséges intelligenciáról szóló vitákkal párhuzamosan a fenntarthatóság is központi témaként jelent meg, ami a környezeti szempontok figyelembevételének növekvő szerepét tükrözi az üzleti közösségen belül. Az eseményen olyan innovatív megoldásokat vitattak meg, mint például egy mini mosogatógép, amely a környezetre gyakorolt hatás minimalizálására tervezett, környezettudatos termékek felé történő paradigmaváltást jelképezte. Hans Carpels, az Euronics International elnöke a fenntarthatóságot alapvető értékként jellemezte, és az egész iparágra kiterjedő szabványok bevezetését szorgalmazta az érdemi változás érdekében. A szabályozási szempontokat Isabelle Perignon, az Európai Bizottság fogyasztóvédelmi politikáért felelős igazgatója fejtette ki, aki hangsúlyozta, hogy az iparági érdekeltek és a szabályozó hatóságok közötti együttműködésre van szükség a fenntartható gyakorlatok előmozdítása és a gazdasági életképesség biztosítása érdekében. Felhívta a figyelmet továbbá a szabályozásoknak történő megfelelés és az innováció előmozdítása közötti kényes egyensúly megteremtésének fontosságáára, kiemelve az ipar és a kormányzat közös felelősségét a fenntartható jövő kialakításában.
Az AI-képes eszközök, az intelligens otthonok és az összekapcsolt életvitel szintén jelentős lehetőségeket kínáló területekként jelentek meg. A küldöttek megvitatták az innovációban és a tervezésben rejlő lehetőségeket a nagyobb kényelem és fenntarthatóság érdekében. A technológia és a fenntarthatóság konvergenciája pedig nyilvánvaló volt az energiahatékony készülékekről és a környezetbarát gyártási folyamatokról folytatott beszélgetésekben.
Részvevők véleménye
Egy másik élő közvélemény-kutatás azt mutatta, hogy a küldöttek 2024-re vonatkozó várakozásai a jelenlegi számos kihívás ellenére meglehetősen pozitívak. Körülbelül 70%-uk 5% feletti értéknövekedést jósolt a vállalkozásuk számára.
Kiskereskedelem
A csúcstalálkozón a mesterséges intelligencia és a fenntarthatóság mellett a változó kiskereskedelmi környezet, a technológia és a fogyasztói élmények konvergenciáját is megvitatták. A küldöttek optimizmusuknak adtak hangot a fizikai üzletek jövőjével kapcsolatban, kiemelve a feltörekvő technológiákban rejlő lehetőségeket a vásárlói elkötelezettség fokozására és a kiskereskedelmi élmény növelésére.
A megbeszélések kiterjedtek továbbá az omnichannel stratégiák következő generációjára is, elsősorban az online és offline élmények zökkenőmentes integrálására, hogy azok megfeleljenek a változó fogyasztói elvárásoknak. A vezetők hangsúlyozták az összefüggő, több érintkezési ponton keresztül vezető és személyre szabott vásárlási folyamat létrehozásának fontosságát is, valamint a mesterséges intelligencia és az adatelemzés jelentőségét a személyre szabott élmények nyújtásában.
Karsten Wildberger, a Ceconomy & MediaMarktSaturn Retail Group vezérigazgatója kiemelte az vásárlási folyamat folyamatos fejlesztésének fontosságát. Véleményes szerint a kiskereskedők további szolgáltatások nyújtásával, rugalmas finanszírozási lehetőségekkel és a fogyasztók szállítással kapcsolatos tapasztalatainak javításával igyekeznek relevánsak maradni az egyre inkább digitális világban.
Bill Darcy, a National Kitchen & Bath Association (NKBA) nemzetközi elnöke és vezérigazgatója az Egyesült Államokból megosztotta az észak-amerikai háztartási gépek piacával és az amerikai fogyasztókkal kapcsolatos nézeteit. Kiemelte a tervezési innováció fontosságát a fenntarthatóság előmozdításában. Az amerikai konyha- és fürdőszobapiacon ugyanis a tervezők kulcsszerepet játszanak abban, hogy a fogyasztók a környezettudatos termékek felé tereljék preferenciáikat.
TCG AWARD
Az idei TCG csúcstalálkozón is átadták TCG Award elismeréseket, amiben az alábbi cégek részesültek:
SharkNinja – TCG kategória díj |Microsoft – TCG technológiai innovációs díj |Electrolux – TCG fenntarthatósági díj | Microsoft – az év TCG márkája | Enrique Martinez – TCG vezetői díj | Fnac Darty – az év TCG kiskereskedője díj
Fotó: TCG Retail Summit