Nyolc éve debütált az Alza a magyar piacon és mára annak megkerülhetetlen szereplőjévé vált. Nyolc év alatt sokat változott az e-kereskedelem akár a piaci szereplők, akár a fogyasztói igények és elvárások, akár a meghatározó trendek szempontjából. Forrás Ákossal, az Alza magyarországi ügyvezetőjével az e-kereskedelem jellemzőiről, változásairól, sajátosságairól és az Alza piaci szemléletéről beszélgettünk.
Hogyan alakult az e-kereskedelem az elmúlt években, és mennyire van ez párhuzamban az előzetes várakozásokkal?
2023-ban, az előző évhez képest az e-kereskedelem teljes piacán 8,5 százalékos forgalmi bővülést figyelhettünk meg. Ez a szám jóval alacsonyabb ütemű növekedést mutat, mint a Covid előtti és alatti időben. Ha számításba vesszük az infláció mértékét, akkor ez értékben stagnálásnak felel meg. Az e-kereskedelem a teljes kereskedelem 9,8 %-át tette ki Magyarországon. Ha szigorúan a műszaki piacot nézzük, akkor elmondható, hogy a 2024-es év nem mutat számottevő változást 2023-hoz képest, ám vannak bizonyos kategóriák, mint például a kisháztartási gépek, ahol megkezdődött a növekedés már az év korábbi szakaszában, illetve a nagyháztartási gépek piaca is fellendülést mutat az elmúlt időszakban. Az Alza számára, amely öt országban van jelen a régióban, a magyar piac nagy fontossággal bír, komoly hangsúlyt kap és a cég szempontjából dinamikus fejlődésnek voltunk szemtanúi az elmúlt időszakban.
A marketplace-t évek óta kulcsfontosságú tényezőnek kezelik az e-kereskedelem jövőjében. A magyar piacon is több ilyen platform jelent meg az elmúlt időszakban. Ön mit gondol a piacterek szerepéről és jelentőségéről?
Azt, hogy a marketplace-ek kulcsfontosságú szereplői lennének az e-kereskedelmi piacnak leginkább a szakma szereplői gondolják, a vásárlók nem tulajdonítanak akkora jelentőséget ennek, talán nincsenek is mindig tisztában azzal, hogy piactérről vásárolnak. Persze több piacon is vannak sikeres marketplace-k, de a pozitív nemzetközi példák nem garantálják automatikusan azt, hogy Magyarországon is tud ez a koncepció jól működni. Azt látjuk továbbá, hogy a külföldi országokban jellemzően egy-egy piactér dominál, míg jelenleg nálunk négy marketplace versenyzik egymással. Egy másik érdekes kérdés, hogy valóban kell-e ilyen széles választékot nyújtani a vásárlók számára, szükségük van-e rá. Az Alza úgy gondolja, hogy olyan magas minőségű szolgáltatásokkal, mint a gyors kiszállítás, a könnyű elérhetőség, illetve a megfelelően széles választék kialakításával és versenyképes árakkal tudja a vásárlókat vonzani. Az Alza tudatos döntése, hogy e-kommersz szereplő marad és nem kíván piactérré válni, illetve nem is jelenik meg más marketplace-eken. Az Alza stratégiája, hogy nem reagál a versenytársak ilyen lépéseire, hanem a saját útját járja.
Az Alza a cseh piacon is jelen van, mennyire alkalmazhatók Magyarországon azok a megoldások, amik ott működnek, mennyire tér el a hazai e-kereskedelem a szomszédos országokétól?
Egy nemzetközi vállalat esetében a cél az, hogy egy másik országban tesztelt és működő megoldást átvegyen és használjon más piacokon is, ám ez többnyire nem egy egyszerű másolás útján működik, hiszen döntő különbségek vannak az országok között, az adaptáció csak a helyi piac sajátosságainak figyelembevételével lehetséges. A magyar piac több szempontból más, mint a cseh, nálunk alacsonyabb vásárlóerővel, ezáltal nagyobb árérzékenységgel találkozunk, a hagyományos bolti vásárlás aránya magasabb, illetve kisebb igény mutatkozik a fejlettebb, magasabb tudású készülékek iránt. Továbbá a cseh piacon sokkal magasabb az előre fizetési hajlandóság, vagy a kiszállítás gyorsaságának igénye, mint a magyar piacon. Mindazonáltal sok dolgot bevezettünk, amik a cseh piacon jól működtek, ilyen az AlzaPlus+ hűség program, az AlzaBox, illetve az „Éjfélig megrendeled, délelőtt az AlzaBoxban leled“ szolgáltatások.
Hogyan alakul a vásárlói hűség az e-kereskedelemben? Milyen megoldások léteznek ennek erősítésére? Mennyire működőképes ez Magyarországon és az Alzának milyen megoldásai vannak?
A magyar piac egy rendkívül árérzékeny piac, erre különböző európai uniós országokat érintő kutatás és mérés is bizonyítékul szolgál. Ez az árérzékenység általában nem jár hűséggel, mert egy olcsóbb alternatíva esetén a vásárlók hajlamosak egy másik kereskedőnél megvásárolni a termékeket. Továbbá az online térben sokkal nehezebb a vásárlók megtartása, mint offline területen, hiszen az online boltok kínálata és a termékek ára teljesen transzparens a vevők számára. Az Alza ugyanakkor törekszik a vásárlói hűség kialakítására, mert hisz a speciális szolgáltatások hatékonyságában. Ezért hoztuk létre a már említett AlzaPlus+ programot, amely egyfelől akciókat, különleges kedvezményeket, másfelől ingyenes termék-kiszállítást kínál. Ezzel a fizetős szolgáltatással a vásárlók megtartása, illetve többszöri, többféle vásárlásra való ösztönzése a cél.
„Egy olyan piacon, mint a magyar, ahol az offline vásárlás aránya a kereskedelmi forgalom 60%-át teszi ki, képesek vagyunk egy olyan online szolgáltatás nyújtására, amely adott esetben gyorsabban biztosítja a termékhez való hozzájutást, mint a hagyományos bolti vásárlás.”
Tervezik-e a lokális operáció bármilyen bővítését?
2023 elején kezdődött egy tudatos, előre tervezett építkezés Magyarországon, ami az iroda, illetve a csapat bővítésével járt – minden vállalati területen új alkalmazottak csatlakoztak hozzánk. Ez a bővítés addig fog tartani, ameddig a magyar működés ezt megkívánja. Másik tudatos döntés eredményeképpen bizonyos kategóriák esetében bővítettük a magyarországi beszerzést, ami magában hordozza azt a lehetőséget is, hogy magyar partnereink megtudnak termékeikkel jelenni olyan piacokon, ahol az Alza jelen van. Szem elött tartjuk, hogy a vásárlók igényeinek legmegfelelőbb termékeket kínáljuk lokális márkákkal, lokális termékekkel, mint a magyar billentyűzettel szerelt notebookok vagy magyar kijelzőjű háztartási gépek.
Az AlzaBox egy fontos tényező volt az Alza sikereiben, mennyiben változott ez a csomag automaták számának növekedésével?
Amikor az Alza Csehországban az első AlzaBoxokat megnyitotta, akkor a csomag automaták piacán ezzel a lépéssel úttörő volt. Magyarországon 2016-ban debütált az Alza és ekkor már nem élveztük ezt a versenyelőnyt. Az AlzaBoxok stratégiai jelentőséggel bírnak a cég életében, hiszen megfogalmazott célunk az, hogy közel kerüljünk a vásárlókhoz, ezáltal könnyebbé tegyük számukra a megvásárolt termékhez való hozzáférést. Ennek a startégiának része „Éjfélig megrendeled, délelőtt az AlzaBoxban leled” szolgáltatásunk. Az elmúlt időszakban megdupláztuk a boxok számát és további bővítés várható Budapesten, illetve az országos lefedettség nagyobb mértékű elérésének érdekében azzal a céllal, hogy mind időben, mind térben közelebb kerüljünk vásárlóinkhoz. Folyamatosan napirenden van a box-hálózat legmegfelelőbb kialakításának kérdése, hogy a vásárlói igények szerint optimális mennyiségű és elhelyezkedésű átvevő pontokat létesítsünk. Fontos még megjegyezni, hogy a boxok más logisztikai cégek felé is nyitottak, így a különböző független logisztikai vállalkozások is használhatják őket. Ráadásul a boxok a termékvisszaküldést is megkönnyítik. A csomag automatákban rejlő lehetőségek kiaknázása korántsem teljes, külföldön például hűtött boxok, vagy gyógyszerek elhelyezésére alkalmas rekeszek is léteznek már.
A webáruházak versenyében fontos szerep jut a szolgáltatásoknak, milyen eredménnyel járt a már említett „Éjfélig megrendeled, délelőtt az AlzaBoxban leled” szolgáltatásuk?
Véleményünk szerint minden vásárló kényelmi szolgáltatásokat keres, hogy gyorsan és otthonához, munkahelyéhez a lehető legközelebb tudja a megrendelt terméket átvenni. Az Alzánál megvizsgáltuk az úgynevezett rendelési csúcsokat is, melyek azok a napszakok, időszakok amikor a legtöbb rendelés érkezik és azt tapasztaltuk, hogy az esti órákban nagy mennyiségű vásárlás realizálódik. Így, amíg a vevőink éjszaka pihennek, addig az Alza raktáraiban a következő délelőttre elkészülnek a rendelések. Összességében nagyon jó eredményeket értünk el ezzel a szolgáltatással, amely úgy tapasztaljuk, rendkívüli mértékben megnövelte a vásárlói elégedettséget. Egy olyan piacon, mint a magyar, ahol az offline vásárlás aránya a kereskedelmi forgalom 60%-át teszi ki, képesek vagyunk egy olyan online szolgáltatás nyújtására, amely adott esetben gyorsabban biztosítja a termékhez való hozzájutást, mint a hagyományos bolti vásárlás.
Nemrég nyitották meg a negyedik budapesti üzletüket, illetve Győrben található az első vidéki Alza store. Milyen szerepet játszanak az Alza koncepciójában a fizikai boltok, illetve az üzleteknek mi a funkciója?
Az Alza áruházak az egész régióban, így Magyarországon is nagyon fontos stratégiai lábnak minősülnek, már több mint 60 bolttal rendelkezünk 4 országban. Magyarországon az offline jelenlét erősítése tudatos terjeszkedés eredménye, hiszen úgy tekintünk az üzletekre, mint egy bizalmi befektetés a vásárlók felé a hitelesség erősítése érdekében. Továbbá bizonyos funkciók ellátása az Alza shopban tud megvalósulni, ilyen a szaktanácsadás, a telefonok fóliázása, a reklamáció személyes kezelése. Az áruházak saját készletekkel is rendelkeznek, 1000 és 15 000 közötti termékkel, amelyek online foglalhatók és a boltokban azonnal átvehetők. Törekszünk a minőségi munkaerő kiválasztására, az Alzához belépés után minden pozíciónál, így az értékesítéssel foglalkozó kollégáknál is adaptációs tervet készítünk, gondoskodunk a rendszeres tréningről és a motivációs rendszerünk is úgy került kialakításra, hogy a legjobb szolgáltatások nyújtását biztosítsuk a vásárlók részére.
Az Alzának több saját márkája is van. Milyen termékkörökben jelennek meg, mi a funkciójuk és tervezik-e kínálat bővítését?
Az Alza jelenleg 18 saját márkával rendelkezik, ezáltal biztosított a rendkívül széles termékportfolió lefedettsége, a kiegészítőktől kezdve a háztartási gépeken keresztül a szórakoztató elektronikai termékekig minden megtalálható a kínálatban, beleértve akár még bútorokat is. Azt mondhatnánk, hogy az egész lakást be lehet rendezni a saját márkás termékeinkkel. Ezek a brandek megtalálják a helyüket a kínálatunkban, de a forgalmunk gerincét koránt sem ezek a márkák adják. Dedikált csapat dolgozik azon, hogy magas minőségű, de megfizethető árszínvonalú termékek kerüljenek a portfoliónkba és folyamatosan bővítjük a termékek körét.
Milyen felelőssége van a kereskedőknek, hogy edukálja és vezesse a vásárlókat az energiatakarékosabb, zöldebb termékek vásárlásának irányába?
Hangsúlyt fektetünk a vásárlóink tájékoztatására, hogy a weboldalunkon feltüntetett információk mennyisége és minősége is elegendő legyen a tudatos vásárlás segítésére. Vannak további tartalmaink például összehasonlítások, elemzések, amelyek ugyanezt a célt szolgálják. A sajátmárkás termékek kiválasztásánál is fontos szerepet játszik, hogy energiahatékony termékek legyenek túlsúlyban. A környezetvédelem része, hogy házhozszállítás során a szolgáltatásunk részét képezi az alapszerelés mellett a termék kicsomagolása, a csomagoló anyag, esetleges használt készülék elszállítása és megfelelő kezelése.
További rovatainkból:
Története legjobb novemberét zárta az Euronics
Taroltak a tévék, de porszívók, konzolok és szárítógépek is kerültek a kosárba Több mint 16 százalékos forgalomnövekedéssel zárta a Black Novembert...
Made in…
ÖNMAGÁBAN AZ ÉSZAK-AMERIKAI PIAC ALAKULÁSA NEM BEFOLYÁSOLJA JELENTŐSEN AZ EURÓPAI PIACOK MŰKÖDÉSÉT. A MÁSODIK CIKLUSÁRA KÉSZÜLŐ ÚJ AMERIKAI ELNÖK...
IFA 2024 I. rész
Videók - IFA 2024 I. rész A fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...
IFA 2024 II. rész
Videók - IFA 2024 II. részA fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...