Klíma piac potenciál

2024. május 31.
hőszivattyús szárítógép

A magyarok 67 százalékának nincs otthon klímája, legnagyobb arányban ventilátorral hűtenek a nyári melegben. Akik mégis vásárolnak, azok egyértelműen az ár és az energiafogyasztás alapján hozzák meg a döntésüket, az készülék beszerzésekor pedig a nőknek és a 60 évnél idősebbeknek különösen sokat számít a szerelők véleménye. A magyarok klímavásárlási- és használati szokásait mérte fel a Hisense. A reprezentatív kutatásból kiderül, hogy mivel hűtik magukat a magyarok a legnagyobb nyári hőségben, hogy milyen tényezők a legfontosabbak új készülék beszerzésekor és hogy mit gondolnak a klímák fűtési funkciójáról.

A hagyományos módszerekre esküsznek a magyarok

A hazai klímapenetráció igen alacsony: a magyarok 67 százalékának nincs klímája otthon, amelynek oka leginkább a készülékek ára. A kutatás rávilágít, hogy a legtöbb otthon alkalmas lenne a klímák beszerelésére. A válaszadók mindössze 11 százaléka jelezte, hogy nem lehet megfelelően beszerelni a klímát az otthonába. A nyári forróságban a magyarok 58 százaléka ventilátorral próbál hűteni, minden negyedik magyar pedig a szellőztetésre esküszik. Többen viszont a hagyományosabb módszerekre voksolnak: felmosással, nedves ruha párologtatásával igyekeznek lehűteni otthonukat.

Ismerik és használják a fűtési funkciót

A klímával rendelkező magyarok nagyobb része használja fűtésre is a készüléket, a válaszadók 62 százaléka – mindez egyértelműen megfigyelhető a nők és a középkorúak körében. Meglepő viszont, hogy a fűtési funkciót a községben élők különösen nagy arányban használják (77 százalék). Ennek ellenére, csak tízből három magyar tudja elképzelni, hogy a klíma legyen az elsődleges fűtési eszköze – a fiatalabbak nagyobb arányban gondolják ezt (37 százalék), az idősebbek viszont inkább kiegészítésnek látják.

Az energiafogyasztás is fontos szempont a döntésben

A kutatás rámutat, hogy akinek már van klímája vagy tervezi a vásárlást, annak a legfontosabb tényező az ár: a válaszadók 70 százaléka ez alapján dönt. Közel ugyanilyen fontos szempont a készülék energiafogyasztása, harmadik helyen a garanciafeltételek állnak, majd a márka. A felmérésből kiderül, hogy a magyarok nagy része, mintegy 41 százaléka, nem szeretne több pénzt kiadni egy energiatakarékos készülékért, ha az csak hosszabb távon hoz megtérülést. Minden ötödik ember csak legfeljebb 30 ezer forinttal lenne hajlandó többet fizetni, és mindössze minden tizedik válaszadó fizetne 60 ezer forinttal többet. A dizájn nem számít a magyaroknak, a nőknek viszont fontos a szerelő véleménye. Minden ötödik nő mondta azt, hogy a szerelő ajánlására választ klímakészüléket. Ez az arány van, ahol erősebb: minden harmadik 60 évnél idősebb dönt a szerelő javaslata alapján.

 Termékajánló:

Promóció

A klíma piacban rejlő potenciálnak kedvez, hogy a hosszú távú meteorológiai előrejelzések szerint az átlagosnál melegebb nyár áll előttünk, ami a lakossági szegmensben az egyik legerősebb motiváció. Mindez pedig újabb löketet adhat a beruházási kedvnek.

A Hisense szakembere szerint

Cseh József, a Hisense klímákért felelős értékesítési menedzsere a kutatási eredmények kapcsán elmondta, hogy márkától és felszereltségtől függően az ár változó. Egy alapkészüléknek számító, 3,5 kW-os klíma kb. 150 ezer forinttól elérhető, amihez jön a telepítés költsége és a szükséges éves karbantartás (kb. húszezer forint). A szakember szerint a karbantartást érdemes befektetésnek tekinteni, hiszen az eltömődött alkatrészek először csak hatásfok- és teljesítménycsökkenést okozhatnak, később viszont csökken a gép várható élettartama. Ráadásul a meglazult elektromos bekötések akár lakástüzet is okozhatnak.

„Még a hőszivattyús tarifa nélkül is kb. 15-25 százalékot csökkenhetnek a fűtési költségeink, „H” tarifával pedig akár 30-40 százalékot is spórolhatunk a klímákkal. Ha a fűtésünket szeretnénk így megoldani, akkor érdemes kifejezetten fűtésre tervezett készüléket választani. Ezek jellemzően 25-30 százalékkal drágábbak, mint a nem elsődlegesen fűtésre készült modellek, ugyanis ezek a típusok jellemzően nagyobb méretűek és nagyobb hőcserélő felülettel rendelkeznek. Modelltől függően -25-30 °C-on is üzemképesek, a külső hőmérséklet csökkenésével pedig nem romlik a teljesítményük.”

Cseh József,

a Hisense klímákért felelős értékesítési menedzsere

A klímák kiválasztásánál a korábban extrának számító WiFi, valamint a légtisztítási funkció mára gyakorlatilag alapfelszereltségnek számítanak. Vannak olyan készülékek, amelyek képesek automatikusan pótolni a friss levegőt a beépített CO2 érzékelő által szabályozva, ilyen például a Hisense Fresh Master is. A high-tech készülékek ezt a piacot is elérték és egyes modellek túlmutatnak a hagyományos légkondicionáláson. Akár mesterséges intelligenciát is alkalmazhatnak, hogy optimalizálják a fogyasztást és a tökéletes légtisztítást. A Hisense is ebben az irányban halad, hiszen idén vezette be a Hisense Energy Pro X modellt, amely a helyiség infrafénnyel történő, 3D-s letapogatása után magától állítja be a légáramot.

A klímabeszerzés kapcsán érdemes most az energiatakarékosságra külön is figyelni, hiszen a június 1-től induló otthonfelújítási program érinti a klímaberuházást is. Sok család nagyon jól járhat vele, mert a fűtés és melegvíz-előállítás korszerűsítése is a támogatott beruházások között van.

A kutatásról

A reprezentatív kutatást a Pulzus készítette a 18 év feletti magyar lakosság körében. Az online felmérésben 1028 fő vett részt, az adatgyűjtési időszak 2024.03.14.-03.23. között volt.

  További rovatainkból:

Három évtized innováció

Három évtized innováció

Meglehetősen sokat változott a piac az elmúlt 30 év során.  A 90-es évek elején szinte újdonság volt a mosogatógép és a beépíthető készülék, ma...

Jól hangzó tervek

Jól hangzó tervek

A JVC tradicionális szórakoztató elektronikai márka, amely a hazai vásárlók között is széles körben ismert. Ahogyan számos egyéb brand a...

IFA 2024 I. rész

IFA 2024 I. rész

Videók - IFA 2024 I. rész A fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...

IFA 2024 II. rész

IFA 2024 II. rész

Videók - IFA 2024 II. részA fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...

További termékválogatások:

Hűségprogramok online

Hűségprogramok online

Az online áruházakban elérhető előfizetéses hűségprogramok sok vásárló számára még mindig újdonságnak számítanak Magyarországon – derül ki a GKID...

Ha kánikula, akkor klíma

Ha kánikula, akkor klíma

Egyre több háztartás rendelkezik idehaza légkondicionálóval, a hűtés mellett pedig a fűtés opció is egyre inkább fontossá válik a készülék...

GKID eTOPLISTA 2023

GKID eTOPLISTA 2023

A GKID 2015 óta készít nyilvános rangsorokat a magyar piacon működő, és ott a legnagyobb forgalmat generáló online kereskedőkről. Az e-kereskedelmi...

Share This