Produktivitás nyomában

2024. április 09.

A vállalati szférában a hatékonyság kulcsfontosságú tényező, az üzleti döntések alapját jelentő megfontolás azonban a munkavégzés kapcsán nem mindig érvényesül maximálisan. Legalábbis sokszor ez a benyomása az embernek. Most kutatás is igazolja, hogy ez több mint benyomás és a hatékonyságot csökkentő jelenségek érezhetően jelen vannak a munkavégzés során. A feladatkezelési és kollaborációs megoldásokat szállító META-INF az NRC piackutató közreműködésével készítette el Magyarország első országos reprezentatív produktivitás kutatását, a Nagy Produktivitás Körképet, melyben 1000 fehérgalléros dolgozót kérdeztek meg, mennyire látja hatékonynak saját munkáját és cége működését.

Meeting meeting hátán

Az egyik legelterjedtebb, produktivitást csökkentő céges jelenség a felesleges értekezlet, megbeszélés. A kutatásban megkérdezettek közel kétharmada legalább heti 1-2 alkalommal éli ezt át, de 12 százalékuk heti 3-4 találkozót is inkább e-maillel váltana ki. E téren a frusztráltság mértéke nem független a vállalatmérettől. Az ötven fő alatti cégeknél a válaszadók fele soha nem érzett így, az ennél nagyobbaknál viszont kétharmaduk legalább heti 1-2 meetinget tart időpocsékolásnak. A legritkábban az IT-fejlesztésen és programozásban dolgozók panaszkodnak a felesleges találkozókra, a leggyakrabban pedig a hagyományosan állandó időnyomás alatt dolgozó menedzserek.

Valahol itt kell lennie

A munkavégzést nemcsak az időrabló meetingek akasztják meg, de az is, ha nincs kéznél az éppen a szükséges információ. A megkérdezettek kétharmadának heti szinten 0,5-2 órát, minden huszadik válaszadónak 2-3 órát vesz el a munkaidejéből, hogy olyan el nem mentett vagy rosszul rendszerezett dokumentumok, e-mailek, fontos információt tartalmazó anyagok után kutat, melyekre sürgősen szüksége lenne. Meglepő, hogy a legrosszabb helyzet éppen azoknál az 500 főnél nagyobb cégeknél tapasztalható, ahol feltételezhetnénk, hogy profi dokumentumkezelési rendszerek állnak a dolgozók rendelkezésére.

Ezt nem is tudtam

A belső kommunikációs akadályok is jelentős problémát okoznak a dolgozóknak. A kutatásban résztvevők csaknem ötöde úgy érzi, hogy kimarad a vállalati információs körforgásból, és nem értesül időben a fontos eseményekről. A részlegek közötti kommunikáció minőségével és gyorsaságával 18 százalékuk elégedetlen, 20 százalék pedig egyszerűen nem fér hozzá távolról a munkájához szükséges információhoz. Mindez nem fest túl jó képet a Covid után hibrid munkavégzésre berendezkedett cégek működéséről.

Ezt miért én csinálom?

A válaszadók 56 százaléka saját bevallása szerint a munkaideje legalább 10 százalékában olyan munkát végez, amit egy nála alacsonyabb képzettségű, kevesebb tapasztalattal rendelkező kolléga is el tudna látni. E kör több mint negyede munkaidejének legalább 40 százalékát tölti képességeinek, képesítésének nem megfelelő munkával. E téren az átlagosnál rosszabb helyzetben vannak a nők, a 40 év alatti korosztály, az 500 főnél nagyobb vállalatnál dolgozók, valamint többek közt az egészségügyben, a közigazgatásban, a kiskereskedelemben és a mezőgazdaságban foglalkoztatottak.

A META-INF Kft. magyarországi termékfejlesztő és tanácsadó cég, amely az Atlassian termékek támogatására és értékesítésére specializálódott. A társaság 15 éve foglalkozik az időhatékonyság, a kollaboráció, a szolgáltatásmenedzsment, a tudásmegosztás, és a digitális transzformáció támogatását biztosító vállalatirányítási megoldásokkal, amelyek kis- és nagyvállalatok számára egyaránt mérhető javulást jelentenek.

forrás: META-INF Kft

Az NRC által a META-INF megbízásából végzett online kérdőíves kutatás reprezentatív a 20-65 éves, rendszeresen internetező, szellemi munkát végző dolgozókra nem, kor, iskolai végzettség, régió és lakóhelytípus alapján.

További rovatainkból:

Út a csúcsra

Út a csúcsra

Noha a Candy és Hoover márkák révén a Haier mint vállalat már évek óta jelen van a magyar piacon, a Haier mint márka gyakorlatilag idén debütál a...

Márkák a piacon: Nedis

Márkák a piacon: Nedis

A tradicionális márkák mellett ma már szinte minden termékkörben számos olyan branddel is lehet találkozni, amelyről ma még viszonylag keveset tudni...

Nincs találat

A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Gamer a notebook, de mitől?

Gamer a notebook, de mitől?

Természetesen attól, hogy a gép ideális játékra. Ettől persze nem kerültünk sokkal közelebb a válaszhoz. Kicsit árnyaltabban azt mondhatjuk, hogy...

XXL sütők és tűzhelyek

XXL sütők és tűzhelyek

Kevés olyan háztartásigép-kategória létezik, ami csak bizonyos piacokon örvend népszerűségnek, máshol pedig szinte ismeretlen. Az extra méretű...

Okosórát okosan

Okosórát okosan

Az okosóra megjelenéskor viszonylag nagyot durrant, de aztán az érdeklődés gyorsan alábbhagyott a termékkör iránt. Mostanság viszont ismét...

A botmixerek és a fokozatok

A botmixerek és a fokozatok

Botmixerek esetében az egyik általánosan kommunikált tulajdonság a fokozatok száma. Tulajdonképpen nincs olyan modell, amelyen ne lenne feltüntetve,...

Tésztakészítő gépet ide!

Tésztakészítő gépet ide!

A tésztakészítő gépről a legtöbb embernek a klasszikus, általában fémszínű tekerőkarral felszerelt tésztanyújtó jut eszébe. Sőt, ha a világhálón...

Share This
rededitions
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Adatvédelmi tájékoztató