Csomagautomata boom

2020. október 15.

Gyorsabb, rugalmasabb, biztonságosabb átvételi lehetőségként értékeli egyre több vásárló a csomagautomatába történő kézbesítést. A megoldás ennek megfelelően egyre népszerűbb, a trend pedig nem csak a csomagautomaták terjedését gyorsítja, hanem annak jelentőségét is növeli. Ezt mutatja az is, hogy nagy webáruházak is saját hálózat létrehozásában, kiterjesztésében gondolkodnak.

easybox

Jelenleg idehaza az online vásárolt termékek esetében a házhoz szállítás a legnépszerűbb átvételi mód, de a csomagautomaták nyújtotta lehetőséget is egyre többen választják. A GKI Digital kutatása szerint 2020-ban csaknem minden harmadik internetes vásárló kipróbálta már ez utóbbi átvételt is. A megoldás különösen népszerű a budapesti felhasználók körében, ahol minden második online vásárló vett már át rendelést automatából, a megyei jogi városokban pedig ez az arány 44 százalék. A kutatásból az is kiderül, hogy ezt átvételi módot leginkább azért választják a vevők, mert így nem kell alkalmazkodniuk a futár érkezéséhez, illetve mert az éjjel-nappal elérhető automatáknak köszönhetően akkor és ott vehetik át a vásárolt terméket, ahol számukra ideális. Nem véletlen tehát, hogy az e-kereskedelemben érdekelt piaci szereplők számára egyre fontosabb ez a megoldás. Az Alza.hu augusztusban jelentette be, hogy a Foxposttal kötött együttműködési megállapodásának köszönhetően, a webáruház vásárlói 126 Foxpost csomagautomatába is kérhetik termékeik kiszállítását. De a vállalat saját csomagátvételi automatáinak, az úgynevezett AlzaBoxoknak is további nagyszámú telepítését is tervezi. A cég 18 egységből álló Alzabox rendszerét 2021-re több mint 100 pontot számláló hálózatra kívánja bővíteni.

Erre licitált rá az eMAG, illetve az Extreme Digital. A tavalyi fúziót követően már egy cégcsoporthoz tartozó említett webáruházak szeptemberben Easybox néven országos csomagautomata-hálózat létesítését kezdték meg. Idén év végéig Budapesten száz helyszínen létesülnek ilyen automaták, a jövő év végére pedig az elképzelések szerint országosan ötszáz ponton lesz elérhető a rendszer. Az automatákat elsősorban bevásárlóközpontokban, forgalmasabb közlekedési csomópontokon, benzinkutakon és szupermarketek parkolóiban tervezi a cégcsoport elhelyezni az automatákat, de lakóparkok, népszerű lakóövezetek és lakótelepek is szerepelnek a tervezett helyszínek között. A termékét tartalmazó fi ók kinyitásához pedig a megrendelőnek csupán a telefonjára érkező QR-kódot kell majd leolvastatnia az automatával. A cég ügyvezető igazgatója szerint a nagyszabású fejlesztés új dimenziót nyithat az e-kereskedelemben:

„Azzal, hogy a jelenleg elérhetőnél nagyságrendekkel nagyobb számú automatát helyezünk üzembe, új dimenziót nyitunk a hazai e-kereskedelemben. Budapesten hamarosan annyi automatánk fog működni, hogy az itt élők két kilométeren belül jó eséllyel több átvevőhely közül is választhatnak majd. Ez pedig azt jelenti, hogy nem kell külön kerülőt tenniük egy rendelés átvételéhez, hanem akár a munkahelyük, iskolájuk felé tartva, vagy hazafele, vagy az otthonuk közelébe kérhetik a terméket, amelyet akkor vesznek át, amikor szeretnének, nem kell napi programjukat a futár érkezéséhez igazítaniuk.”

Várkonyi Balázs, az eMAG Magyarország és az Extreme Digital ügyvezető igazgatója.

alza

Az Easybox csomagautomatákat az eMAG egyedi fejlesztésű szoftvere szolgálja ki, és a cég házon belül szolgáltatja a működtetésükhöz szükséges komplex logisztikai hátteret is. Az automaták feltöltését pedig a cégcsoport saját futárszolgálata fogja végezni. Az pedig már csak hab a tortán, hogy ez a flotta igen környezetbarát is. Jelenleg a flotta egyharmada áll elektromos hajtású járművekből áll, de a tervek között szerepel, hogy a teljes járműparkot átállítják át.

A csomagautomatáknak kedvez a járványhelyzet is Az automaták szerepe folyamatosan nő az e-kereskedelemben, az elérhető csomagautomaták száma egy év alatt a duplájára nőtt, 2020 elején már több mint 200 csomagautomata üzemelt az országban. A járványhelyzet pedig tovább kedvezett ennek az átvételi módnak, A GKI Digital felmérése szerint idehaza az online rendelt árucikkek kapcsán a fogyasztók által legbiztonságosabbnak ítélt és ezért elsődlegesen igénybe vett csomagátvételi mód a házhoz szállítás és a csomagautomata volt a járvány első hulláma során.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Share This