2020 / 12 DECEMBER – JEGYZET

2020. december 17.
jegyzet_2020_12_labirintus

Az év semmihez nem fogható változásokat hozott minden téren. Van egy aspektus, ami pedig különösen érdekes a hazai műszaki kereskedelem vonatkozásában számomra. Történetesen az, hogy a piaci szereplők rákényszerültek arra, hogy használják a fejüket. Fura módon, kisebb-nagyobb sikerrel, de képesek is erre. Olyan ez, mint a macskát WC-re szoktatni, meglepő, különleges, és még hasznos is.

A magyar piac alakulása mindig is követte a nemzetközi trendeket. Többnyire azonban számottevő lemaradással. Ennek több oka is volt, az egyik, hogy minden változás kapcsán az első reakció, hogy a magyar piac más, mint a többi, és adott trend idehaza nem érvényesülhet. Aztán valahogy mégis mindig kiderült, hogy de. Persze mások a volumenek, vannak eltérések, de a fő csapásirány azért mégiscsak hasonló. A változásokat viszont szinte mindig valamilyen kényszer szülte, és nem a kreativitás, a progresszív látásmód. Mindig voltak víziók, elképzelések, amelyek a nemzetközi előrejelzésekre vagy tapasztalatokra épültek, de ezek gyakorlatba történő megvalósítása váratott magára. A tárgyalópartnerek megbeszélték, hogy az okosgépeké a jövő, egyetértettek benne, hogy a piac ebbe az irányba megy, majd kezet ráztak az 59 900-as mosógép-megrendelésre, és nagyjából minden úgy folytatódott, ahogy korábban. Az egy helyben toporgás kultuszának csak az tett keresztbe, hogy a piacot javarészt globális márkák alkotják, így aztán, amikor ezek kínálata átalakul, akkor hiába más a magyar vásárló, kénytelen lesz abból választani, amiből a német, a francia meg a brit. Ha nem így lenne, valószínűleg még most is árulnának nálunk CRT-televíziót. Tegyük hozzá, hogy egyébként valószínűleg el is lehetne adni. Azért voltak a magyar piacon is okos húzások, de ha őszinték akarunk lenni, általánosságban nem ez volt a jellemző az elmúlt évtizedre. Az idei év viszont olyan kényszert szült, ami lehetetlenné tette a langyos vízben történő vegetálást. Egyrészt nem lehetett kibújni a lépéskényszer alól azzal az érveléssel, hogy a magyar vásárló még nem tart ott. Másrészt pedig a tét komolyabb volt, mint hogy bukunk egy kis piacrészt meg termelünk némi veszteséget. Az elmúlás lehetőségének szele meglegyintette a piaci szereplőket, és az adott év kellemetlenségei mellett számolni kellett azzal is, hogy a következő év sem lesz jobb, ha nem lépünk gyorsan és jó irányba. Szokatlan felállás. Fejlett piacokon is, nemhogy nálunk. És akkor ehhez még hozzájött az is, hogy 2020 egyet jobbra- egyet balra mozgást is követelt. A járvány elején felfutó online egyértelműen kijelölte az utat, de gyorsan kiderült, hogy az e-kereskedelem nem tud akkorát nőni, ami pótolja az offline forgalmat. Logikus, hogy akkor ne felejtsük el a tradicionális üzleteket sem, csakhogy a helyzet pár hónap alatt megint változott annyit, hogy az online legyen a fókuszban. És ez még csak az idei év. Mi lesz azután? Lesz olyan, hogy nem lesz offline? Lesz, amikor már a vásárló már nem akarja látni, megfogni a terméket? Háztartási gépek esetében alapvetően analóg termékekről beszélünk, bármilyen elektronikai és szoftveres háttér van egy modern gépben. Meg tud ez valósulni kizárólag digitális térben? Mosógépet venni mégis más, mint applikációt letölteni. Nehéz elképzelni egy boomernek a tisztán online kereskedelmet, de hát lovas kocsi sincs már, meg köszörűs, ahogyan öngyújtótöltő sem. Szóval a kérdés inkább az, hogy mikor állunk át teljesen. Az erre a kérdésre adott válasz nagymértékben fogja meghatározni a következő évek piaci eredményeit. Az idei évben az e-kereskedelmet legjobban preferáló piacokon az online részaránya 50 százalék körülire kúszott fel. Vagyis a legelőrébb járók is az út felénél vannak. Elemzések és piaci szereplők véleménye alapján az idei év nagyságrendileg 2-3 évvel gyorsított fel az online növekedését, azaz 2020-ban érte el a szegmens azt a szintet, ami a járvány nélkül 2023 tájékán valósult volna meg. Mindezt úgy, hogy az idei körülményeknél, illetve befolyásoló tényezőknél nehéz elképzelni markánsabb piacformáló hatást. Bár az is igaz, hogy 2019-ben ez sem tűnt realitásnak. Figyelembe véve ezt, valamint számolva azzal is, hogy a technológiai fejlődés gyorsul, akkor is bátor kijelentésnek tűnik, hogy az offline 10 éven belül teljesen eltűnik. Így hát a tisztán online kereskedelemre berendezkedni kicsit korainak tűnik. Ez nem azt jelenti, hogy nem fontos az online, sokkal inkább azt, hogy ezt egy ideig még offline támogatással érdemes megvalósítani. Így a nyerő az lehet, aki képes az offline adottságokból előnyt kovácsolni. Mióta létezik online értékesítés, az offline azt szajkózza, hogy a személyes szaktanácsadás pótolhatatlan. Na ez az, ami már nem lesz elég a jövőben. Az online ugyanis zárkózik fel ezen a területen, algoritmusokkal és különféle technológiai fejlesztésekkel, mint a chatrobotok és egyebek. Az emberi tényező viszont továbbra is hiányzik. Az ember interaktívabb, gondolkodik, intuitív és tud dönteni. És ami nagyon fontos, hogy az algoritmussal szemben nem egy korábbi időszak adataiból kalkulál, hanem adott helyzetben felmerülő információk alapján cselekszik. Az emberi erőforrás ezért nagyon fontos tényező. Az offline szegmensben pedig rendelkezésére is áll, míg az online területen ez hiányzik. Előny tehát van, csak ki kell tudni aknázni. És még egy nagyon fontos adottsággal rendelkezik az offline terület, amivel az online nem. Ez pedig a bolt. Az üzletek klasszikus szerepe minden bizonnyal változni fog már rövid távon is, viszont felmerülhet egy új szerepkör a logisztikai rendszer részeként. Az áruház egyben raktárkapacitást is jelent, de még ennél is fontosabb, hogy átvételi pontként funkcionálhat. Ez eddig is így volt, viszont egy megfelelően kialakított áruházi készlettel és technikai háttérrel valójában semmi akadálya nincs, hogy a vásárló számára akár egy órán belül átvehető legyen a megrendelt termék. Ezt pedig a tiszta online kereskedelem egyelőre nem tudja megvalósítani. Persze számos egyéb szempont is meghatározó lesz majd a kereskedelemben, de a piaci sikerhez teljesen új megfontolások és látásmód lehet a kulcs. Ennek a szemléletváltozásnak pedig számos vetülete már most is tetten érhető idehaza. Remélhetően így is marad, és a szereplők továbbra is használják a fejüket, illetve az idei év pozitív hozadékai közé tartozik majd, hogy a megszokás helyett a gyors, hatékony reakciók dominálnak a piacon.

 

Share This