Produktivitás nyomában

2024. április 09.

A vállalati szférában a hatékonyság kulcsfontosságú tényező, az üzleti döntések alapját jelentő megfontolás azonban a munkavégzés kapcsán nem mindig érvényesül maximálisan. Legalábbis sokszor ez a benyomása az embernek. Most kutatás is igazolja, hogy ez több mint benyomás és a hatékonyságot csökkentő jelenségek érezhetően jelen vannak a munkavégzés során. A feladatkezelési és kollaborációs megoldásokat szállító META-INF az NRC piackutató közreműködésével készítette el Magyarország első országos reprezentatív produktivitás kutatását, a Nagy Produktivitás Körképet, melyben 1000 fehérgalléros dolgozót kérdeztek meg, mennyire látja hatékonynak saját munkáját és cége működését.

Meeting meeting hátán

Az egyik legelterjedtebb, produktivitást csökkentő céges jelenség a felesleges értekezlet, megbeszélés. A kutatásban megkérdezettek közel kétharmada legalább heti 1-2 alkalommal éli ezt át, de 12 százalékuk heti 3-4 találkozót is inkább e-maillel váltana ki. E téren a frusztráltság mértéke nem független a vállalatmérettől. Az ötven fő alatti cégeknél a válaszadók fele soha nem érzett így, az ennél nagyobbaknál viszont kétharmaduk legalább heti 1-2 meetinget tart időpocsékolásnak. A legritkábban az IT-fejlesztésen és programozásban dolgozók panaszkodnak a felesleges találkozókra, a leggyakrabban pedig a hagyományosan állandó időnyomás alatt dolgozó menedzserek.

Valahol itt kell lennie

A munkavégzést nemcsak az időrabló meetingek akasztják meg, de az is, ha nincs kéznél az éppen a szükséges információ. A megkérdezettek kétharmadának heti szinten 0,5-2 órát, minden huszadik válaszadónak 2-3 órát vesz el a munkaidejéből, hogy olyan el nem mentett vagy rosszul rendszerezett dokumentumok, e-mailek, fontos információt tartalmazó anyagok után kutat, melyekre sürgősen szüksége lenne. Meglepő, hogy a legrosszabb helyzet éppen azoknál az 500 főnél nagyobb cégeknél tapasztalható, ahol feltételezhetnénk, hogy profi dokumentumkezelési rendszerek állnak a dolgozók rendelkezésére.

Ezt nem is tudtam

A belső kommunikációs akadályok is jelentős problémát okoznak a dolgozóknak. A kutatásban résztvevők csaknem ötöde úgy érzi, hogy kimarad a vállalati információs körforgásból, és nem értesül időben a fontos eseményekről. A részlegek közötti kommunikáció minőségével és gyorsaságával 18 százalékuk elégedetlen, 20 százalék pedig egyszerűen nem fér hozzá távolról a munkájához szükséges információhoz. Mindez nem fest túl jó képet a Covid után hibrid munkavégzésre berendezkedett cégek működéséről.

Ezt miért én csinálom?

A válaszadók 56 százaléka saját bevallása szerint a munkaideje legalább 10 százalékában olyan munkát végez, amit egy nála alacsonyabb képzettségű, kevesebb tapasztalattal rendelkező kolléga is el tudna látni. E kör több mint negyede munkaidejének legalább 40 százalékát tölti képességeinek, képesítésének nem megfelelő munkával. E téren az átlagosnál rosszabb helyzetben vannak a nők, a 40 év alatti korosztály, az 500 főnél nagyobb vállalatnál dolgozók, valamint többek közt az egészségügyben, a közigazgatásban, a kiskereskedelemben és a mezőgazdaságban foglalkoztatottak.

A META-INF Kft. magyarországi termékfejlesztő és tanácsadó cég, amely az Atlassian termékek támogatására és értékesítésére specializálódott. A társaság 15 éve foglalkozik az időhatékonyság, a kollaboráció, a szolgáltatásmenedzsment, a tudásmegosztás, és a digitális transzformáció támogatását biztosító vállalatirányítási megoldásokkal, amelyek kis- és nagyvállalatok számára egyaránt mérhető javulást jelentenek.

forrás: META-INF Kft

Az NRC által a META-INF megbízásából végzett online kérdőíves kutatás reprezentatív a 20-65 éves, rendszeresen internetező, szellemi munkát végző dolgozókra nem, kor, iskolai végzettség, régió és lakóhelytípus alapján.

További rovatainkból:

Piaci rugalmasság

Piaci rugalmasság

A Hama esetében tulajdonképpen megszokott, hogy a cég termékválasztékával rugalmasan reagál a kereslet alakulására.  A márka kínálatban pedig nem...

Három évtized innováció

Három évtized innováció

Meglehetősen sokat változott a piac az elmúlt 30 év során.  A 90-es évek elején szinte újdonság volt a mosogatógép és a beépíthető készülék, ma...

Nincs találat

A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Itt a roller, hol a biztosítás?

Itt a roller, hol a biztosítás?

Idén május 9-én került kihirdetésre a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról (KGFB) szóló 2009. évi LXII. törvény módosítása, amely az...

Kapufa

Kapufa

A nagy érdeklődésre számot tartó sportesemények a műszaki kereskedelemben, elsősorban a televíziók kapcsán, mindig is kiemelt szezont jelentenek,...

Gőzerővel

Gőzerővel

A gőz erejét az ember meglehetősen régóta alkalmazza. Gőzzel hajtott szerkezet már az ókorban is létezett, a Hérón labdája néven ismert eszköz...

Xiaomi, vagy nem?

Xiaomi, vagy nem?

Noha egyre kevésbé jellemző, de egyáltalán nem ritka, hogy egy vállalat úgynevezett „multibrand” stratégiával van jelen a piacon, azaz a cég több...

Dupla, vagy szimpla

Dupla, vagy szimpla

Legyen szó bármilyen készülékről a vezérlés nem elhanyagolható szempont. Az egyszerű használhatóság szinte minden termékkörben a vásárlást...

Share This
rededitions
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Adatvédelmi tájékoztató