Produktivitás nyomában

2024. április 09.

A vállalati szférában a hatékonyság kulcsfontosságú tényező, az üzleti döntések alapját jelentő megfontolás azonban a munkavégzés kapcsán nem mindig érvényesül maximálisan. Legalábbis sokszor ez a benyomása az embernek. Most kutatás is igazolja, hogy ez több mint benyomás és a hatékonyságot csökkentő jelenségek érezhetően jelen vannak a munkavégzés során. A feladatkezelési és kollaborációs megoldásokat szállító META-INF az NRC piackutató közreműködésével készítette el Magyarország első országos reprezentatív produktivitás kutatását, a Nagy Produktivitás Körképet, melyben 1000 fehérgalléros dolgozót kérdeztek meg, mennyire látja hatékonynak saját munkáját és cége működését.

Meeting meeting hátán

Az egyik legelterjedtebb, produktivitást csökkentő céges jelenség a felesleges értekezlet, megbeszélés. A kutatásban megkérdezettek közel kétharmada legalább heti 1-2 alkalommal éli ezt át, de 12 százalékuk heti 3-4 találkozót is inkább e-maillel váltana ki. E téren a frusztráltság mértéke nem független a vállalatmérettől. Az ötven fő alatti cégeknél a válaszadók fele soha nem érzett így, az ennél nagyobbaknál viszont kétharmaduk legalább heti 1-2 meetinget tart időpocsékolásnak. A legritkábban az IT-fejlesztésen és programozásban dolgozók panaszkodnak a felesleges találkozókra, a leggyakrabban pedig a hagyományosan állandó időnyomás alatt dolgozó menedzserek.

Valahol itt kell lennie

A munkavégzést nemcsak az időrabló meetingek akasztják meg, de az is, ha nincs kéznél az éppen a szükséges információ. A megkérdezettek kétharmadának heti szinten 0,5-2 órát, minden huszadik válaszadónak 2-3 órát vesz el a munkaidejéből, hogy olyan el nem mentett vagy rosszul rendszerezett dokumentumok, e-mailek, fontos információt tartalmazó anyagok után kutat, melyekre sürgősen szüksége lenne. Meglepő, hogy a legrosszabb helyzet éppen azoknál az 500 főnél nagyobb cégeknél tapasztalható, ahol feltételezhetnénk, hogy profi dokumentumkezelési rendszerek állnak a dolgozók rendelkezésére.

Ezt nem is tudtam

A belső kommunikációs akadályok is jelentős problémát okoznak a dolgozóknak. A kutatásban résztvevők csaknem ötöde úgy érzi, hogy kimarad a vállalati információs körforgásból, és nem értesül időben a fontos eseményekről. A részlegek közötti kommunikáció minőségével és gyorsaságával 18 százalékuk elégedetlen, 20 százalék pedig egyszerűen nem fér hozzá távolról a munkájához szükséges információhoz. Mindez nem fest túl jó képet a Covid után hibrid munkavégzésre berendezkedett cégek működéséről.

Ezt miért én csinálom?

A válaszadók 56 százaléka saját bevallása szerint a munkaideje legalább 10 százalékában olyan munkát végez, amit egy nála alacsonyabb képzettségű, kevesebb tapasztalattal rendelkező kolléga is el tudna látni. E kör több mint negyede munkaidejének legalább 40 százalékát tölti képességeinek, képesítésének nem megfelelő munkával. E téren az átlagosnál rosszabb helyzetben vannak a nők, a 40 év alatti korosztály, az 500 főnél nagyobb vállalatnál dolgozók, valamint többek közt az egészségügyben, a közigazgatásban, a kiskereskedelemben és a mezőgazdaságban foglalkoztatottak.

A META-INF Kft. magyarországi termékfejlesztő és tanácsadó cég, amely az Atlassian termékek támogatására és értékesítésére specializálódott. A társaság 15 éve foglalkozik az időhatékonyság, a kollaboráció, a szolgáltatásmenedzsment, a tudásmegosztás, és a digitális transzformáció támogatását biztosító vállalatirányítási megoldásokkal, amelyek kis- és nagyvállalatok számára egyaránt mérhető javulást jelentenek.

forrás: META-INF Kft

Az NRC által a META-INF megbízásából végzett online kérdőíves kutatás reprezentatív a 20-65 éves, rendszeresen internetező, szellemi munkát végző dolgozókra nem, kor, iskolai végzettség, régió és lakóhelytípus alapján.

További rovatainkból:

A Miele új arca

A Miele új arca

Az elmúlt két évben a Miele jelentős átalakuláson ment keresztül, mind nemzetközi szinten, mind a hazai szervezet vonatkozásában. Változások tanúi...

Nincs találat

A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

MediaMarkt – koncepció a jövőbe

MediaMarkt – koncepció a jövőbe

A kereskedelemben igen hosszú ideig érvényben volt az az elgondolás, hogy a nagyobb alapterület, a több termék egyben több vásárlót és nagyobb...

Hajszárító – Mitől jobb?

Hajszárító – Mitől jobb?

A hajszárító esetében igen kevés termékjellemző alapján kell megítélni egy-egy modellt, így aztán úgy tűnhet, hogy nincsenek igazán jelentős...

Mennyi az annyi szárítógépben?

Mennyi az annyi szárítógépben?

A piaci verseny gyakorlatilag arról szól, hogy a vásárló melyik cég termékét választja, illetve hogy hol veszi meg azt. De nem csak a kereskedők és...

Hiány, ami senkinek nem hiányzik

Hiány, ami senkinek nem hiányzik

A tavalyi év során komoly problémákat okoztak az ellátási láncban bekövetkezett fennakadások. Szinte minden piaci szereplő küzdött valamilyen...

Gőzölős vasaló a gőzállomás ellen

Gőzölős vasaló a gőzállomás ellen

A gőzölős vasaló és a gőzállomás összehasonlításának kérdését viszonylag könnyen is el lehet intézni: a gőzállomás jobb, de drágább, és több helyet...

Share This
rededitions
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Adatvédelmi tájékoztató